|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۶۶۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
حسن کامران که یکی از نمایندگان پیش گام در مورد استیضاح آخوندی بود، برخلاف انتظار همه هیچ نطقی در موافقت با استیضاح بیان نکرد وقتی خبرنگار شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید این موضوع را با یکی از نمایندگان مطرح کرد او گفت کامران به شدت در مورد استیضاح مردد شده بود و همین امر موجب شد تا نطقی نداشته باشد.
پس از مدتها تلاش بلاخره دلواپسان با توسل به انواع ترفندها توانستند دیروز را که جلسه استیضاح عباس آخوندی بود، رقم بزنند.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، جلسه علنی بهارستان در حالی آغاز شد که در مقابل درب ورود ساختمان مجلس تعدادی از معترضان به تاخیر در صدور مجوزهای ساخت و ساز و مسائل موجود بر سر مسکن شعارهایی علیه وزیر شر می دادند،هرچند تعداد آنها اندک بود اما به نظر می رسید همین تعداد اندک برای تاثیر گذاری بر نظر نمایندگان در این محل سازماندهی شده اند. به هر صورت زنگ شروع جلسه ساعت 8 و 15 دقیقه زنگ با حضور آخوندی، جهانگیری، فانی، زنگنه، حجتی، صالحی، گودرزی، هاشمی، مجید انصاری، علوی و طیب‌نیا به صدا در آمد. نمایندگان در ابتدای جلسه در کنار اعضای هیات دولت تجمع کرده و با وزرا خوش و بش می‌کردند، درخواست‌های خود را مطرح و حتی با آنها عکس یادگاری می گرفتند.

جلسه فراکسیون رهروان ولایت

فراکسیون رهروان ولایت یکی از مهمترین فراکسیون های مجلس نهم با اکثریت اعضا است که در صورت عملکردی هماهنگ به راحتی قادر خواهد بود معادلات را تغییر دهد هرچند در برخی موارد تصمیم های فردی موجب شد تا جایگاه این فراکسیون تقلیل پیدا کند اما در گام های بعدی تلاش کرد تا خود را بازیابی کند.

پیش از آغاز جلسه استیضاح آخوندی ،‌ فراکسیون رهروان به ریاست علی لاریجانی و با حضور وزیر راه تشکیل جلسه داد که طبق گفته های نعیمی رز سخنگوی فراکسیون اعضای فراکسیون رهروان ولایت مجلس این استیضاح را در شرایط فعلی به مصلحت نمی دانند و تاکید دارند. آخوندی جزو وزیران قوی دولت یازدهم است.

اتهام رسایی به هیئت رئیسه

حمید رسایی که دیگر مشی و موضعش مشخص است و تنها مطلوبش مخالفت با دولت است، روز گذشته نیز در قامت موافق استیضاح و مخالف وزیر پشت تریبون قرار گرفت تا رگبار انتقادات خود را فارغ از صحت داشتن یا نداشتن روانه وزارتخانه و در اصل دولت کند.

 رسایی گفت : اردیبهشت ماه سال 93 اولین سوال از وزیر راه مطرح شد و ایشان گفت که فرصتی برای اجرای تعهداتش نداشته و در نتیجه متقاضی سوال، سوالش را پس گرفت و به رأی نگذاشت. اما امروز همان فرد جزو متقاضیان استیضاح است. این نماینده مجلس یادآور شد: یک سال بعد من سوالی را از آقای آخوندی در خصوص مسکن مهر مطرح کردم و ایشان همان پاسخ‌هایی را به من دادکه به آقای حاجی داده بود و سوال به رأی گذاشته شد و آقای وزیر با وعده‌هایی که برای حل مشکل دادند با اختلاف یک رأی که بعداً معلوم شد درست نبوده از کارت زرد مجلس خلاصی پیدا کرد.

 رسایی ادامه داد: آیا اگر استیضاح سیاسی بود ما اینقدر مماشات می‌کردیم و آیا استیضاح سیاسی اینقدر روند طولانی را طی می‌کند؟ رسایی همچنین بیان کرد: آیا پیگیری تکمیل پروژه‌ها و استیضاح مسئول این عملکرد اقدامی سیاسی است؟ پس برای اینکه سیاسی نباشیم اساساً یا مجلس را تعطیل کنیم و یا به مدح و ستایش از آقایان بپردازیم. آقای آخوندی، کیست که نداند سیاسی‌ترین وزیر کابینه شما هستید؟ وی با بیان اینکه اشکالات مدیریتی شما آنقدر زیاد است که نیازی نیست ما پرونده سیاسی شما را باز کنیم،‌ تصریح کرد: تکمیل مسکن مهر یکی از اولویت‌های تعهدات این دولت در شعارهای تبلیغاتی خود بود که به دنبال آن وزیر برای اخذ رأی اعتماد همین شعارها را مطرح کرد. حتی آقای آخوندی گفت که در دولت سازندگی وقتی وزیر مسکن بوده، ایده مسکن مهر را خود ابداع کرده، اما نمی‌دانم چه شد که این ایده بعدها مزخرف نامیده شد. در این بین به سبک گذشته اقدام به پخش کلیپی از سخنان رئیس جمهور و وزیر و همچنین اجرایی نشدن پروژه‌های مسکن مهر در جلسه علنی پخش کرد و در این میان با کنایه خطاب به آخوندی، گفت: با این وعده‌ها رأی آوردید.

لاریجانی که صحبت های رسایی را  اتهامی علیه هیئت رئیسه می داند خطاب به رسایی بیان می کند : آنچه مطرح كرديد  مربوط به هيئت رئيسه مي شود و هيئت رئيسه چنين چيزي را تائيد نمي كند. رسايي بار ديگر سخناني گفت كه لاريجاني خطاب  به او گفت آقاي رسايي تخلف نكنيد شما اتهاماتي را به هيئت رئيسه وارد كرديد كه لازم است پاسخ داده شود. وی خاطر نشان کرد:‌ در آن روز تعداد حاضرین 211 نفر بوده و تعداد آرای ماخوذه 199 رای که 107 رای موافق، 84 رای مخالف و 8 رای ممتنع وجود داشت و 12 نفر بدون رای بودند. بنابراین برخلاف گفته آقاي رسايي  اختلاف يك راي نبوده است.

از هر دری سخنی

این نماینده مجلس در ابتدای نطق خود با اشاره به این که نمایندگان دور وزیر راه جمع شده‌اند گفت: اعضای کابینه‌ای که رئیسش مجلس را به حساب نمی‌آورد، اعضایش هم وقت شنیدن این حرف‌ها را ندارند. او ادامه داد:‌ در دو سه هفته‌ی اخیر که پس از تلاش‌های بسیار این استیضاح از قید قضاوت‌ها و برداشت‌های سلیقه‌ای رها شد و در مسیر قانونی قرار گرفت شارلاتانیزم رسانه‌ای خدمتگزار کانون‌های قدرت و ثروت تلاش نمودند که آن را جناحی نشان دهند و ضرب‌المثل کافر همه را به کیش خود پندارد مصداق واقعی پیدا کرد.


کوچک‌زاده افزود:‌ این استیضاح از نظر من که آن را امضاء کرده‌ام صد در صد در خدمت منافع یک جماعت و در مقابله با منافع یک جماعت دیگر است. این استیضاح فریاد بی‌خانمان‌ها و بیهوده‌نشینانی است که از دست ملاکان به ستوه آمده‌اند و به امید سرپناهی همه دارایی خود را در مسکن مهر سرمایه گذاری کردند. البته بر اساس قراردادی که امضاء کنندگان آن جمهوری اسلامی است و نه آقای آخوندی و همان شارلاتان‌های رسانه‌ای حرف بیجای آن مبنی بر مزخرف بودن این طرح را تکرار می‌کنند.

این نماینده که از هردری سخن گفت تا وزیر راه را متهم به سوء مدیریت کند نهایتا مورد اعتراض طیب نیا قرار گرفت و دیگر نمایندگان نیز به صحبت های او اعتراض کردند اما کوچک زاده همچنان به نطق خود ادامه داد. در پایان کوچک زاده با اصراری خاص که گویا فراموش کرده است حسن روحانی بیان کرد در صد روزه اول گزارشی ارائه خواهم داد بیان کرد: رئیس جمهور قرار بود صد روزه مشکلات را حل کند اما امروز دو سال می‌گذرد. قرار بود به درد مردم برسد، نه این که وزیر خود را مامور دست دادن با شیطان کند.

دعوای شخصی علت استیضاح

مهدی هاشمی که بعد از حسن کامران به جد پیگیر استیضاح وزیر راه بود از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد تا در این زمینه بتواند سایر نمایندگان را با خود همراه سازد از اینرو وقتی پشت تریبون قرار گرفت تا در موافقت با استیضاح نطق کند از همه جا سخن به میان آورد و حتی باز نشدن چرخ هواپیما را نیز به گردن وزارت راه انداخت اما از آنجایی که پیش از این نیز شائبه شخصی بودن اختلاف هاشمی و آخوندی می رفت که عمده بحث مربوط  به رد صلاحیت مهدی هاشمی در نظام مهندسی بود این نطق دور از ذهن نبود به ویژه آنکه در میان نطق به این موضوع نیز اشاره کرد. البته مسئله ای که بعد مشخص شد آن بود که آنچه مهدی هاشمی تحت عنوان جمعبندی به هیئت رئیسه برای رقم زدن استیضاح داده است نظر شخصی خود بوده و نه اعضای کمیسیون .

حمایت باهنر از آخوندی

محمدرضا باهنر در سخنانی در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: من معمولا خیلی کم از تریبون صحبت می‌کنم و حتی از صحبت‌های معمولی نطق پیش از دستور نیز استفاده نمی‌کنم. وی ادامه داد: چند تن از دوستان به من گفتند که الحمدالله رب العالمین جو مجلس، جو مساعدی نسبت به وزیر است و من نه بر اساس ذهن خودم بلکه با شناختی که از دوستان دارم چند روز قبل نیز گفتم که رای دکتر آخوندی بیش از رای مرحله اولشان خواهد شد و ان شاء‌الله رای خوبی می‌آورند به همین دلیل برخی به من گفتند که ضرورتی ندارد صحبت کنی. او در پایان گفت برخی دوستان استیضاح کننده کم لطفی کردند و ما ملاک را بر این می‌گذاریم که استیضاح به هیچ وجه سیاسی و جریانی و جناحی نیست که با گفتن این سخن مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت.

چرا کامران نطق نکرد

حسن کامران که یکی از نمایندگان پیش گام در مورد استیضاح آخوندی بود، برخلاف انتظار همه هیچ نطقی در موافقت با استیضاح بیان نکرد وقتی خبرنگار شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید این موضوع را با یکی از نمایندگان مطرح کرد او گفت کامران به شدت در مورد استیضاح مردد شده بود و همین امر موجب شد تا نطقی نداشته باشد.

اعتماد دوباره به آخوندی

 رای گیری اغاز شد و فریاد دو دو و چهار چهار از سوی نمایندگان بلند شد و پس از شمارش گمانه ها به حقیقت پیوست. رای به آخوندی از مرحله اول هم بیشتر شد. نمایندگان با 72 رای موافق، 175رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 252 رای اخذ شده با برکناری وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین