|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۹
کد خبر: ۷۳۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
فلاحت پیشه گفت: تصور این است که روسیه در جهت وارد آوردن ضرباتی به ترکیه حرکت کند؛ مشخصا به نظر می رسد روسیه، کردهای پ. ک .ک را تقویت کند. به گفته او، بازیگران منطقه ای در طول 5 سال اخیر هیچ کدام به اندازه ایران برای کردها محبوب نیستند.
در جریان حمله نظامی روسیه برای نابودی داعش و برقراری امنیت اختلافاتی میان روسیه و ترکیه بروز کرد که این اختلافات با اقدام ترکیه یعنی سرنگونی یکی از هواپیماهای روسی به اوج خود رسید.

در این راستا حشمت الله فلاحت پیشه تحلیلگر مسائل بین الملل به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت: اتفاقی که بین ترکیه و روسیه افتاد تبعات کوتاه مدت و میان مدت در بر دارد؛ نتیجه کوتاه مدت آن است که طرفین به ویژه ترکیه سعی خواهندکرد، برخورد تندی شکل نگیرد بنابراین به سمت کنترل بحران می روند؛ ترکیه تلاش  می کند با استفاده از دیگر بازیگران بین المللی فضا را کنترل کند و مانع از ان شود که روسیه اقدام متقابلی انجام دهد.

فلاحت پیشه همچنین بیان کرد: در میان مدت، تصور این است که روسیه در جهت وارد آوردن ضرباتی به ترکیه در قالب جنگ نیابتی، حرکت کند؛ به عبارتی روسیه تلاش خواهد کرد در مناطقی که منافع ترکیه به خطر می افتد فعالانه وارد میدان شود.

وی گفت: مشخصا به نظر می رسد روسیه، کردهای  پ. ک .ک را تقویت کند و در عین حال بر میزان نیروهای نظامی خود در سوریه بیافزاید.

فلاحت پیشه با اشاره به نقش ترکیه گفت: برای ترکیه دو کارویژه تعیین می شود که بسته به  شرایط به سمت یکی از این دو حرکت خواهد کرد؛ اولی یک کارویژه ملی است؛ به گونه ای که روابط  تجاری  و اقتصادی خود را با روسیه ادامه دهد و مانع از آن شود که روابط سیاسی دو کشور بیش از این تنزل پیدا کند که به نظر می رسد سیاستمداران  ترکیه سعی می کنند بیشتر در این جهت گام بردارند.

وی افزود: اما یک کارویژه دیگر برای ترکیه مطرح می شود و آن نقش خط مقدم بودن ترکیه برای ناتو در مقابله با روسیه است؛ هرچند ناتو تلاش می کند در کوتاه مدت از ترکیه حمایت کند اما از سوی دیگر از این کشور خواهد خواست که مدیریت بحران را خود در دست بگیرند.

این تحلیل گر مسائل بین الملل بیان داشت: غرب از طریق ترکیه تلاش خواهد کرد مانع از ان شود که روسیه از صدف امنیتی خود خارج شود همان صدفی که بعد از جنگ سرد و بعد از فروپاشی دیوار برلین به دور روسیه کشیده شد تا ابر فدرتی را فراموش کند.

فلاحت پیشه ادامه داد:  امروز که روسیه اولین مانورهای  ابرقدرتی خود را بعد از فروپاشی شوری نشان می دهد غرب از این موضوع ناراحت است و ترکیه را به عنوان یک عاملی برای جنگ نیابتی در برابر روسیه قرار داده است تا از افزایش قدرت نظامی و راهبردی روسیه جلوگیری کند و از این طریق هشداری بدهند به روسیه که خود را "فعال مایشا" در  تحولات سوریه نشان داده است.

حشمت الله فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که چنانچه روسیه پ ک ک را علیه ترکیه تقویت کند آیا تبعاتی برای ایران نخواهد داشت گفت: از آنجایی که در طول تاریخ ایران بارها با تبانی های کشورها دیگر مواجه شده است لذا جمهوری اسلامی ایران سیستم راهبردی و امنیتی خود را بر اساس خود اتکایی تعریف کرده است. بنابراین معادلاتی که احتمالا روس ها بر آن دست خواهند گذاشت نمی تواند آسیبی به ایران بزند به ویژه آنکه کردها در طول 5 سال با یک واقعیتی مواجه شده اند و آن حمایت بی دریغ ایران از کردها در برابر تروریست های داعش بوده است. بر این اساس آن زمینه هایی که فبلا برای دامن زدن اختلافات وجود داشت امروز فراهم نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: واقعیت آن است که بازیگران منطقه ای در طول 5 سال اخیر هیچ کدام به اندازه ایران برای کردها محبوب نیستند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
0
12
*
عالیجناب اردوغانِ عزیز عاقل تر از آن هستند که
(خدای ناکرده)
با تشجیعِ ناتو و دیگران! بازی بخورند و با دُمِ شیر بازی بکنند!

*
ترکیه باید هرچه سریعتر با روسیه صحبت کند تا تضامنِ ملزوم ایجاد گردد..

.They should stand surely for each other
پدرام
|
Germany
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
4
0
نمی توان حکومت فاشیستی و ضد بشر ترکیه را تروریست نامید، بلکه باید حکومت ترکیه را ابرتروریست خواند.
زیرا ترکیه مانند یک اژدها هفت سر است که هر یک از گروه های تروریستی داعش و القاعده و بوکوحرام و... سر های آن هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین