|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۶۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۵
وی با اشاره به مصوبات ستاد ملی زن و خانواده گفت:‌ در دولت گذشته برنامه تشکیل و تحکیم خانواده تصویب شد ولی بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این برنامه به اجرا در نیامده است و دستگاه‌ها به بهانه عدم تخصیص بودجه از اجرای آن شانه خالی کرده است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از تدوین لایحه بیمه مشاوران خانواده خبر داد.

شهیندخت مولاوردی در نشست خبری هفتمین کنگره ملی آسیب شناسی خانواده که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد افزود:‌ در حال حاضر با مشارکت سازمان بهزیستی در حال تدوین لایحه بیمه مشاوره خانواده هستیم. علاوه بر آن در کارگروه تخصصی زنان و خانواده برنامه ششم نیز تلاش می کنیم جایگاه شایسته ای را برای نهاد مهم خانواده در نظر بگیریم.

وی درباره اصلاح قانون خروج زنان از کشور گفت:‌ معاونت امور زنان و خانواده 1040 ایمیل و 11 هزار امضا خطاب به این معاونت ، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و شخص رئیس جمهور دریافت کرد که در آن نسبت به ممانعت همسر کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان از کشور اعتراض شده بود. با توجه به فاصله‌ای که از زمان تصویب قانون گذرنامه در کشور می گذرد و زنان در عرصه های مختلف علمی، ورزشی و بین‌المللی حضور پیدا کردند می توان با بررسی تبصره‌هایی در قانون اصلاحاتی رابه وجود آورد. علاوه بر آن در قانون تخفیف هایی نیز در نظر گرفته شده است به عنوان نمونه سفر مقامات سیاسی، سفر برای حج واجب یا درمان‌های ضروری بدون مجوز همسر و اخذ ترتیبات قانونی امکان پذیر است.

وی افزود: ما این موضوع را مطرح کردیم که آیا می توان زنان برای شرکت در مسابقات و همایش‌های بین‌المللی از این تبصره استفاده کنند و خروج آنان از کشور به عنوان ماموریت مطرح شود. در واقع منظور معاونت زنان اصلاح قانون خروج زنان از کشور بود و نه تغییر قانون و ما درخواست نکرده ایم که همه زنان بدون اجازه شوهر برای مدت نامعلومی از کشور خارج شوند.

وی با اشاره به اعتراض یکی از مراجع اعزام نسبت به پیشنهاد معاونت زنان برای اصلاح قانون خروج زنان از کشور اظهار کرد: ما قرار است متنی را آماده کنیم و منظور خود را توضیح دهیم. در تعامل با مراجع اعزام هستیم و این مبحث را با حوزه های علمیه پیش می بریم.

مولاوردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از امضای تفاهمنامه ای با وزارت ورزش و جوانان خبر داد و گفت: ما باید با هم اندیشی با دستگاه های مختلف در زمینه فضای مجازی و خانواده برنامه داشته باشیم بدین منظور قرار است با وزارت ورزش و جوانان در زمینه افزایش و ارتقای سواد رسانه ای زنان و دختران تفاهم نامه ای امضا کنیم چون این نگرانی وجود دارد فرهنگ وارداتی برای خانواده آینده ای مخرب داشته باشد. البته کل نظام و حاکمیت موضوع تاثیر فضای مجازی در خانواده را در دستورکار دارد و شورای عالی فضای مجازی نیز به این موضوع توجه دارد. اما هنوز به برنامه ای اثربخش در زمینه تاثیر فضای مجازی بر خانواده نرسیده ایم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این پرسش ایسنا که دستگاه ها چگونه میتوانند اقدامات اثربخشی را در زمینه انسجام خانواده انجام دهند گفت:‌ خانواده در کشور ما یکی از موضوعاتی است که دستگاه های مختلفی خود را متولی آن می‌دانند و به آن ورود می‌کنند. هر چند که ممکن است با وظایف ذاتی آن‌ها ارتباطی نداشته باشند هر چند که این کار نشاندهنده حساسیت و احساس مسئولیت دستگاه ها و بخش های مختلف جامعه است ولی موجب پراکنده‌کاری، موازی‌کاری و فعالیت جزیره ای در حوزه خانواده می‌شود که نتیجه آن دست نیافتن به هم افزایی و اثربخشی لازم است.

وی اضافه کرد: در دولت قبل اقداماتی در جهت تحکیم و تعالی خانواده انجام و به این موضوع توجه شد ولی در عمل دیدیم که این برنامه ها اثربخشی لازم را نداشته است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: تا زمانی که هماهنگی و مشارکت بین دستگاه ها به وجود نیاید و یک تصمیم کار ملی در حوزه خانواده انجام نشود نمی توانیم انتظار تحقق اهداف را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی از اسفندماه 93 موضوضع خانواده را در دستور کار خود قرار داده است گفت :‌ در این جلسه که با حضور رئیس جمهور تشکیل و در آن موضوع ازدواج و طلاق بررسی شد، مقرر شد کارگروهی تشکیل شود و برنامه هایی عملی را برای کنترل و کاهش طلاق ارائه دهد. در این کارگروه بر جلب مشارکت مردمی تاکید شده است. نتایج این کارگروه می تواند به دولت برای کاهش طلاق کمک کند.

این برنامه در دستورکار است و چند جلسه در مورد آن تشکیل شده و در حال نهایی شدن برای اجراست.

وی با اشاره به مصوبات ستاد ملی زن و خانواده گفت:‌ در دولت گذشته برنامه تشکیل و تحکیم خانواده تصویب شد ولی بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این برنامه به اجرا در نیامده است و دستگاه‌ها به بهانه عدم تخصیص بودجه از اجرای آن شانه خالی کرده است.

مولاوردی در پایان گفت: ما در حال بررسی ، بازبینی و اولویت بندی مصوبات ستاد ملی زن و خانواده هستیم تا درباره برنامه ایی که تصویب شده اما اجرا نشده است تصمیم گیری کنیم. در دولت گذشته آموزش هایی در قالب طرح هایی مانند مطلع مهر و رحمت اجرا شد اما به نظر می آید این آموزشها اثربخشی لازم را نداشته است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین