|
|
امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۶۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
مدیرعامل شرکت نگین خودرو با اشاره به جلسه اخیری که با قائم مقام ارشد کمپانی‌ رنو-نیسان داشته‌ است، گفت: بازار ایران از منظر ایشان بازاری دارای پتانسیل بالایی است. مراودات ما با آنها و نگاهی که دارند کاملا نشان می‌دهد ظرفیت‌های موجود ایران و موقعیت جغرافیایی آن را به خوبی تحلیل کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت نگین خودرو زمینه‌های همکاری صنعت خودرو ایران با رنو و مکانیزم واردات آن را تشریح کرد و گفت: رنو محصولات رقابتی بر اساس استراتژی جدید خود طراحی کرده تا هم تولید خود را در ایران توسعه دهد و هم واردات داشته باشد.

جمشید حسینی درباره استراتژی جدید رنو در بازار خودرو ایران اظهار کرد: رنو در دوره تحریم در حین همکاری با ایران بسیار هوشمندانه عمل کرد. شاید مقاومت این خودروساز به شناخت او از بازار ایران ارتباط داشت. در این مدت با مطالعاتی که رنو از بازار ایران بدست آورد، توانست زیرساخت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را رصد کند و پس از حصول توافق این همکاری‌ها جدی‌تر شده است.

او با بیان اینکه در دوره تحریم پایداری همکاری شرکت‌های ایرانی و رنو هزینه‌ سنگینی به این شرکت‌ها وارد کرده است، گفت: رنو در بحث تدوین استراتژی‌ها بسیار مورد انتقاد کارشناسان قرار می‌گرفت، اما به واسطه هوشمندی پیمان کارگر، مدیر عامل رنو پارس و رنو خاورمیانه، منجر به این نتیجه شد که رنو در دو بخش تولید و واردات خودرو حضور فعالی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت نگین خودرو با اشاره به جلسه اخیری که با قائم مقام ارشد کمپانی‌ رنو-نیسان داشته‌ است، گفت: بازار ایران از منظر ایشان بازاری دارای پتانسیل بالایی است. مراودات ما با آنها و نگاهی که دارند کاملا نشان می‌دهد ظرفیت‌های موجود ایران و موقعیت جغرافیایی آن را به خوبی تحلیل کرده‌اند.

نقشه 10 ساله رنو برای ایران
حسینی درباره استراتژی رنو تا ۱۰ سال آینده بیان کرد: هدف رنو در زمینه خودروهای وارداتی عرضه 50 هزار خودرو در سال دهم است. دستیابی به این هدف با عرضه خودروهایی منطبق با ذائقه ایرانیان ممکن خواهد بود. از این رو رنو محصولات رقابتی بر اساس این استراتژی طراحی کرده تا هم تولید خود را در ایران توسعه دهد و هم واردات داشته باشد. بخشی از محصولات قطعا در ایران تولید خواهد شد و بخشی از محصولات هم که امکان تولید آنها در ایران فراهم نیست نگین‌خودرو به عنوان نماینده رسمی رنو فرانسه به کشور وارد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت نگین خودرو در پاسخ به اینکه آیا سیاستگذاری رنو با توجه به قیمت‌گذاری آن، در زمینه واردات رقابت با محصولات چینی در بازار است یا خیر، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از بازار ایران، در تقسیم‌بندی خودروهای وارداتی می‌توان گفت هیچ ماشین وارداتی نمی‌تواند با توجه به هزینه‌های مرتبط دولتی، کمتر از 50 میلیون تومان قیمت‌گذاری شود. قیمت یک خودرو وارداتی مجموعه‌ای از هزینه‌هایی از قبیل حقوق و عوارض گمرکی، عوارض شماره‌گذاری، اسقاط، بیمه و .... است. به همین دلیل شاید نتوان یک خودرو وارداتی با استانداردهای جهانی را با قیمت زیر 50 میلیون تومان در بازار عرضه کرد.

او با اشاره به مطالعات بازار خودرو از سوی رنو گفت: مسلما بازه قیمتی ۶۰ تا ۹۰ میلیونی از پتانسیل تقاضای بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودرویی برخوردار است. لذا نگین خودرو بر آن شد تا با عرضه محصولاتی خاص مطابق با استانداردهای روز دنیا، پاسخگوی این نیاز بازار باشد. عرضه رنو فلوئنس، اسکالا، داستر و رنو سیمبل که ماه گذشته مراسم رونمایی آن انجام شد جهت برطرف کردن تقاضای موجود در این بخش از بازار بوده است.

چینی ها و آپشن های غیرضروری
حسینی همچنین در خصوص حضور خودروهای چینی در بازار کالایی ایران در آینده گفت: بازار خودروی ایران ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. خریداران خودرو در ایران اطلاعات درستی از یک خودرو مطابق با استانداردهای جهانی در حوزه کیفیت و ایمنی ندارند و با توجه به اینکه ۷۰ درصد واردات در دست واردکننده‌های متفرقه است، می‌توانند خواسته مصرف‌کنندگان را مطابق با انگیزه‌های سودآوری خود شکل دهند. به طور مثال در چند سال گذشته سیستم‌های ایمنی، کیفیت و هزینه‌های نگهداری قربانی آپشن شده است. آپشن‌هایی که شاید کمتر مورد استفاده قرار گیرند و حتی توسط شرکت اصلی بر خودرو نصب نشده‌اند ولی مشتریان حاضرند هزینه بیشتری را برای خودروی دارای آپشن‌های غیر ضروری بپردازند.

او افزود: برخی از خودروهای چینی هم در راستای دستیابی به این تقاضا با آپشن‌های فراوانی عرضه شدند و در کوتاه‌مدت توانستند بخش عمده‌ای از این بازار را به‌دست آورند. ولی در آینده مصرف‌کنندگان به واسطه تجاربی که از طریق استفاده از خودروهای چینی کسب خواهند کرد به ناچار اقدام به جایگزینی این خودروها با خودروهای کیفی مطابق با استانداردهای روز دنیا می‌کنند مگر آنکه این تولیدکنندگان چینی در خصوص ارتقای سطح کیفی محصولات خود اقدام کنند که این مساله قطعا بر قیمت تمام شده خودرو تاثیر بسیاری خواهد داشت.

حسینی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های بازار رقابتی سازندگی و در عین حال بی‌رحم بودن آن است، هر اتفاقی ممکن است در بدنه بازار رخ دهد، گفت: ما باید مزیت‌های رقابتی را در برابر دیگر واردکنندگان تقویت کنیم و بخشی از آن ممکن است که کیفیت محصول و طراحی بوده و بخشی از آن فرآیند خدماتی به مشتریان باشد. اینکه شبکه خدمات پس از فروش به خوبی در دسترس مشتریان قرار گیرد، قطعات اصلی با قیمت مناسب، خدمات تحویل به موقع و با کیفیت و عملیاتی شدن تعهدات هر شرکت واردکننده‌ای، شرط موفقیت یک واردکننده رسمی می‌تواند باشد. اما در عین حال که این شرط لازم است، اما نمی‌تواند کافی باشد. ما در نگین‌خودرو به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که کل زنجیره ارزش باید در خدمت مصرف‌کننده باشد. به عبارتی مشتری مداری در یک زنجیره ۳ مرحله ای شامل پیش از فروش، تحویل و پس از فروش شکل می‌گیرد. مسلما هر شرکتی که این عوامل را به خوبی مدیریت کند، ضمانت ماندگاری‌ خود را در بازار رقابتی پایه‌گذاری می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت نگین‌خودرو همزمان با رنوپارس تعارضی ایجاد نمی‌کند، گفت: دو شرکت رنو پارس و نگین خودرو ماموریت متفاوتی در بازار ایران برعهده دارند. اولی در زمینه تولید و تامین قطعات یدکی فعال است در حالیکه نگین خودرو نماینده رسمی رنو فرانسه در فروش و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی این برند در بازار ایران است. بدیهی است هر دو شرکت در چهارچوب سیاست های رنو فعالیت می کنند و البته از تجارب و پتانسیل یکدیگر جهت ارتقای جایگاه برند رنو در بازار ایران استفاده می کنند.

مدیرعامل شرکت نگین خودرو درباره شبکه‌های خدمات پس از فروش رنو و آشنایی تعمیرکاران با محصولات این کمپانی گفت: این آشنایی تعمیرکاران با محصولات رنو را می‌توان گفت یک مزیت است. اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که نحوه خدمات‌دهی به طور کلی متفاوت است. خدماتی که خودروهای تولیدی و وارداتی می گیرند کاملا متفاوت از یکدیگر است. زیرا نوع گارانتی‌ها با هم یکسان نیست. دوره خدمات‌رسانی تولیدی‌ها دو ساله و وارداتی‌ها 5 ساله است. شبکه متعلق به نگین خودرو، نماینده رسمی رنو با توجه به پیچیدگی‌های فنی خودروهای وارداتی، با امکانات به روز تجهیز شده است.

حسینی درباره اینکه نگین خودرو چطور توانست فضا را با وجود شایعات مطرح شده‌ای که بیشتر ریشه در کلاهبرداری شرکتی به عنوان نگین خودرو آفتاب داشت و مردم را نسبت به فعالیت این نماینده انحصاری رنو مردد کرد به اعتمادسازی تبدیل کند، گفت: نگین خودرو در راستای ارزش‌های محوری تعریف شده که یکی از مهم‌ترین آنها، احترام به مشتریان است برنامه های عملیاتی خود را تدوین کرده است و روح مشتری مداری در تمام لایه های عالی، میانی و عملیاتی سازمان مستتر است. بر این اساس نگین خودرو به صورت مستمر و مداوم از طریق واحد بازاریابی خود اقدام به رصد کردن بازار، شناسایی نیاز مشتریان و بهبود مستمر فرایندهای داخلی خود در جهت ایجاد ارزش برای مشتریان می‌کند. در گذشته متاسفانه شاهد فعالیت یک شرکت لیزینگ با نام تجاری مشابه نگین خودرو به نام نگین خودرو آفتاب بودیم که این مجموعه تخلفات عدیده‌ای در حوزه ایفای تعهدات به مشتریان داشته است بر این اساس شرکت نگین خودرو در سال گذشته اقدام به انتشار آگهی‌های اطلاع رسانی در این خصوص در نشریات کثیرالانتشار کرد و خوشبتختانه اخیرا از طریق مراجع قضایی مدیران ارشد مجرم شناخته شده و احکام مربوطه صادر گردیده است.

ورود قاجار به ایران در سال 2016
مدیرعامل شرکت نگین خودرو ‌ درباره خودرو قاجار به عنوان محصول بعدی که نماینده رسمی رنو به ایران قصد دارد وارد کند، گفت: قاجار یک خودروی SUV با طراحی چشم نواز و امکاناتی متناسب با سلیقه ایرانیان است که مقرر شده رنو در صورت فراهم بودن شرایط در سال ۲۰۱۶ میلادی به بازار ایران عرضه کند. بررسی‌های بازار ثابت کرده این خودرو می‌تواند یک رقیب جدی میتسوبیشی ASX، هیوندای آی ایکس 35 و کیا اسپورتیج باشد. طی توافقی که با رنویی‌ها داشتیم قرار است تولید آن متناسب با جاده های ایران در سال 2016 آغاز شده و در همان سال بتوانیم در بازار داخلی ایران عرضه کنیم.

حسینی در پاسخ به این سوال که مدیران رنو با یکی از خودروسازان بزرگ ایرانی برای تولید محصول جدید رنو با نام کوئید برنامه‌ریزی کرده‌اند و این خودرو 25 میلیونی جایگزین پراید است، آیا واردات این خودرو را هم به نماینده رسمی آن، شرکت نگین‌خودرو سپرده شده است، گفت: خیر. ما در چهارچوب سیاست‌های کلی رنو در بازار ایران فعالیت می‌کنیم، بدیهی است عرضه هر محصولی از برند بر اساس تصمیم‌گیری شرکت رنو است. چنانچه در آینده این خودرو در ایران تولید شود نگین خودرو برنامه‌ای برای واردات این خودرو نخواهد داشت و در غیر این صورت امکان عرضه توسط نگین خودرو وجود دارد. بنا بر کنفرانس خبری مدیران رنو، مشخص شد این مجموعه در حال سنجش تولید انبوه آن در ایران و رصد بازارهای صادراتی آن از طریق ایران هستند.

او افزود: رنو ماموریت جدیدی برای نگین‌خودرو تعریف کرده است که همانا واردات خودروهای به روز و اقتصادی در راستای برطرف کردن دغدغه‌های عمومی در بازار خودرو است. البته واردات این خودروها با کمی حاشیه نیز همراه بود. در گذشته یکسری شایعاتی از طریق برخی سودجویان در خصوص سطح روابط نگین خودرو با رنو مطرح شد درحالی که نه تنها شایعه بوده، بلکه کمپانی رنو در سال جاری ماموریت‌های بزرگتری هم به نگین خودرو واگذار کرده است.

منبع: اقتصاد نیوز



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین