|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۶۷۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
ابتکار اضافه کرد: برای منشأ خارجی این گرد و غبارها نمی‌توانیم کاری کنیم زیرا منشا آنها در کشورهای عراق و عربستان سعودی است و به دلیل ناامنی های موجود در این مناطق نمی توان فعالیتی انجام داد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به خلاء قانونی در حمایت از حیوانات شهری، از تهیه پیش‌نویس اولیه قانون برای حمایت از این حیوانات خبر داد.

معصومه ابتکار در سفر به استان خراسان رضوی و در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان، درباره اقدامات سازمان در جلوگیری از کشتار سگ‌ها از سوی شهرداری، با بیان اینکه موضوع عقیم‌سازی سگ‌ها و اجرایی کردن آن در شهرداری‌ها در دستورکار قرار گرفته است، اظهار کرد: دستورالعمل کشتار سگ‌های ولگرد از سال 87 وجود داشت که مسئولیت آن با شهرداری‌هاست و محیط زیست نیز پیگیری‌های لازم را انجام می دهد تا این دستورالعمل اصلاح شود، ضمن اینکه از مسئولان بالادستی قول گرفتیم تا موضوع عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد را در دستور کار قرار دهد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد و کلا در خصوص حمایت از حیوانات شهری هیچ قانون مشخصی تصویب نشده اما سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری است تا یک قانون خوب و کامل برای حمایت از حیوانات شهری تدوین کند که پیش‌نویس اولیه آن توسط کارگروه حقوقی تهیه شده است.

شناسایی منابع آلاینده کشف‌رود

معاون رییس جمهور درخصوص آزادسازی حریم "کشف‌رود" نیز خاطرنشان کرد: بخش‌های عمده‌ای از تصرفات محدوده کشف‌رود آزاد شده و تا دو ماه آینده آزادسازی کل حریم کشف‌رود انجام می‌شود که این مهم حاصل مشارکت دستگاه‌ها و ادارات آب و فاضلاب، محیط زیست شهری، شهرداری، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و ... بوده است.

ابتکار با اشاره به شناسایی منابع آلاینده کشف‌رود و تلاش برای کنترل‌شان، اظهار کرد: در حریم این رود جلوگیری از دفع پسماند و ضایعات خانگی و صنعتی در دستور کار است، به همین دلیل جهت اعتبارات در نظر گرفته شده برای احیای کشف‌رود در دولت پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی درخصوص خشکسالی دریاچه بزنگان خراسان رضوی نیز گفت: متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های پیاپی در استان و کاهش آبدهی چشمه‌ها ، این دریاچه رو به خشکسالی رفته است اما مردم منطقه به داد محیط زیست رسیده‌اند و کشاورزان مازاد آب مصرفی را به این دریاچه اضافه می‌کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: راهکارهای برون رفت از این مشکل به فرماندار شهرستان سرخس ارایه شده است که یکی از این راهکارها اضافه کردن قسمتی از آب سد دوستی به دریاچه بزنگان است.

وی درخصوص انتقال آب از دریای خزر یا دریای عمان و خلیج فارس گفت: موضوعات انتقال آب همیشه مثبت نیست و نیاز به یک ارزیابی زیست محیطی کامل دارد که در نهایت می‌توان نظر نهایی داد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص ادعای تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر فعالیت سیاسی سازمان محیط زیست نیز بااشاره به اقدامات سازمان در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش‌های محیط زیستی، افتتاح دبیرستان‌های محیط زیستی، ایجاد تشکل‌های محیط زیستی، تشکیل کارگروه‌های مختلف برای رفع آلودگی هوا و احیای رودخانه‌ها و ...، اظهار کرد: آیا همه و همه این فعالیت‌ها، سیاسی است. این قضاوت که سازمان حفاظت محیط زیست دارد کار سیاسی می‌کند بر عهده کسانی باشد که از اخلاق و انصاف در حوزه سیاسی برخوردارند.

شناسایی کانون‌های گرد و غبار در استان خراسان رضوی

ابتکار درباره کیفیت هوای مشهد نیز گفت: شهر مشهد با همه مشکلات ناشی از افزایش خودرو و جمعیت، افزایش گرد و غبار و ... از کیفیت هوای نسبتا خوبی برخوردار شده است به طوری که از سال 92 تا 94 براساس آمارها یک روند تدریجی در بهبود کیفیت هوا را داشته است و نشان می‌دهد که در مسیر درستی قرار داریم اما هنوز باید خیلی کار کنیم و در این مسیر تلاش کنیم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه کانون‌های گرد و غبار در استان خراسان رضوی شناسایی شده است اظهار کرد: گام اول برای مبارزه با ورود گرد و غبار به استان شناسایی کانون‌های آن است که تاکنون انجام شده و برنامه‌های لازمی در این خصوص ایجاد شده که برای اجرایی کردن آن‌ها نیاز به زمان داریم.

وی همچنین درخصوص گرد و غبار موجود در استان خوزستان اظهار کرد: به فصل مناسب برای کشت گونه‌های مناسب در خوزستان نزدیک شده‌ایم که فعالیت های اجرایی دولت نیز در این خصوص در حال انجام است اما متاسفانه شرایط اقلیمی استان روز به روز بدتر می‌شود. کانون‌های گرد و غبار افزایش می‌یابد و همچنین با کاهش بارندگی و افزایش دما مسایل ماندگاری گرد و غبار در استان خوزستان تشدید می‌شود.

ابتکار اضافه کرد: برای منشأ خارجی این گرد و غبارها نمی‌توانیم کاری کنیم زیرا منشا آنها در کشورهای عراق و عربستان سعودی است و به دلیل ناامنی های موجود در این مناطق نمی توان فعالیتی انجام داد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم پیگیر توسعه فضای سبز در محیط شهری است عنوان کرد: مصوبه‌ای با عنوان سند آسیب‌شناسی فضای سبز شهری در دستورکار قرار دارد که لزوم استفاده از گونه‌های منطبق با هر شهر و مناسب با اقلیم آن، استفاده از کمربند سبز شهری و ... از طرح‌های این مصوبه است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین