|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۳۵۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
علی خرم معتقد است آنها که از پیاده روی ظریف و کری انتقاد می کنند از همان ابتدا که روحانی بر سر کار آمد تلاش کردند جلوی کار او را بگیرند و نگذارند پرونده هسته ای به نتیجه برسد.
این کارشناس مسائل بین المللی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: آنها که در امور دیپلماسی متخصص هستند اشکالی به پیاده روی ظریف و کری وارد نمی بینند. این کار هیچگونه شائبه ای ندارد و اقدامی معمول است.

وی خاطرنشان کرد: وزرای امورخارجه و رهبران کشورها برای تصمیم گیری در خصوص یک مسئله ممکن است باهم به ماهیگیری یا تفریح بروند؛ در ایران نیز شاهد آن هستیم که روسای برخی سازمان ها برای حل برخی مسایل فیمابین با یکدیگر قرار می گذارند و در مکان های مختلف تفریحی و گردشگری نسبت به حل و فصل موضوعات سازمانی اقدام می کنند.

این کارشناس مسایل بین الملل تاکید کرد: این مسایل در سطح دیپلماتیک عرف و بسیار معمول است، همان موقع که این ها با هم پیاده روی می کردند اوباما و دیویدکامرون نیز در کاخ سفید باهم قدم می زدند و اظهارنظر می کردند.

خرم زیر سوال بردن پیاده روی ظریف و جان کری را « دور از سطح یک روابط دیپلماتیک و بسیارغیرحرفه ای » خواند و گفت: آن دیدگاه سیاسی که موجب این انتقادها است کاری به پیاده روی یا غیرپیاده روی ندارد . این ها از همان ابتدا که روحانی سرکار آمد قصدشان این بود که جلو کار وی را بگیرند و کاری کنند که پرونده هسته ای به نتیجه نرسد.

وی ادامه داد: این افراد حتی اگر به فرض امروز برف هم ببارد آن را به گونه ای تحلیل می کنند که مشکلی در پرونده هسته ای بوجود آورند. کسانی که این موضوع را مطرح می کنند دو دسته هستند؛ یک دسته افراد فاقد دید کارشناسی و دسته دیگر کسانی هستند که جناحی و با قصد و منظور این کار را انجام می دهند.

این کارشناس مسائل بین المللی در مورد وضعیت مذاکرات هسته ای نیز گفت: ضرورت ها ی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 حاکی از آن است که مذاکرات هسته ای تا پایان مدت تمدید شده به نتیجه برسد.

خرم به دیدارهای پیاپی وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا اشاره کرد و افزود: توافق نهایی هسته ای میان ایران و 1+5 باید زودتر به نتیجه برسد . نباید اجازه دهیم بدخواهان در آن خلل بوجود آورند. امروز، نتانیاهو و جمهوری خواهان آمریکا همدست شده اند و می خواهند زیرآب مذاکرات هسته ای را بزنند . در این شرایط عقل سلیم توصیه می کند که ما فرصت به این افراد ندهیم.

این کارشناس مسایل بین الملل در خصوص تحلیل عملکرد ظریف در سیاست خارجی گفت: یک دید مربوط به مسوولین و رهبران کشور می شود که در این مورد اظهارنظر می کنند و به ایشان دستور العمل می دهند که چه اقدامی را دنبال کند . این دیدگاه مستقل از این است که افراد عادی بخواهند در آن اعمال نظر کنند.

وی ادامه داد: تاکنون تا بالاترین سطح مملکت بر مذاکرات هسته ای نظارت داشتند و موافق آن بوده اند، پس دید سیاسی مثبت است و در این مورد هیچ نکته منفی وجود ندارد.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: در بحث دید کارشناسی و تخصصی نیز کسی می تواند در خصوص مذاکرات هسته ای و سیاست خارجی دکتر ظریف اظهارنظر کند که به اندازه وی یا بیشتر از وی یعنی 35 سال کار دیپلماتیک داشته باشد تا بتواند اظهارنظر کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین