|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۶۵۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
ساداتیان افزود : این رقابت در سالهای اخیر از آن جهت که عربستان خود را ساقی مکه می داند و درصدد آن است که برتری خود را در جهان اسلام به اثبات برساند بیشتر شده است، به طوری که عربستان درآمدهای کلانی را صرف کمک به مساجد، تربیت طلاب و علمای وهابی و ...می کند.
دیپلمات سابق ایران در لندن در رابطه با اختلافات ایران و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بیان کرد : بحث رقابت ایران و عربستان و تعدادی از کشورهای عربی منطقه که بیشتر خود را با شاخص عربستان تنظیم می کنند همواره مطرح بوده است .



سید جمال ساداتیان در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،با بیان اینکه از قبل از انقلاب اسلامی این رقابت ها و اختلافات وجود داشته و بعد از انقلاب بر دایره آن افزوده شد گفت: تشکیل شورای همکاری خلیج فارس نیز در راستای هماهنگی بیشتر و ایفای نقش در جبهه مقابل ایران بود و در سال 59 مشاهده شد چگونه یکپارچه پشت صدام برای حمله به ایران ایستادند و انواع امکانات از مالی و سلاحی در اختیار او گذاشتند که دست آخر نیز صدام با حمله به کویت برای تصرف بخشی از عربستان از آنها تشکر کرد.

ساداتیان افزود : این رقابت در سالهای اخیر از آن جهت که عربستان خود را ساقی مکه می داند و درصدد آن است که برتری خود را در جهان اسلام به اثبات برساند بیشتر شده است، به طوری که عربستان درآمدهای کلانی را صرف کمک به مساجد، تربیت طلاب و علمای وهابی و ...می کند  تا  در لوای اقدامات فرهنگی عقاید همسو با خود را هر چه بیشتر منتشر نمایند و از این رو قدرت نفوذ بیشتری به دست بیاورد.

 وی ادامه داد :  در سالهای اخیر عربستان با حمایت های فراوان از تندروهای سلفی و دور از انسان مانند جبهه النصره، داعش و سپاه شام و ... حیثیت خود را از دست داد و حتی در بین اهل سنت و جمعیتی که تمام قد از عربستان حمایت می کردند دیگر جایگاه و پایگاهی ندارد.

ساداتیان همچنین افزود: عربستان گمان می کرد با جلب حمایت آمریکا کماکان می تواند به عنوان متحد درجه یک امریکا در منطقه باقی بماند و از این طریق سیاست های انزوا گرایانه ایران ادامه پیدا خواهد کرد، غافل از آنکه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید معادلات آنها بر هم خورد و تغییراتی محسوس در روابط بین الملل که یک سوی ان ایران بود رخ داد و توافق با شش قدرت جهان موجب شد یکی از سخت ترین موانع بر سر راه ایران و غرب از میان برداشته شود؛ مضاف بر آنکه سیاست های دولت آمریکا موجب شد تا لابی صهیونیستی  کارساز واقع نشود.

 این کارشناس امور بین الملل با اشاره به نطق اوباما در سازمان ملل بیان داشت : اوباما در نطق امسال خود رد مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد ما آمادگی آن را داریم که برای مورد سوریه و حل بحران آن با روسیه و ایران وارد گفت و گو شویم؛ مسلم است همه این موارد موجب می شود تا نگرانی کشورهایی مانند عربستان بیشتر شود و به جرات می توان گفت این موضوع برای عربستان همچون خواری است که فرو رفته در چشمه خود می بیند و تمام تلاش خود را می کنند که این اتفاق رخ ندهد.

 جمال ساداتیان به نزدیکی مواضع اسرائیل و عربستان نیز اشاره کرد و گفت : یکی دیگر از بزرگترین دولت هایی  که در سایه همین سیاست ها حرکت می کند اسرائیل است و به خوبی مشاهده می شود که چگونه سیاست های عربستان و اسرائیل در این مورد به هم نزدیک می شود تا بتوانند با قدرت ایران مقابله کنند، لذا در این راستا تحرکاتی شکل می گیرد؛ و به نظر می رسد با بی عقلی رهبران عربستان و دست زدن به اقداماتی غیر عاقلانه بیش از آنکه ضرری را متوجه دیگر کشورها بکنند خود را در مظان اتهام افکار عمومی دنیا قرار داده اند و به خود ضربه زده اند.

 وی ادامه داد: به صورت خاص حمله به یمن پا گذاشتن در یک مرداب بود که هر روز عربستان را بیشر در گل فرو می برد و پس از آن اتفاقات منا که سیلی از اتهامات را متوجه این کشور کرد و البته حمایت از گروهای تندرو و تروریستی که بویی از انسانیت نبرده اند، همه نگاه های تردید آمیز دنیا را متوجه عربستان کرده است و به خوبی می توان مشاهده کرد چگونه به وجهه عربستان روز به روز لطمه وارد می شود و البته کشورهایی که در راستای اهداف عربستان و بر اساس سرسپردگی که به این کشور دارند نیز از این لطمات مصون نمی مانند.

 ساداتیان با اشاره به بازی بحرین در زمین عربستان  و اقدام اخیر این کشور که موجب اخراج کاردار این سفارتخانه از ایران شده بیان کرد: به هر صورت این کشورها نوچه عربستان محسوب می شوند و برای جلب رضایت برادر بزرگتر خود دست به اقداماتی مانند صدور بیانیه علیه ایران، زیر سوال بردن حاکیت آن بر جزایر سه گانه و... می زنند و از آنجایی که عمدتا ایران منتقد سیاستهای آنان بوده و حتی در جریان محاکماتی که دولت بحرین علیه رهبر شیعی صادر کرده بودند، ایران انتقادات جدی متوجه این دولت دانست؛ لذا گاه و بی گاه شاهد آن هستیم که بحرین نیز علیه ایران اقداماتی را انجام می دهند.

وی در پایان اظهار کرد :  این کشورها تاکنون نشان داده اند که منافع خود را نه تنها در هماهنگی با عربستان نتوانسته اند تامین کنند، بلکه روز به روز دچار مشکلات بیشتر شده اند؛ لذا بهتر است با اتخاذ مواضعی مشابه مواضع ایران سیاست های خود را به سمت عاقلانه تر شدن و منطقی تر شدن پیش ببرند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین