|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۳۴۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲

فارس: قرار است طی هفته‌های آینده قزاقستان صادرات نفت به اروپا از طریق خط لوله عبوری از آذربایجان را آغاز کند.

به گزارش رویترز، سه منبع آگاه اعلام کردند که پس از تهدید روسیه به بستن خط لوله عبوری از این کشور برای نفت قزاقستان، حالا این کشور به فکر صادرات نفت به بازار جهانی از طریق خط لوله عبوری از آذربایجان افتاده است.

قزاقستان بیش از یک درصد نفت عرضه شده به بازار جهانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کند و روزانه 1.4 میلیون بشکه صادرات نفت دارد. حدود 20 سال است که قزاق‌ها نفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق خط لوله عبوری از روسیه به بندر نووروسیسک، در حاشیه دریای سیاه، منتقل می‌کنند و این نفت سپس راهی بازار جهانی می‌شود.

در ماه جولای دادگاهی در روسیه تهدید به بستن این خط لوله کرده بود و همین امر دولت قزاقستان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سمت یافتن مسیرهای جایگزین برای صادرات نفت به بازار جهانی انداخت.

البته باید گفت هیچ کدام از این جایگزین‌ها نمی‌تواند به اندازه خط لوله عبوری از روسیه برای قزاق‌ها کارکرد داشته باشد. همین مسئله به افزایش نوسان در بازار جهانی منجر خواهد شد.

یک منبع آگاه نزدیک به شرکت نفت دولتی قزاقستان گفت که این کشور در حال مذاکره با آذربایجان برای صادرات سالانه 1.5 میلیون تن نفت از طریق خط لوله عبوری از این کشور به سمت بندر جیهان ترکیه است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قرار است قرارداد مربوط به این توافق در طرح اواخر ماه جاری امضا شده و سپس روند صدور نفت قزاقستان از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان آغاز شود. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌البته میزان استفاده قزاق‌ها از این خط لوله تنها 30 هزار بشکه در روز خواهد بود که در برابر صادرات روزانه 1.4 میلیون بشکه‌ای این کشور بسیار ناچیز است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین