|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۵۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
خامکانی خاطرنشان کرد: یکی از چالشهای مجلس با دولت دهم این بود که قانون گریز بود و خیلی از احکام قانون برنامه از جمله بخش بالادست نفت را رعایت نمی کرد.
وزیر اسبق نفت و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس  چرایی عدم سرمایه گذاری دولت احمدی نژاد در میادین مشترک نفتی را بررسی کردند.

محمد غرضی در خصوص دلیل عدم سرمایه گذاری نفتی احمدی نژاد در میادین مشترک و سوق دادن سرمایه ها به سمت میادین داخلی کشور گفت: با توجه به اینکه سرمایه گذاری و کار در میادین مشترک نیاز به مذاکرات برون مرزی و رعایت قوانین خاصی داشته و به خاطر سیاست های منفعل آن زمان؛ کمتر شاهد بهره برداری از این میادین بوده ایم ضمن اینکه وزرا نیز استعداد چندانی در بهره برداری از این میادین نداشته اند.

وی با تاکید بر اینکه میادین مشترک از جمله منافع ملی کشور بوده که می بایست در اولویت قرار می گرفت، افزود: برای برداشت از میادین مشترک باید بیش از قدرت اجرایی، فنی، سرمایه گذاری و گرفتن شریک خارجی؛ از قدرت سیاسی بهره جست.

غرضی تصریح کرد: کشور ما  در منطقه ای که  15 کشور در همسایگی آن قرار دارند وقع شده  که روابط با آنها نیاز به قدرت سیاسی عظیمی دارد خصوصا اینکه در برخی منافع اقتصادی نیز مشترک هستیم.

وی خاطرنشان کرد: قاعده  بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز این است که قدرت سیاسی باید برای قدرت اجرایی دستورالعمل صادر کند و قدرت اجرایی با توانایی محدود نمی تواند کار انجام دهد چرا که حفظ منافع ملی و استفاده از قدرت سیاسی در جریان اداره کشور و روابط همسایگی مهمتر از این است که کار را در اختیار وزارت خانه ای بگذاریم که وزیر قدرت مانور چندانی ندارد.

وزیر اسبق نفت گفت: قدرت سیاسی باید برای خارج از مرزهای کشور نقشه 50 ساله داشته باشد و بداند که با هر کشوری چگونه رفتار کند.

 وی در ادامه با بیان اینکه ما غیر از میادین مشترک فعلی و پارس جنوبی  مخازن عظیم ناشناخته دیگری داریم مدعی شد که مخازن نفت وگاز عظیمی در دریای عمان وجود دارد که تاکنون ناشناخته مانده و البته قدرتهای بزرگ نیز آن را انکار می کنند بطوری که طبق برخی بررسی ها به اندازه تمام منابع ایران در اعماق این دریا نفت و گاز موجود است اما چون عمق آب در این دریا 3هزار متر و زیاد است تا کنون ناشناخته باقی مانده است.

غرضی در ادامه پشتوانه اجتماعی دولت ها را تضمینی بر قدرت سیاسی شان عنوان و اظهار داشت: دولتی که نتواند 70 تا 80 درصد از آرای مردم را از آن خود کند قطعا 50 درصد مخالف در داخل کشور خود دارد و به لحاظ قدرت سیاسی نیز ضعیف عمل خواهد کرد و در پی آن در اقتصاد بین الملل نیز عقب مانده و در موضع ضعف ظاهر خواهد شد.

با قانون گریزی ثروت کشور را روانه کشورهای همسایه کردیم

در ادامه حسین امیری خامکانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز به خبرنگار ایلنا گفت: ما در قوانین برنامه، بودجه سنواتی و همچنین مصوباتی که در مجلس داشتیم اولویت را به میادین نفتی و گازی مشترک دادیم و حتی در سهم نفت از صادرات و درآمدهای نفتی و اوراق مشارکت همواره اولویت را به میادین مشترک داده ایم تا منافع ملی ما حفظ شود و قطعا دولت ها باید این قوانین را رعایت کرده و در شرایط مساوی اولویت را به میادین مشترک می دادند.  

وی با اشاره به اینکه دولت قبل کلا قانون برنامه را در خیلی مباحث اجرا نکرد، افزود:  یکی از مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر ماست این است که در کل بخش ها حتی اجتماعی و فرهنگی قانون گریزی دولت قبل باعث شده که قانون برنامه روی زمین باقی بماند.

خامکانی خاطرنشان کرد: یکی از چالشهای مجلس با دولت دهم این بود که قانون گریز بود و خیلی از احکام قانون برنامه از جمله بخش بالادست نفت را رعایت نمی کرد.

وی یادآور شد: قانون گریزی، عدم رعایت قوانین و سیاست های کلان  باعث شد که برنامه توسعه اجرا نشود و همچنین از قانون چشم انداز عقب بمانیم.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین