|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۳۴۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۴


انتخاب:یک کارشناس حوزه آی‌تی درباره کاهش سرعت اینستاگرام می‌گوید که وزارت ارتباطات روی فضای مجازی و یک سری پروتکل‌هایی مثل HTPS دارد اثر می‌گذارد و اینطور که از شواهد پیداست، روی پهنای باند بین‌الملل هم دارند تفاوت قائل می‌شوند. با توجه به شواهدی که درخصصوص موضوعات زیر ساختی در حال اثر گذاشتن است، به نظر می‌آید که به صورت ناگفته و نانوشته یک سری تغییراتی دارد ایجاد می‌شود.

مهدی رزمی  درباره کاهش سرعت اینستاگرام، بیان کرد: «از دو منظر فنی و اجتماعی می‌توانیم نگاه کنیم. با فرض اینکه موضوعات فنی و تاثیر داخلی داشته باشد، که به نظر می‌آید همین‌طور هم است، وزارت ارتباطات روی فضای مجازی و یک سری پروتکل‌هایی مثل HTPS دارد اثر می‌گذارد و اینطور که از شواهد پیداست، روی پهنای باند بین‌الملل هم دارند تفاوت قائل می‌شوند. با توجه به شواهدی که درخصصوص موضوعات زیر ساختی در حال اثر گذاشتن است، به نظر می‌آید که به صورت ناگفته و نانوشته یک سری تغییراتی دارد ایجاد می‌شود.»

این کارشناس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این تغییرات در راستای طرح صیانت است یا خیر، گفت: «با توجه به اینکه چراغ خاموش دارد انجام می‌شود، نه می‌توان آن نفی کرد و نه اثبات؛ ولی دست‌کم این حس و تصور در فضای عمومی ایجاد می‌شود.»

رزمی همچنین درباره بعد اجتماعی این موضوعف تصریح کرد: «از نظر اجتماعی واقعیت این است که به عنوان کسی که حدود 20 سال در این فضا فعالیت داشته‌ام، بخشی از آنچه در قالب طرح صیانت صحبت می‌شود را به عنوان یک سری دغدغه‌ قبول دارم ولی نوع رویکردی که وجود دارد، یک رویکرد دم‌دستی، ساده‌لوحانه و ساده‌اندیشانه است. اینکه چنین راه‌حلی را برگزینیم بسیار ساده‌اندیشانه و همان مثال مشهوری است که با یک چاقو هم می‌توان میوه پوست کند و هم آدم کشت، پس چون می‌توان آدم کشت، تصمیم می‌گیریم که چاقو را از دسترس همه برداریم. با انتخاب چنین رویکردی، اثرات جانبی این طرح هم نادیده گرفته می‌شود.»

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: «در مقطعی که کشورهای همسایه، مثل ترکیه و امارات دارند تسهیلاتی ایجاد می‌کنند که افراد متخصص ما را در این حوزه را جذب کنند و اقامت دهند تا برای پیشرفت کشورشان در آنجا کار کنند، ما در سکوت و عدم شفافیت مطلق محدودیت ایجاد می‌کنیم و بدون اینکه با متخصصان و کسب و کارهای خصوصی این حوزه مشورت کنیم، صرفا آنچه فکر می‌کنیم درست است را اعمال می‌کنیم. اثرش هم این است که کشور را داریم از متخصص و نخبه خالی می‌کنیم. از آن بدتر این است که دو نماینده مجلس هم گفتند که ما نگران مهاجرت هم نیستیم، این بدترین اتفاقی است که می‌تواند رخ دهد.»

وی افزود: «یک آماری نشان می‌داد که ما از نظر هوش مصنوعی، اگر اشتباه نکنم رتبه ششم یا هفتم در دنیا را داریم که وقتی به نسبت جمعیت نگاه می‌کنیم، یعنی یک دنیا ما هستیم ولی عملا تبدیل به صادرکننده متخصص هوش مصنوعی شده‌ایم. هوش مصنوعی الان یکی از مهارت‌های مورد نیاز دنیاست. وقتی شرکتی مثل تسلا که مبتنی بر هوش مصنوعی است، در کمتر از ده سال انقدر رشد کرده و مدیرش جزو ثروتمندترین افراد دنیاست، خود نشانی از اهمیت این موضوع در دنیاست.»

این کارشناس حوزه آی‌تی همچنین تاکید کرد: «حوزه فناوری موضوعی است که می‌تواند این چند دهه عقب‌ماندگی ما از نظر تکنولوژیک در دنیا را در مدت کمتر از یک دهه جبران کند. این نقطه‌ای است که زمین بازی را عوض می‌کند که ما می‌خواهیم از این متخصصین تکنولوژی استفاده و زمینه و امکانات را فراهم کنیم تا کار کنند و کشور را به رشد و پیشرفت برسانند یا خیر، به دلیل یک سری تبعاتی که دغدغه آن درست ولی ابزارش صد در صد غلط است، آن‌هایی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند را هم فراری می‌دهیم. اگر فرض کنیم که الان 50 سال از تکنولوژی روز دنیا عقب هستیم، این عقب ماندگی ما بعد از ده سال، با توجه به این سرعت تکنولوژیک، 150 سال عقب‌مانده تر می‌شویم و جبرانش غیر ممکن خواهد بود.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین