|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۸۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
روزنامه لو موند دیروز (چهارشنبه) نوشت: در 17 سال گذشته هیچگاه رئیس جمهوری از ایران به فرانسه نیامده است؛ سفر رئیس جمهوری ایران به فرانسه برای نخستین بار از سال 1998 میلادی تاکنون، صورت می گیرد.
سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری به فرانسه در حالی پنجشنبه شب به پایان رسید که رسانه های جهان و تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی پیشاپیش، چشم به این سفر دوخته و در انتظار نتیجه دیدارهای مقامات دو کشور و امضای اسناد همکاری در زمینه صنعت خودروسازی و هواپیمایی بوده اند.


به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، اگرچه رسانه ها و تحلیلگران دیدار حجت الاسلام و المسلمین روحانی به فرانسه را از منظر سیاسی نیز مورد تحلیل و تفسیر قرار دادند، اما چشم انداز همکاری های اقتصادی و امضای اسناد و تفاهم نامه های تجاری در دو روز گذشته بیش از موضوع سیاسی، کانون توجه رسانه ها قرار داشته و چشم انداز روابط بازرگانی به بحث بررسی گذاشته شده است.

رسانه های کشورهای مختلف هر یک از منظر دیدگاه کارشناسان خود ارزش معاملات تجاری را بررسی کرده اند اما آنچه که بیش از هر مسأله ای مورد توجه قرار گرفته است، همکاری صنایع خودرو سازی ایران و فرانسه و خرید هواپیماهای ایرباس برای ترمیم ناوگان هوایی ایران بوده است.

** رسانه های فرانسه

روزنامه فرانسوی «لو موند» روز پنجشنبه با اشاره به آغاز سفر دو روزه «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان به پاریس، ایران را شانسی برای فرانسه خواند و نوشت: این سفر آغاز دوران تازه ای در روابط سیاسی و تجاری میان ایران و فرانسه است. نتایج تعمیق روابط این دو کشور در خاورنزدیک و اروپا احساس خواهد شد. حال باید دید که آیا گفت و گو ها میان رئیسان جمهوری دو کشور می تواند به آغاز روابط مستحکم و پایدار تهران- پاریس منجر شود.

این گزارش حاکی است: روابط ایران- فرانسه از سال 1979 میلادی (1357شمسی) تاکنون فراز و فرودهای بسیاری داشته است. پیش از انقلاب اسلامی، مردم ایران فرانسه را به دلیل میزبانی امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در دوران تبعید، می ستودند. جایگاه ویژه ای که پاریس در قلب ایرانیان داشت می توانست به توسعه روابط راهبردی با تهران و کاهش تنش میان ایران و غرب منجر شود.

متاسفانه رهبران وقت فرانسه این فرصت را از دست دادند. پس از سقوط شاه دیکتاتور در ایران، مردم ایران به طور گسترده به تشکیل جمهوری اسلامی رای دادند. چند ماه پس از آن، «صدام حسین» رهبر عراق به طور ناگهانی به ایران حمله کرد و جنگ هشت ساله ای آغاز شد که در جریان آن صدها هزار ایرانی جان باختند. این درگیری برای ایران صدها میلیارد دلار هزینه داشت.
بدتر آن که در جریان این درگیری، صدام به سلاح شیمیایی متوسل شد که همین امر به کشته شدن و آسیب دیدن بیش از 50 هزار ایرانی انجامید و مایه تاسف است که در این سال ها، فرانسه از عراق پشتیبانی کرد.

«لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه در بیانیه ای که پیش از وورد روحانی به پاریس منتشر شد، اعلام کرد: این دیدار که امیدواریم با موفقیت همراه باشد، به ما امکان پرداختن به اوضاع بین المللی و بحران های منطقه را خواهد داد که امید داریم ایران بتواند نقش مثبتی برای حل آنها به ویژه در سوریه و لبنان ایفا کند و همچنین روابط دوجانبه به ویژه از جنبه اقتصادی بررسی خواهد شد.

روزنامه لو موند دیروز (چهارشنبه) نوشت: در 17 سال گذشته هیچگاه رئیس جمهوری از ایران به فرانسه نیامده است؛ سفر رئیس جمهوری ایران به فرانسه برای نخستین بار از سال 1998 میلادی تاکنون، صورت می گیرد. روحانی در این سفر دو روزه پیش از دیدار با «فرانسوا اولاند» همتای فرانسویش با حدود 20 تن از صاحبان صنایع فرانسه دیدار کرد.

روزنامه فرانسوی در ادامه گزارش خود افزود: هدف این سفر برقراری روابط اقتصادی میان دو کشور پس از تنش های مربوط به پرونده هسته ای و تحریم های تحمیل شده بر ایران در 10 سال گذشته است.

تلویزیون فرانس 24 گزارش داد: بر اساس یادداشت تفاهمی که در جریان دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از فرانسه امضا شده است، ایران روز پنجشنبه با خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش تقریبی 23 میلیارد یورو (معادل 25 میلیارد دلار) موافقت کرده است.

بنابر این گزارش، قرارداد خرید 73 فروند هواپیمای پهن پیکر و 45 فروند هواپیمای متوسط در مراسمی در کاخ الیزه با حضور روحانی و فرآنسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه امضا شد.

ایرباس در بیانیه ای اعلام کرده است: این قرارداد همچنین «آموزش خلبانان و پشتیبانی از عملیات فرودگاه و مدیریت ترافیک هوایی را در بر می گیرد.»

این معامله یکی از چند معامله ای بود که در جریان دیدار رسمی روحانی از فرانسه انجام شد و سرمایه گذاری مشترک شرکت پژو- سیتروئن و کارخانه ایران خودرو از جمله این معاملات بود.
طبق قرارداد پژو که تا اواسط سال جاری نهایی نخواهد شد، شرکت خودروسازی فرانسه و ایران خودرو قصد نوسازی کارخانه ای را در نزدیکی تهران، پایتخت این کشور و آغاز تولید اتومبیل تا اواسط سال 2017 را دارند.

در این بخش هدف اولیه، تولید 200 هزار دستگاه خودرو در سال خواهد بود و سرمایه گذاری مشترک به ساخت پژوی مدل 208، 2008 و 301 منجر خواهد شد و سهم فرانسه از این سرمایه گذاری 400 میلیون یورو (436 میلیون دلار) در طول پنج سال خواهد بود.

فرانس 24 در خاتمه یادآور شد که دیدار روحانی از پاریس به دنبال توافق هسته ای تهران با شش قدرت جهان در ماه ژوئیه صورت گرفت که خواستار لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران در ازای مهار برنامه هسته ای این کشور شده است.

خبرگزاری فرانسه از پاریس نیز گزارش داد: حقوق بشر و سوریه، دو موضوع مذاکرات فرانسه و ایران در دیدار روز پنجشنبه رؤسای جمهوری دو کشور بود.
در این دیدار، فرانسوآ اولاند رئیس جمهوری فرانسه به حسن روحانی همتای ایرانی خود یادآور شد که فرانسه خود را نسبت به رعایت حقوق بشر متعهد می داند.

این درحالی است که دیده بان حقوق بشر، اولاند را به دلیل اعلام حالت اضطراری در این کشور پس از حملات تروریستی پاریس به نقض حقوق بشر متهم کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین مذاکره درباره گذار سیاسی در سوریه را که با مانع تراشی های مخالفان روبرو شده است، برای بازگشت صلح به این کشور ضروری دانست.

فرانس پرس نوشت: «پاتریک پویانه» مدیرعامل شرکت نفتی «توتال» اعلام کرد که این شرکت در نظر دارد قراردادی برای خرید نفت خام از ایران به امضا برساند.

وی پس از دیدار روز پنجشنبه با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به خبرنگاران گفت: ما نفت ایران را برای اروپا و پالایشگاه های فرانسوی خریداری خواهیم کرد.

پاتریک پویانه افزود: با امضای این قرارداد توتال می تواند 150هزار تا 200 هزار بشکه در روز نفت خام از ایران خریداری کند.

بر پایه این گزارش، با برداشته شدن تحریم های اقتصادی و مالی ایران، این کشور تصمیم گرفته فروش نفت خود را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

توتال یکی از شرکت های بزرگ نفتی دنیاست که مقر آن فرانسه است.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی که برای سفری دو روزه عصر چهارشنبه وارد پاریس شد، پیش از دیدار با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی اش با حدود 20 نفر از صاحبان صنایع فرانسه دیدار کرد.
مراسم استقبال از رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه در بنای تاریخی «انولید» پاریس با تشریفات رسمی برگزار شد.

روحانی پیش تر از رم و واتیکان نیز دیدن کرده بود.

در این ارتباط رادیو فرانسه فارسی نیز در گزارشی نوشت: روحانی در نخستین روز سفر خود به فرانسه، چهارشنبه 27 ژانویه (هفت بهمن) با شماری از مدیران مؤسسات صنعتی و خدماتی فرانسه دیدار و گفت وگو کرد.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، امانوئل ماکرون وزیر اقتصاد و صنایع این کشور و پییر گاتاز رییس سندیکای کارفرمایان فرانسه (مِدِف) در این دیدار شرکت کردند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجۀ ایران و شمار دیگری از مسؤولان سیاسی و اقتصادی این کشور نیز در این گفت وگو ها شرکت داشتند.

در این نشست که در هتل انترکُنتینانتال در مرکز پاریس برگزار شد، کارفرمایان فرانسوی آمادگی خود را برای حضور فعال در بازار ایران اعلام داشتند و شرایط لازم برای عملی کردن این خواست را یادآور شدند.

حسن روحانی نیز به انتظارات کشور خود اشاره و گفته که هدف ایران از گسترش مناسبات اقتصادی، تجارت نیست؛ بلکه جلب سرمایه گذاری های خارجی به این کشور است.

رییس جمهوری اسلامی ایران سه هدف این کشور را در این زمینه به ترتیب جلب سرمایه، کسب فناوری و یافتن بازارهای مشترک برای صدور کالاهای ساخت ایران دانسته است.

او اضافه کرده؛ ایران خواستار آن است که بتواند 30 درصد کالاهای ساخت خود را به بازارهای جهانی عرضه کند.

حسن روحانی نسبت به موفقیت در مذاکرات با مقام های فرانسه ابراز خوشبینی کرده است.

رادیو فرانسه فارسی توضیح داد: حسن روحانی آنگاه با جمعی از ایرانیان ساکن فرانسه دیدار کرد و به آنان گفته که وی همیشه به معجزۀ ملت ایران ایمان داشته و این ایمان، امروز بیش از گذشته است.

وی افزود: ما فقط به ایران گذشته افتخار نمی کنیم، به ایرانیان امروز نیز افتخار می کنیم.

در این دیدار، حسن روحانی به دفاع از کارنامۀ دولت خود پرداخت و بویژه دربارۀ توافق بر سر برنامۀ هسته ای ایران، سخنان گذشته خود را یادآوری کرد.

وی همچنین به شرکت ایران در صحنه های نبرد در منطقه اشاره کرده و گفته است که اگر حضور ایران نبود، امروز تنها یک گروه تروریستی در عراق نبود، بلکه یک دولت تروریستی در این کشور مستقر بود.

رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه با ژرار لارشه رییس مجلس سنای فرانسه نیز دیدار کرد.
حسن روحانی روز پنجشنبه با حضور نخست وزیر فرانسه در دیدارهای اقتصادی که توسط سندیکای کارفرمایان این کشور ترتیب یافته بود، شرکت کرد.

** بازگشت پژو به ایران

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، خودروساز فرانسوی پژو روز پنجشنبه در بیانیه ای که همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به فرانسه منتشر شد، از همکاری تازه خود با شرکت «ایران خودرو» در مورد مدل های 208، 2008 و 301 پژو از نیمه دوم سال 2017 میلادی خبر داد.

پیش تر رسانه ها اعلام کرده بودند که قرار است روز پنجشنبه تفاهمنامه ای بین ایران خودرو با پژو- سیتروئن به امضا برسد که در طول آن این شرکت فرانسوی در ایران 200 هزار خودرو در سال تولید کند.

شرکت پژو در سال 2011 میلادی 450 هزار دستگاه خودرو معادل یک سوم تقاضای بازار به ایران فروخت. این شرکت با اعمال تحریم ها، ایران را در سال 2012 ترک و همکاری 25 ساله اش را متوقف کرد.

** درهای باز ایران برای تجارت

فرانس 24 گزارش داد: درهای ایران برای تجار باز است؛ این پیام ساده حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در جریان سفر به اروپاست.

شبکه تلوزیونی فرانس 24 روز پنجشنبه عنوان نخست خبرهای بامدادی خود را به سفر رئیس جمهوری ایران که در رأس هیأت بلند پایه ای به پاریس سفر کرده است، اختصاص داد.

فرانس24 گزارش داد: حسن روحانی به رغم اختلافات سیاسی (با پاریس) خواهان احیای روابط اقتصادی است.

این شبکه تلویزیونی گزارش داد: این نخستین دیدار یک رئیس جمهوری ایران از فرانسه در 17 سال اخیر است.

فرانس 24 افزود: درحالی که هنوز برخی تحریم های ایران پابرجاست، لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه درباره این ملاقات ها به این شبکه تلویزیونی فرانسه گفت: توافق هسته ای ایران (راه) برخی گفت وگوها را باز کرد.

بنابر این گزارش، فابیوس در مورد ملاقات هیأت فرانسوی با طرف ایرانی در پاریس گفت: درست است که ایران به جامعه بین المللی بازگشته است اما این بدان معنا نیست که ما در مورد همه چیز توافق داریم، بخصوص در مورد سوریه.

فابیوس به فرانس 24 گفت: ما درباره سیاست، مسائل منطقه همچون سوریه، لبنان، عربستان و مناقشات در خاورمیانه گفت وگو و چند توافقنامه نیز امضا خواهیم کرد.

فرانس24 گزارش داد: قراردادهای تجاری با ایران برای فرانسه بسیار سودآور خواهد بود؛ بویژه آنکه ایران در نظر دارد سفارش خرید حدود 114 هواپیما را به شرکت ایرباس بدهد.

این شبکه تلویزونی افزود: کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ایران در دو سال آینده میلیاردها یورو از صادرات فرانسه را خریداری کند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران عصر چهارشنبه در رأس هیأتی بلند پایه وارد پاریس شد. وی پیش تر از رم و واتیکان نیز دیدن کرده بود.

** ایران به دنبال تجدید روابط تجاری

این شبکه تلویزیونی همچنین اعلام کرد: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سفر به پاریس در تلاش است تا روابط تجاری با اروپا را تجدید کند.

فرانس 24 در گزارشی از سفر رئیس جمهوری ایران به ایتالیا و فرانسه گزارش داد: در جریان سفر حسن روحانی به ایتالیا توافقنامه هایی به ارزش 18 میلیارد دلار به امضا رسید.
ایران در نظر دارد تا قرارداد خرید 114 فروند هواپیما جدید با شرکت های هواپیمایی اروپایی چون ایرباس منعقد کند.

ایران بازار نخست شرکت های خودروساز فرانسوی است و شرکت «پژو- سیتروئن» نگاه به بازگشت به ایران حتی در دوران تحریم ها داشت.

به گزاش ایرنا،کارشناسان و ناظران اقتصادی می گویند با برداشته شدن تحریم های ایران در سال 2016میلادی، انتظار می رود اقتصاد ایران با رشد چهار درصدی مواجه شود و واردات و صادارت به ایران نیز 20 درصد رشد یابد.

دیگر کشورهای اروپایی از جمله آلمان نیز چشم به بازگشت و تجدید روابط تجاری با ایران دارند؛ مسئولان صنایع آلمان بر این باورند که صادارت به ایران در چند سال آتی 10 میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس جمهوری ایران در دیدار رؤسای شرکت های مهم فرانسوی که با حضور وزرای امور خارجه و اقتصاد فرانسه برگزار شد، گفت: امروز با شرایط جدیدی که به دنبال توافق هسته ای حاصل شده، می توانیم حتی سطح همکاری های اقتصادی دو کشور را بیش از گذشته ارتقا دهیم.

** رسانه های انگلیس

بی.بی.سی گزارش داد: در دومین روز از سفر رییس جمهوری ایران به فرانسه و همزمان با برگزاری مراسم استقبال از وی در پاریس، گزارش هایی از مذاکرات تجاری و امضای چند تفاهم نامه اقتصادی بین شرکت های فرانسوی و دولت ایران از جمله با دو شرکت پژو و توتال منتشر شده است.

این رسانه خبری افزود: حسن روحانی و هیأت همراه او بعداز ظهر چهارشنبه از ایتالیا به فرانسه سفر کردند و روز پنجشنبه 8 بهمن (28 ژانویه) مراسم استقبال از آقای روحانی در مجتمع بناهای یادبود 'لزانولید' در پاریس برگزار شد. این مراسم با تشریفات نظامی و نواختن سرود ملی دو کشور همراه بود و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه رسماً از آقای روحانی استقبال به عمل آورد.

آقای روحانی پس از ورود به فرانسه در عصر چهارشنبه، با شماری از بازرگانان و صاحبان صنایع فرانسه دیدن و بر علاقه مندی کشورش به جلب سرمایه گذاری خارجی تأکید کرد.

وی روز پنجشنبه در سخنانی در جمع بازرگانان و صاحبان صنایع فرانسه گفت که جمهوری اسلامی آماده گشودن فصل جدیدی در روابط با فرانسه است. مانوئل والس نخست وزیر فرانسه نیز گفته است که ایران برای تأمین نیازهای خود می تواند روی فرانسه حساب کند.

تحلیلگران فرانسوی گفته اند که ایران پس از یک دوره تحریم و انزوای اقتصادی، به انواع کالا و فناوری نیاز دارد و فرانسه می تواند در تأمین نیازهای ایران نقش مؤثری ایفا کند.

شرکت خودروسازی پژو فرانسه در اطلاعیه ای اعلام کرده که بر اساس قرارداد پنج ساله ای به ارزش 400 میلیون یورو به ایران باز می گردد و انتظار دارد در سرمایه گذاری مشترک با شرکت ایران خودرو، سالانه 200 هزار دستگاه خودرو در ایران تولید کند. پژو در گذشته نیز با ایران همکاری داشت اما در سال 2012 به دلیل تحریم های هسته ای، از ایران خارج شد.

همچنین شرکت نفتی توتال فرانسه گفته است که با لغو تحریم های نفتی اتحادیه اروپا، آماده خرید نفت خام از ایران است؛ به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شرکت گفته که قرار است اواخر روز پنجشنبه، قراردادی برای خرید بین 150 تا 200 هزار بشکه نفت در روز را با هیأت همراه رییس جمهوری ایران امضا کند.

بنا به این گزارش، پس از اعلام لغو تحریم های هسته ای علیه جمهوری اسلامی، مقامات نفتی ایران گفته اند که در نظر دارند سهم از دست رفته این کشور از بازار نفت را بار دیگر به دست آورند. شرایط قرارداد جدید، منتشر نشده اما در حالی که بازار جهانی نفت با وفور عرضه مواجه است و بهای نفت بیش از 70 درصد نسبت به تابستان سال 2014 کاهش پیدا کرده، یافتن مشتری جدید برای نفت ایران مستلزم شرایط سهل تری برای خریداران است.

شرکت توتال گفته است که این شرکت بسیار به ایران وفادار است و افزوده که آمادگی دارد همکاری با ایران در سایر زمینه های نفتی را مورد بررسی قرار دهد.

ایران همچنین گفته است به خرید 100 دستگاه هواپیمای مسافربری ایرباس علاقه مند است تا بتواند آنها را جایگزین هواپیماهای فرسوده خود کند. آقای روحانی در سفر به پاریس، با مقامات شرکت ایرباس نیز ملاقات کرد.

شبکه خبری 'بی بی سی' در خبری اظهارات حسن روحانی در مجموعه اینولید پاریس را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: رئیس جمهوری ایران آغاز فصلی جدید در مناسبات ایران با اروپا و جهان را اعلام داشت.

روزنامه دیلی تلگراف نیز در گزارشی در مورد سفر رییس جمهوری ایران به فرانسه نوشت: در این سفر حسن روحانی با رؤسای بانک های فرانسوی گفت وگو کرد تا هرچه سریع تر محدودیت های بانکی را در پی توافق هسته ای بردارند.

این روزنامه نوشت: روحانی همچنین اظهار کرد که می خواهد از فضای مثبت فرانسه برای گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با این کشور استفاده کند.
دیلی تلگراف نوشت: حسن روحانی همچنین در صدد است تا با شرکت های فرانسوی که علاقه مند به تجارت با ایران هستند نیز ملاقات کند.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی نوشت: شرکت «آلستوم» در صدد است تا برای گسترش خط متروی تهران و همچنین راه اندازی دو خط جدید مترو در مشهد و نیز برق رسانی 600 مایلی خط راه آهن مشهد- تهران با ایران قرارداد ببندد.

گاردین نوشت: همچنین شرکت های «بویجوس» و «ایرپورتس دفرانس» نیز در حال گفت وگو با مقامات ایرانی هستند تا دومین ترمینال مسافری فرودگاه امام خمینی (ره) را احداث کنند.
این روزنامه افزود: علیشر علی، رئیس شرکت مالی اعتباری 'سیلک رود' می گوید: سفر حسن روحانی به اروپا و امضای قراردادهای چند صد میلیون یورویی با شرکت های پیشرو در اروپا، نشان دهنده تمایل ایران به تقویت زیرساخت های اقتصادی اش است.

گاردین به نقل از وی افزود: من بر این باور هستم که ایران با حجم زیاد تقاضاهایش و نیاز به سرمایه گذاری، فرصت منحصربه فردی برای بسیاری از اروپایی ها و شرکت های بین المللی است. من پیش بینی می کنم که موجی از شرکت های اروپایی فعال از آغاز سال جاری وارد بازار ایران خواهند شد.

شبکه خبری اسکای نیوز در خبری قراردادهای اقتصادی و تجاری امضا شده در جریان سفر حسن روحانی به اروپا را مورد توجه قرار داد و نوشت: قرارداد سرمایه گذاری مشترک پژو و ایران خودرو به ارزش 304 میلیون پوند، خرید دست کم یکصد هواپیمای ایرباس، ازسرگیری فعالیت های تجاری با رنو، فیات و غول نفتی توتال از جمله دستاوردهای سفر حسن روحانی به اروپا بوده است.

این رسانه همچنین اشاره ای به سفر روحانی به ایتالیا کرد و نوشت: در ایتالیا قرارداد با شرکت «سایپم» به منظور بازسازی دو پالایشگاه نفتی و راه اندازی خطوط گازی به طول یکهزار و صد مایل به ارزش سه میلیارد و 800 میلیون پوند به امضا رسید.

به گفته اسکای نیوز، قرارداد با شرکت صنایع فولاد «دنیلی» به ارزش چهار میلیارد پوند، قرارداد با شرکت راه آهن ایتالیا به منظور راه اندازی و توسعه خط راه آهن پرسرعت در ایران، قرارداد با شرکت کشتی سازی «فینکانیتری» برای توسعه صنعت کشتی سازی در خلیج فارس، قرارداد با شرکت «گاویو » برای توسعه پروژه های راه آهن به ارزش سه میلیارد پوند از جمله قراردادهای امضا شده در جریان سفر روحانی به ایتالیا بوده است.

این شبکه خبری افزود: در جریان این سفر همچنین مقرر شد شرکت حمل ونقل «آلیتالیا» به منظور افزایش سطح مبادلات تجاری و جذب توریسم، پرواز رم- تهران را از چهار روز در هفته به هر روز هفته ارتقا دهد.

اسکای نیوز عنوان کرد: در همین حال شرکت های آلمانی نیز تلاش کرده اند تا از قافله برداشته شدن تحریم ها عقب نمانند.

این شبکه خبری افزود: گفته می شود شرکت زیمنس آلمان قراردادی را به ارزش یک میلیارد و یک صد میلیون پوند بابت ارائه تجهیزات حمل ونقل با ایران امضا کرده است.
اسکای نیوز ادامه داد: پیش بینی می شود که سطح مبادلات اقتصادی میان ایران و آلمان در طول پنج سال آتی از یک میلیارد و 800 میلیون پوند کنونی به دو برابر افزایش یابد.

رویترز نیز به نقل از یک منبع دیپلماتیک در فرانسه، ارزش معاملات تجاری انجام شده بین این کشور و ایران در جریان سفر دکتر حسن روحانی به پاریس را 15 میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، این منبع گفت:'مجموع قراردادهای امضا شده بین فرانسه و ایران در جریان دیدار روحانی 15 میلیارد یورو است.'

این درحالی است که برخی رسانه ها به نقل از مقامات ارشد فرانسه رقم کل معاملات تجاری دو کشور را بیش از 20 میلیارد یورو اعلام کردند.

قراردادهای تجاری بین فرانسه و ایران در جریان دیدار روحانی در زمینه های مختلف امضا شده است و مهمترین آنها قرارداد خرید بیش از یکصد هواپیمای ایرباس بود. گذشته از این، دو کشور قول از سرگیری همکاری در خودروسازی را دادند و شرکت پژو قرار است به بازار ایران باز گردد.

** رسانه های لبنان

رسانه های لبنانی از آغاز سفرحسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اروپائی که از ایتالیا و واتیکان کلید خورد، آن را با اهتمامی ویژه پیگیری می کنند و در همین چارچوب «السفیر» روز پنجشنبه نوشت که با سفر روحانی به فرانسه صفحه ای جدید از روابط ایران با اروپا و از جمله فرانسه گشوده شد.

روزنامه لبنانی السفیر با بیان این که «این نخستین سفر یک رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه از 17 سال قبل تاکنون است» افزود: ایران به مهد سرمایه گذاری های خارجی از جمله اروپائی ها تبدیل می شود و خود را برای آن آماده می کند.
السفیر خاطرنشان کرد: روحانی که در سال 1979 میلادی به همراه حضرت امام خمینی (ره) پاریس را به مقصد تهران ترک کرده بود، امروز پس از گذشت 37 سال دوباره به پایتخت فرانسه رفته است.

این روزنامه لبنانی تصریح کرد: سفر روحانی به فرانسه پس از سفر به ایتالیا که در جریان آن قراردادهای میلیارد دلاری بین تهران و رم به امضا رسید، صورت می گیرد.

السفیر با بیان این که «بُعد اول سفر روحانی به کشورهای اروپائی، اقتصادی است و رئیس جمهوری ایران خود بر آمادگی کشور متبوعش برای استقبال از سرمایه گذاری خارجی تاکید کرد» افزود: اما پرونده های پیچیده زیادی از جمله سوریه، لبنان، یمن و روابط متشنج بین تهران و ریاض در دستور کار دیدارهای مقامات ارشد ایران و فرانسه به ویژه در ملاقات روحانی و همتای فرانسوی اش «فرانسوا اولاند» قرار دارد.

این روزنامه لبنانی نوشت: این سفر به منزله آزمونی برای تهران و پاریس است تا توان و اراده خود را برای بهبود روابط با وجود اختلاف نظرهای موجود نشان دهند.

السفیر اضافه کرد: روابط ایران و فرانسه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی، همواره شاهد موجی از تنش ها بوده که همزمان با نزدیک شدن پاریس به سعودی ها در سال های اخیر به ویژه در دوران ملک سلمان شدت گرفته است.

این روزنامه لبنانی نوشت: اقدامات فرانسه برای سنگ اندازی در مسیر حل پرونده هسته ای و ممانعت از حصول توافق تحت فشارهای سعودی انجام می گرفت.

السفیر با اهتمامی ویژه اظهارات رئیس جمهوری اسلامی ایران را در آستانه سفر به پاریس و تأکید بر این که تهران از ریاض عذرخواهی نمی کند بلکه سعودی ها باید از جهان اسلام به دلیل بریدن سر و به شهادت رساندن شیخ النمر، کشتار مردم یمن و کمک به تروریست های تکفیری معذرت خواهی کنند، منعکس کرده است.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد که «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده است؛ پاریس در جریان این سفر تلاش می کند اختلاف ها بین ریاض و تهران را کاهش دهد.

«الاخبار» دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت: اظهارات روحانی پیش از سفر به پاریس و تأکید بر این که ایران وظیفه ای ندارد برای مصالحه در بحران روابط با ریاض اقدامی انجام دهد، ناظر بر این است که ایران فقط در صدد بهبود روابط خود با ایتالیا و فرانسه است که پیش از شدت گرفتن تحریم ها در ژانویه 2012، دو شریک اقتصادی اصلی تهران به شمار می آمدند.

این روزنامه لبنانی امضای قراردادهای تجاری مهم با ایتالیا و فرانسه را تأییدی برای این ارزیابی خود دانسته است.

سایر روزنامه های لبنانی، شبکه های رادیویی و تلویزیونی و پایگاه های خبری نیز توجه ویژه ای به سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اروپا و دیدار با مسئولان ایتالیا و واتیکان و نیز سفر فرانسه نشان داده و ملاقات ها و رویدادهای این سفر، به ویژه امضای قراردادهای بزرگ تجاری و اقتصادی را منعکس کرده اند.

** رسانه های آمریکا

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آمریکا گفت که «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد در اروپا سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

سی.ان.ان روز پنجشنبه به دنبال سفر اروپایی حسن روحانی گزارش داد: این نخستین سفرحسن روحانی به خارج، پس از برداشته شدن تحریم هاست.

سی.ان.ان افزود: روحانی در دیدار خود از فرانسه اعلام کرد که درهای سرمایه گذاری تجاری باز است.

این شبکه تلویزیونی در ادامه گزارش داد: باید به یاد داشته باشیم که در جریان مذاکرات هسته ای، پاریس مواضع تندی علیه تهران داشت و اکنون باید دید توافقات تجاری و اقتصادی بین این دو چگونه است.

مجری سی.ان.ان از 'فردریک پلیتن' خبرنگار خود در تهران پرسید که قراردادهای تجاری بین ایران و فرانسه به بزرگی قراردادهای ایتالیا خواهد بود؟ و خبرنگار سی.ان.ان در پاسخ گفت که ایران در نظر دارد تا قراردادهای بزرگی با صنایع و شرکت های فرانسوی ازجمله در زمینه خرید 114 فروند هواپیما منعقد کند.

این شبکه تلویزیونی افزود: ایران در بخش های هوانوردی، خودروسازی و صنعت نفت به دنبال عقد قرارداد با شرکت های فرانسوی است.

پایگاه اینترنتی صدای آمریکا نوشت: در حالی که رییس جمهوری ایران و هیأت همراه او به مذاکره با مقام ها و شرکت های فرانسوی در پاریس ادامه می دهند، گفته می شود که نهادهای تجاری آمریکا با اشتیاق اما با احتیاط، تحولات ایران را دنبال می کنند.

این پایگاه خبری در گزارشی به نقل از نشریه بازرگانی 'مارکت پلیس' (Marketplace) افزود: ایران به آرامی برای بازگشت به اقتصاد جهانی کار می کند؛ حسن روحانی به اروپا رفته است و سعی دارد سرمایه گذاری در کشورش را که چندین سال زیر تحریم های گسترده بین المللی بوده، ترغیب کند.

به دنبال اجرای توافق جامع اتمی تیرماه، برخی تحریم های ایران لغو شده اند؛ معنای آن این است که شرکت های بین المللی، که مراکز اصلی آنها در ایالات متحده نیست، دستشان برای تجارت با ایران و سرمایه گذاری در آن کشور باز شده است.

در همین حال، بسیاری از شرکت های آمریکایی نیز می خواهند در این فعالیت ها سهیم شوند اما در واقع، در شرایط فعلی در سطحی نیستند که بتوانند با اروپایی ها رقابت کنند.

در گزارش «مارکت پلیس» به نقل از یک کارشناس امور خاورمیانه در هاروارد آمده است که محدودیت های آمریکا، درها را برای ورود بازرگانان آسیایی و اروپایی به بازار ایران باز کرده است.

در حالی که آمریکا در توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران بیشترین نقش را داشت اما شرکت های آمریکایی بزرگترین بازندگان این تحولات هستند.

'سوزان مالونی' مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا و کارشناس ایران در مؤسسه بروکینگز می گوید؛ هر سازمان آمریکایی که به کار در ایران علاقه مند باشد، ناچار خواهد بود بسیار کند و به آهستگی حرکت کند.

** رسانه های روسیه
روزنامه پرشمارگان روسی کامرسانت روز پنجشنبه در مقاله ای با اشاره به سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا و فرانسه نوشت: سفر روحانی به اروپا نقطه عطفی در روابط ایران و کشورهای غربی است.

در مقاله کامرسانت به قلم «سرگئی استروکان»، «یوری بارسوکوف و «الیزابت کوزنتسووا» آمده است: روحانی در پایان سفر به ایتالیا که در آن دیدار از رم و واتیکان گنجانده شده بود، وارد فرانسه شد و این کشور مرحله پایانی سفر اروپایی رئیس جمهوری ایران است.

روزنامه روسی با اشاره به اهمیت این سفر، نوشت: دیدار روحانی از ایتالیا و فرانسه نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اروپا در 16 سال اخیر است که پس از لغو تحریم های ایران انجام می گیرد و نقطه عطفی در روابط این کشور با غرب است.

در مقاله آمده است: قراردادهای چند میلیارد دلاری که در جریان سفر رئیس جمهوری ایران امضا شده، امکان دسترسی شرکت های بزرگ اروپایی به بخش های اقتصادی راهبردی ایران همچون حوزه های انرژی، متالورژی و هواپیمایی را فراهم می کند.

کامرسانت یادآوری کرد: با اعلام اجرایی شدن برجام که روز 19 ماه ژانویه جاری با انتشار بیانیه ای از طرف محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحاد اروپا اعلام شد، دوره تحریم های ایران که بیش از 10 سال به طول انجامید به پایان رسید.

«در شرایط جدید رئیس جمهوری اسلامی ایران و سران کشورهای اروپایی می بایست نخستین نتایج عملی ماه عسل آغاز شده میان تهران و غرب را اعلام می کردند؛ انتظار برای ازسرگیری روابط سیاسی و همکاری های تجاری میان ایران و غرب که تا چندی پیش در نقطه مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند، توجه به سفر کنونی روحانی را چند برابر کرده است.»

«هیأت بزرگ ایرانی متشکل از 120 نفر از جمله اعضای کلیدی دولت این کشور که روحانی را در سفر به ایتالیا و فرانسه همراهی می کنند، عزم و قاطعیت ایران برای کسب بیشترین منفعت از توافق تاریخی برجام را در کوتاهترین زمان ممکن نشان می دهد.»

«انتخاب ایتالیا به عنوان نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا برای سفر روحانی جالب توجه است؛ سران رم مدتی قبل از لغو تحریم ها از عزم خود برای گسترش روابط و همکاری ها با تهران سخن گفته بودند؛ به طوری که ایتالیا شریک شماره یک ایران شود.»

«در زمان حاضر ایتالیا در فهرست شرکای خارجی ایران در مکان دوم پس از آلمان قرار دارد اما با این حال، شاخص های تجاری میان دو کشور چندان قابل توجه نیست و در سال گذشته صادرات ایتالیا به ایران به حدود یک میلیارد یورو رسید.»

«در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا 17 قرارداد در مجموع به ارزش بیش از 17 میلیارد یورو امضا شد. این قراردادها در عرصه انرژی، متالورژی و صنعتی بود و همکاری های میان دو کشور را تحکیم می بخشد.»

«در برنامه سفر روحانی به پاریس، دیدار با فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه گنجانده شده است و رئیس جمهوری اسلامی ایران همانند سفر رم، بر توسعه همکاری های اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور تأکید خواهد کرد. مهم ترین بخش این سفر امضای قرارداد خرید 114 فروند هواپیمای ایرباس خواهد بود.»

این روزنامه در پایان افزود: به این ترتیب ناوگان هواپیمایی ایران که بر اثر تحریم ها کمی فرسوده شده بود و نیاز فوری به نوسازی داشت بال های فرانسوی می یابد. علاوه بر آن، انتظار می رود رنو و پژو به بازار ایران بازگردند.

** رسانه های آلمان

دویچه وله گزارش داد: حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه 28 ژانویه مورد استقبال رسمی مقام های فرانسه قرار گرفت و در دومین روز اقامتش در پاریس با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود در کاخ الیزه دیدار کرد.

در این دیدار رسمی حدود 20 توافق دو جانبه میان ایران و فرانسه امضا شده است.

حسن روحانی در این روز که در حقیقت، آغاز رسمی سفرش به فرانسه بود، ابتدا در محل گنبد طلایی اَنوَلید که محل دفن ناپلئون است مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

این سفر نخستین سفر یک رییس جمهوری ایران به فرانسه از سال 1999 تا کنون است.
همچنین روز پنجشنبه حسن روحانی با مدیر یونسکو در پاریس دیدار کرد.

رییس جمهوری ایران با مدیران ارشد کمپانی های تجاری فرانسه نیز ملاقات کرد.

حسن روحانی روز چهارشنبه هفت بهمن با رییس مجلس سنای فرانسه نیز دیدار کرد. در این دیدار ژرار لارشه تصریح کرد که تحریم های اعمال شده علیه ایران هر دو ملت ایران و فرانسه را متضرر کرده است.
در این دیدار حسن روحانی نیز به حوادث تروریستی پاریس اشاره و گفته که این اقدام تروریستی نشان داد که تروریسم ویروس و خطری فراگیر است که می تواند همه مناطق جهان از جمله شهرهای بزرگ اروپایی را تهدید کند.

رییس جمهوری ایران همچنین بر ضرورت همکاری های دوجانبه میان ایران و فرانسه برای حل مسایل منطقه ای تأکید کرده و گفته است: امروز که شرایط بسیار خطرناکی به لحاظ ناامنی در منطقه بوجود آمده و گروه های تروریستی بسیار جنایتکاری ایجاد شده اند، مسوولیت بزرگ تاریخی داریم تا با همکاری های نزدیک و همگانی این تهدید مشترک بشری را برطرف کنیم.

در این دیدار همچنین دو طرف بر لزوم دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران های خاورمیانه تأکید کردند.

دیدار روحانی با اولاند تنها یک دیدار سیاسی نبود و بیشتر خبرگزاری های غربی از امضای قراردادهای بزرگ تجاری در این ملاقات خبر داده اند.

یکی از مهمترین و شاید بزرگترین قراردادهایی که در این سفر امضا شد، مربوط به خرید 114 فروند هواپیمای مسافربری ایرباس از فرانسه است.

همچنین حسن روحانی در این سفر درباره بازگشت شرکت خودروسازی پژو به ایران به منظور ساخت خودروی تولید مشترک دو کشور با اولاند گفت وگو کرده است.

بر اساس گفت وگوهایی که پیش از این میان نمایندگان ایران و فرانسه صورت گرفته، قرار است از سال 2017، سال آینده میلادی کارخانه پژو سالانه 200 هزار خودرو در ایران تولید کند.

این کمپانی در سال 2012 پس از اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران این کشور را ترک کرده بود.

کمپانی نفتی توتال نیز اعلام کرده که آماده خرید نفت خام از ایران است. روحانی روز چهارشنبه در نخستین روز سفرش به فرانسه که در حقیقت روزی غیر رسمی بود، با نمایندگان و رؤسای بزرگ تجاری فرانسه دیدار کرد.

وزیر اقتصاد فرانسه گفته که حسن روحانی چهره جدیدی از دولت ایران را آشکار کرده که سرمایه گذاری شرکت های فرانسوی در ایران را تضمین می کند.

دویچه وله فارسی پیش تر اضافه کرده بود: حسن روحانی و اولاند در گفت وگوهای سیاسی خود درباره اوضاع منطقه خاورمیانه نیز صحبت خواهند کرد.

نقش ایران در حل بحران سوریه و مذاکرات صلح ژنو که قرار است آخر این هفته برگزار شود، سهم مهمی در گفت وگوهای دو طرف داشت.

تنش به وجود آمده میان ایران وعربستان نیز بخش دیگری از گفت وگوهای اولاند و روحانی بود.
حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی پایانی سفرش به ایتالیا در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره امکان عذرخواهی ایران ازعربستان پرسید، گفته بود که چون شیخ نمر گردن زده شده ما باید عذرخواهی کنیم؟ چون آنها مردم یمن را می کشند ما باید عذرخواهی کنیم؟ چون آنها از تروریست ها حمایت می کنند ما باید عذرخواهی کنیم؟ آنها هستند که باید صدها بار از مسلمانان عذرخواهی کنند.

دویچه وله فارسی در پایان افزود: حسن روحانی همچنین در دیدارش از فرانسه خطاب به اروپاییان تصریح کرده که ایران به رغم اختلاف های سیاسی با اروپا، خواهان احیای روابط اقتصادی خود با این کشورهاست.

**رسانه اتریش

روزنامه پرسه چاپ اتریش با اشاره به سفر دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه، نوشت: فصل جدیدی بین ایران با جامعه بین الملل در حال شکل گیری است و از شروع سفر روحانی به ایتالیا، تجارت بزرگ ایران با اروپا آغاز شده است.

در جریان سفر روحانی به پاریس و دیدار با اولاند رییس جمهوری فرانسه، یک قرار 25 میلیارد دلاری برای خرید 118 ایرباس به امضا رسید که لبخند بر صورت رؤسای این شرکت آورد.

به گفته این روزنامه، فرانسوی ها با وجود بازار جدیدی که در ایران به وجود آمده، برخی تشریفات خود را نیز که لازم الاجراست رعایت نکردند؛ 20 سند امضا شد و این خود، موجب تغییر میزبانی فرانسوی ها در مقابل ایران شد.

پرسه افزود: رؤسای جمهوری دو کشور همچنین بر مبارزه با گروه تروریستی داعش و نیز بر تحکیم روابط تهران و پاریس و توسعه مناسبات و همکاری در همه زمینه ها تأکید کردند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در دومین و آخرین مرحله از سفر اروپایی خود، عصر چهارشنبه وارد پاریس پایتخت فرانسه شد.

سفر رسمی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به پاریس به دعوت رسمی «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه انجام شد.

روحانی شامگاه چهارشنبه در نشست مشترک فعالان اقتصادی و تجار فرانسوی و ایرانی شرکت کرد و پس از آن با رئیس مجلس سنای فرانسه نشستی داشت.

رییس جمهوری همچنین علاوه بر دو دور دیدار و گفت وگو با رؤسای شرکت های بزرگ اقتصادی فرانسه، در جمع اندیشمندان علوم سیاسی و روابط بین الملل فرانسه (ایفری) نیز سخنرانی کرد.
دکتر روحانی همچنین در سفر به ایتالیا بستر تحرکی جدی در روابط دو کشور را در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، توریسم و علمی و فناوری، با امضای 14 موافقتنامه و توافق بر سر نقشه راه همکاری های مشترک، هموار کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین