|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۱
کد خبر: ۴۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
بدیهی است در صورتی‌که کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای با برخی از مهمترین محورهای پیشنهادی کشورهای غیرهسته‌ای موافقت نکنند، این احتمال وجود خواهد داشت که کنفرانس ان پی تی با شکست مواجه شود و نتواند مصوبه ای داشته باشد.
عضو تیم مذاکره کننده کشورمان و مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه از برگزاری جلسه‌ای مشترک بین نمایندگان کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و کشورهای دیگر خبر داد.

حمید بعیدی‌نژاد در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود که ساعتی قبل منتشر کرده، نوشته است:

«با نزدیک شدن زمان پایان ماراتن چهار هفته‌ای مذاکرات ان پی تی ، رئیس کنفرانس ان پی تی چهار روز مانده به زمان پایان کنفرانس، تصمیم گرفت برای یافتن راهی برای حل اختلافات عمده‌ای که بین کشورهای هسته‌ای و کشورهای غیردارنده سلاح‌های هسته‌ای پیرامون اقدامات خلع سلاح هسته‌ای وجود دارد، جلسه مشترکی بین کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین از یکطرف و ١٥ کشور به نمایندگی از کشورهای غیرهسته‌ای از جمله ایران تشکیل دهد.

این کمیته که به ریاست خود رئیس کنفرانس تشکیل می‌شود، شب گذشته بعد از پایان جلسه عمومی اعضای کنفرانس از ساعت ٧ بعدازظهر اولین جلسه خود را برگزار نمود که تا ساعت ١٢ نیمه شب بطول انجامید.

این گروه روز دوم کار خود را از نیز از اول صبح امروز از ساعت ٨ صبح آغاز نمود و به جز یکساعت تنفس برای نهار و استراحت، مذاکرات بدون وقفه تا پاسی از شب ادامه یافت.

در این گروه به غیر از ٥ نماینده کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای، ٦ کشور از گروه کشورهای عدم تعهد شامل ایران، برزیل، آفریقای جنوبی، مکزیک، مصر و کوبا و ٨ کشور از اروپا و آسیا شامل سویس، اتریش، هلند، استرالیا، نیوزیلند ، ایرلند، ژاپن و سوئد حضور دارند.

به غیر از معیار موقعیت سیاسی کشورهای منتخب، یکی از معیارهای مهم برای حضور در این گروه، ارائه ایده ها و پیشنهادات مشخص این کشورها در خصوص اقدامات عملی ضروری برای تحقق هدف خلع سلاح هسته ای میباشد.

ایران بعنوان رئیس جنبش عدم تعهد پیشنهادات متعددی را به کنفرانس ارائه نموده است.

در مجموع پس از مذاکرات طولانی، کشورهای غیرهسته‌ای نهایتا تصمیم گرفتند که از کشورهای هسته‌ای بخواهند که موضع نهایی خود در خصوص برخی از مهمترین موارد اقدامات پیشنهادی کشورهای غیرهسته‌ای را مشخص نمایند تا کشورهای غیرهسته‌ای بتوانند در خصوص سرنوشت نهائی کنفرانس ان پی تی تصمیم بگیرند.

بدیهی است در صورتی‌که کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای با برخی از مهمترین محورهای پیشنهادی کشورهای غیرهسته‌ای موافقت نکنند، این احتمال وجود خواهد داشت که کنفرانس ان پی تی با شکست مواجه شود و نتواند مصوبه ای داشته باشد.

امشب مذاکرات دو طرف حدود ساعت ده شب پایان یافت و قرار شد مذاکرات برای پیگیری تصمیم امشب، به فردا صبح موکول شد.

ألان که این گزارش را برای شما به پایان می‌برم با توجه به اختلاف ساعت ، ساعت یازده شب سه شنبه به وقت نیویورک می‌باشد.»



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین