|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۸۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
حسن روحانی در نشست خبری مشترک با ترونگ تان سانگ رئیس جمهور ویتنام عنوان کرد: دو کشور در مسائل منطقه‌ای و جهانی به هم نزدیک هستند و در مجامع بین المللی و همچنین جنبش عدم تعهد همکاری‌های نزدیکی دارند.
رئیس جمهور گفت: تایید تفاهم بین بانک مرکزی ایران و بانک دولتی ویتنام به امید خدا انجام خواهد شد.

حسن روحانی در نشست خبری مشترک با ترونگ تان سانگ رئیس جمهور ویتنام عنوان کرد: دو کشور در مسائل منطقه‌ای و جهانی به هم نزدیک هستند و در مجامع بین المللی و همچنین جنبش عدم تعهد همکاری‌های نزدیکی دارند.

وی افزود: در این سفر تصمیم گرفته شد نسیت به همکاری‌هایی که مورد توافق هر دو طرف است چه جاهایی که ایران نیاز به کمک ویتنام دارد چه جاهایی که ویتنام نیاز به کمک جمهوری اسلامی دارد به هم کمک کنیم.

رئیس جمهور گفت: در زمینه مسائل منطقه‌ای علی رغم ظرفیت‌هایی که برای توسعه روابط دو کشور وجود داشت به دلیل تحریم‌ها علیه ایران نتوانستیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم در جلسه امروز بحث‌های مفصلی در این زمینه داشتیم و تصمیم گرفتیم حجم روابط دو کشور که حدود ۳۵۰ میلیون دلار است را ظرف چند سال آینده به دو میلیاد دلار افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ‌ دو طرف اذعان داشتند به اینکه برای توسعه روابط قبل از هر چیز باید روابط بانکی در مسیر صحیح خود قرار بگیرد و در این رابطه تایید تفاهم بین بانک مرکزی ایران و بانک دولتی ویتنام به امید خدا انجام خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: در زمینه مسائل همکاری‌های اقتصادی از قبیل انرژی، صنعت و کشاورزی و همچنین بخش گردشگری و امکان سرمایه گذاری در مسائل مربوط به فناوری ارتباطات بحت‌های مختلفی بین دو طرف مطرح شد و توافقاتی بین دو طرف در جلسه عمومی حاصل شد و فردا در فروم اقتصادی بین کارافرینان دو طرف برخی از موارد بررسی خواهد شد و برخی از اسناد امضا خواهد شد.

روحانی با اشاره به همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور گفت: این مساله نیز در گفت‌و‌گو‌های دو طرف مورد بحث قرار گرفت. همچنین مساله همکاری‌های دانشگاهی در زمینه تبادل استاد و دانشجو و مسائل هنری جزو مسائل دیگری بود که در گفت‌و‌گوهای دو طرف مورد بحث و توجه قرار گرفت.

وی گفت: هر دو طرف در مورد تاکید بر همکاری‌های دو کشور برای حل و فصل مسائل دیگر کشورهایی که قربانی تروریست هستند مثل سوریه و یمن و همچنین مبارزه با گروهک‌های تروریستی در منطقه به توافق رسیدند. رئیس جمهور محترم ویتنام هم حمایت خود را از قطع نامه پیشنهادی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در زمینه جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری (wave) اعلام کردند.

رئیس جمهور گفت: شرایط شرق آسیا رقابت‌ها و تحرک‌های خطرناکی که کم و بیش در این منطقه به چشم می‌خورد در جلسه خصوصی مورد بررسی قرار گرفت و نظر هر دو طرف این بود که مساله باید از طریق گفت‌وگو‌های سیاسی در چارچوب مقررات بین المللی حل و فصل شود.

روحانی در پایان از رئیس جمهور ویتنام و هیات همراه و هیات‌های اقتصادی که با وی به ایران سفر کردند تشکر کرد و این سفر را آغاز خوبی برای روابط دو کشور خواند.

 

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین