|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۴۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
vاکثر کشورهای دنیا نهادی مانند شورای رقابت دارند. ابتدا اعلام شد دولت باید فعالیت این نهاد را انجام دهد اما بعد اقتصاددانان در دنیا متوجه شدند که دولت عامل انحصار است و این نهاد باید مستقل باشد.
- آقای رحیمی به خودروسازان دوستانه و بدون دلیل مشخص گفت تا 4 میلیون تومان قیمت‌ها را کاهش دهید

جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت در گفتگویی پیرامون موضوعات مختلف اقتصادی سخن گفت.گزیده ای از اظهارات جمشید پژویان را در گفتگو با نامه نیوز در ادامه می‌خوانید:
vدولت آقای احمدی نژاد هم گروه مشاوران اقتصادی نداشت. هیچ دولتی مشاور اقتصادی نداشته و تنها هر دولت چندین اقتصاددان در کابینه داشته است. حضور اقتصاددان در دولت با مشاوران اقتصادی متفاوت است. اگر فردی بهترین اقتصاددان باشد زمانی که پشت میز وزارت قرار می‌گیرد دیگر اقتصاددان نیست و در جهت منافع سیاسی گروه خاصی تصمیم گیری می‌کند. ممکن است سیاست‌های اتخاذ شده در بلند مدت به سود اقتصاد نباشد و بر همین اساس تصمیمات بلندمدت در بسیاری از دولت‌ها در دستور کار قرار نمی‌گیرد و به دنبال منافع سیاسی هستند. به همین دلیل است که سیاست‌های ساختاری صحیح در اقتصاد اجرا نمی‌شود.ما اصلا در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و سیاستی به تخصص‌ها توجه نمی‌کنیم. به دلیل این که هر فردی که اقتصاد خوانده می‌گوید اقتصاددان هستم و افرادی که اقتصاد نخوانده اند هم درباره مسائل اقتصادی سخن می‌گویند.
vهیچ دولتی نمی‌خواست به اقتصاد کشور ضربه بزند بلکه نهایت سعی خود را می‌کرده‌اند که تا می‌توانند رفاه مردم را افزایش دهند و اقتصاد را شکوفا کنند. اما به دلیل این که مدیریت اقتصادی وجود نداشت نتیجه تلاش‌های دولت‌ها ایجاد مشکلات بیشتر اقتصادی و از دست دادن بیشتر منابع می‌شد.
vاین طرح (تثبیت قیمت‌ها ) پیش از دولت نهم مطرح شد. آن طرح از مجلس مطرح شد و تئورسین آن هم چهره‌های اقتصادی مجلس همچون آقایان توکلی و نادران بودند. همان زمان پیغام دادم و به آقای طیب نیا که آن زمان دبیر کمیسیون اقتصادی دولت بود، گفتم شما برای جلوگیری از این طرح، کاری انجام بدهید. چراکه این طرح مشکلات زیادی به همراه دارد.

به‌آقایان در مجلس هم گفتم با این طرح تورم کنترل

نمی‌شود. آن زمان اعلام کردم زمانی که قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد ثروتمندان این هزینه را پرداخت می‌کنند اما زمانی که قیمت‌ها تثبیت شود هزینه‌ها را افراد کم درآمد پرداخت می‌کنند و سود این طرح به جیب ثروتمندان می‌رود.در مجلس نیز به افراد مختلف که می‌شناختم اعلام کردم این طرح اشتباه است و این اتفاق زمان دولت اصلاحات رخ داد. البته زمان دولت نهم هم فکر می‌کردند یک تشکیلات کنترل قیمت و اقتصاد را بگذارند. آن زمان هم بارها اعلام کردیم اقتصاد به این مسائل توجه نمی‌کند و با چوب و کتک و شلاق نمی‌توان اقتصاد را مدیریت کرد.

vزمانی که نرخ بازده سرمایه گذاری در اقتصاد ایران از 7 درصد تا 300 درصد فاصله دارد نمی‌توان از اقتصاد انتظار بازدهی منطقی داشت. زمانی که فردی می‌بیند سرمایه گذاری در صنعت 7درصد سود دارد اما ساخت و ساز و واردات 300 درصد سود دارد چرا باید به سمت صنعت برود.هم اکنون بانکی که خصوصی شده است مشاهده می‌کند با نرخ 27 درصد سود تسهیلات می‌دهد و فرد وام گیرنده در فعالیت اقتصادی 300 درصد سود می‌گیرد مشخص است سپرده مردم را حبس می‌کند و شریان اقتصاد را می‌بندد و خودش سود کلانی را به دست می‌آورد.ساختار اقتصاد ایران غلط است و یکی از کارهایی که مالیات مجموع درآمد می‌تواند انجام دهد این است که این نرخ‌های خالص را به هم نزدیک کند و تا حدودی مشکلات برطرف شود.

vاجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها واقعا شجاعت می‌خواست که دکتر احمدی نژاد داشت که البته باید قبل از آن اجرا می‌شد. اما دکتر احمدی نژاد همانند سایر روسای جمهور و شاید بیشتر از آنها از نقش اقتصاددان‌ها در طراحی بسته‌های سیاستی استفاده نکرد.

vاکثر کشورهای دنیا نهادی مانند شورای رقابت دارند. ابتدا اعلام شد دولت باید فعالیت این نهاد را انجام دهد اما بعد اقتصاددانان در دنیا متوجه شدند که دولت عامل انحصار است و این نهاد باید مستقل باشد. وظیفه این نهاد این است که انحصار‌ها را برطرف و کنترل کند.تا پیش از این سازمان دولت‌ها چنین کاری را انجام می‌دادند و شورای رقابت با آغاز فعالیت خود در مقابل دولت قرار گرفت و در نتیجه بسیاری از وزرای کابینه رابطه خوبی با شورا نداشتند و اصلا این شورا را قبول نداشتند. زمانی که این شورا فعالیت می‌کند سازمان حمایت از مصرف‌کننده وظیفه قیمت‌گذاری ندارد. در همین رابطه آنها مقاومت می‌کردند و بعضی‌ها اصلا متوجه نبودند وظایف شورا چه بود. به طور مثال معاون حقوقی رئیس جمهور اصلا نمی‌دانست شورا چه کاری باید انجام دهد. به نظر من واقعیت این است که باید دولت از شورای رقابت حمایت کند و دولت فعلی کمتر از دولت قبلی از شورای رقابت حمایت کرده است.در آن زمان که قیمت خودروهای داخلی به شدت افزایش یافت آقای رحیمی به خودروسازان دوستانه و بدون دلیل مشخص گفت تا 4 میلیون تومان قیمت‌ها را کاهش دهید.

vمن آن زمان اعلام کردم وظیفه آقای رحیمی نیست که در این مورد دخالت کند. قیمت‌ها باید کاهش یابد اما بر اساس دستورالعمل قیمت‌ها خودرو باید قیمتگذاری شود. البته خودروسازان نیز در بسیاری از موارد دستورالعمل را اجرایی کردند.

vآقای رحیمی به دنبال نمایش سیاسی بود و به دنبال این بود که من رفتم به خودروسازان گفتم خودرو را ارزان کنید و آنها هم قبول کردند.

منبع: آفتاب


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین