|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۱
کد خبر: ۸۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
یکی از مقام‌های پاکستانی نیز گفت: سفر هیات طالبان به پاکستان اثباتی بر این است که ما به سوی برگزاری مجدد مذاکرات می‌رویم. مذاکرات رسمی میان دولت کابل و طالبان احتمالا ظرف چند روز آتی برگزار می‌شود. مقام‌هایی از پاکستان، چین و آمریکا در این مذاکرات حضور خواهند داشت.
منابع مطلع و رسمی اعلام کردند، یک هیات دو نفره از طالبان افغانستان به رهبری ریاست دفتر سیاسی این گروه در قطر اخیرا سفری محرمانه به پاکستان داشتند که بخشی از آماده سازی‌ها برای از سرگیری رسمی مذاکرات صلح با دولت کابل محسوب می‌شود.

 به نوشته روزنامه اکسپرس تریبیون، شر محمد عباس استنکزی که ریاست دفتر طالبان در قطر را برعهده دارد و قاری دین محمد در همان روزی به اسلام‌آباد سفر کردند که مقام‌های ارشد دولتهای پاکستان، افغانستان،‌ چین و آمریکا برای نهایی شدن نقشه راهی برای روند سازش مجدد در افغانستان به گفت‌وگو نشستند.

نشست گروه چهارجانبه صلح افغانستان در ششم فوریه سال جاری میلادی برای تعیین تاریخی به منظور از سرگیری مذاکرات میان دولت کابل و طالبان صورت گرفت.

براساس منابع، تیم طالبان مذاکراتی غیررسمی با مقام‌های ارشد چهار کشور ذکر شده برگزار کرد. هنوز هیچ تایید رسمی از سفر هیات دو نفره طالبان به پاکستان از سوی طالبان و اسلام‌آباد ارائه نشده است.

یکی از منابع مطلع مدعی شده که طالبان افغانستان مکررا فهرستی از نمایندگان خود را که می‌خواهد در این مذاکرات رسمی حضور یابند، ارائه کرده است. آنها برای ایجاد جوی موثر به منظور از سرگیری مذاکرات درباره روند اعتمادسازی به گفت‌وگو پرداختند.

این نخستین باری است که دفتر طالبان در قطر در روند صلح با حمایت چین و آمریکا شرکت می‌کند.

زمانیکه نخستین مذاکرات مستقیم میان طالبان افغانستان و دولت کابل در ژوئیه سال گذشته میلادی در پاکستان برگزار شد،‌ دفتر طالبان در قطر خودش را از این روند دور نگه داشت چون سید طیب آقا، رییس سابق این دفتر با روند صلح با حمایت پاکستان مخالف بود.

وی پس از روی کار آمدن ملا اختر منصور به عنوان رهبری طالبان پس از اعلام مرگ ملا عمر از سمت خود کناره گیری کرد.

ملا اختر منصور بعدا عباس استنکزی را جانشین طیب آقا کرد. از آنجاکه استنکزی حامی مذاکرات صلح است،‌ انتصاب وی به این معناست که دفتر طالبان در قطر نقش مرکزی در مذاکرات صلح ایفا می‌کند.

یکی از مقام‌های پاکستانی نیز گفت: سفر هیات طالبان به پاکستان اثباتی بر این است که ما به سوی برگزاری مجدد مذاکرات می‌رویم. مذاکرات رسمی میان دولت کابل و طالبان احتمالا ظرف چند روز آتی برگزار می‌شود. مقام‌هایی از پاکستان، چین و آمریکا در این مذاکرات حضور خواهند داشت.

در همین حال، دکتر حضرت عمر زخیلوال، سفیر جدید افغانستان در پاکستان نیز با ژنرال راحیل شریف، رییس ارتش پاکستان در مقر اصلی ارتش در راولپندی روز جمعه دیدار کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که توسط روابط عمومی سرویس‌های داخلی پاکستان منتشر شده، مسائل مشترک میان دو کشور شامل انجام اقداماتی برای بهبود اوضاع امنیتی در مرز پاکستان و افغانستان مورد بحث قرار گرفت.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین