|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۶۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۸
وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به بندهای مرتبط با راستی آزمایی در برجام گفت اگر ایران تصمیم بگیرد توافق را نقض کند آمریکا نه تنها کشف این نقض را تضمین می کند بلکه کاری خواهد کرد که ایران از نقض توافق پشیمان شود.
جان کری وزیر امورخارجه آمریکا گفت، تهدیدات و تحریم ها نتوانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند و تحریم ها به تنهایی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران کافی نبوده است و باید وارد مذاکراه با ایران می شدیم. شدید ترین تحریم ها هم نتوانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند.

 وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به منتقدانی که می گویند این توافق محکوم به شکست است، گفت: حتی یک ماده این توافق بر پایه اعتماد به ایران گذاشته نشده و همه بندهای آن قابل راستی آزمایی است.

کری گفت: موضع تندروهایی که در ایران شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و حتی مرگ بر روحانی سر می دهند در صورتی که کنگره این توافق را رد کند قوی تر از گذشته خواهد شد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری آمریکا در سیستم سپر موشکی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی، گفت: واشنگتن تا آخر کنار اسرائیل ایستاده و از اسرائیل نه تنها در برابر ایران بلکه در برابر همه گروه های تروریستی(!) از جمله حماس ، حزب الله و جهاد اسلامی دفاع خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: در همه سال های حضورم در مجلس سنا و هم اکنون که وزیر امور خارجه هستم همواره از منافع اسرائیل دفاع کرده و می کنم و معتقدم این توافق بهترین و کامل ترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

کری گفت بر اساس توافق هسته ای ایران باید پروتکل الحاقی را امضا و برای همیشه از اقدام به ساخت سلاح هسته ای اجتناب کند. در غیر این صورت ، آمریکا از همه گزینه هایی که در اختیار دارد چه دیپلماتیک ، چه تحریم ها و چه ابزار دیگر برای مقابله با نقض توافق استفاده خواهد کرد.

 کری گفت که اگر ما موضع مان را در قبال توافق هسته ای با ایران تغییر دهیم بهای سنگینی را در قبال آن باید پرداخت کنیم.

وی افزود: توافق هسته ای با ایران با موافقت همه کشورهای جهان صورت پذیرفت.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به بندهای مرتبط با راستی آزمایی در برجام گفت اگر ایران تصمیم بگیرد توافق را نقض کند آمریکا نه تنها کشف این نقض را تضمین می کند بلکه کاری خواهد کرد که ایران از نقض توافق پشیمان شود.

 وزیر خارجه آمریکا گف: ما با ایرانی روبرو بودیم که توانسته بود اورانیوم را غنی سازی کند.

وی افزود: ایران با موفقیت توانست به یک کشور هسته ای تبدیل شود و دولت رئیس جمهور اوباما به این مسئله واقف بود.

جان کری تاکید کرد: ما به روشنی بیان کرده بودیم که یک توافق موثر و فراگیر می خواهیم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت نمی تواند با اطمینان پیش بینی کند در صورت رد توافق از سوی کنگره ، ایران چه واکنشی نشان خواهد داد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین