|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۳۴۸۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹


ایلنا: نائب رئیس سندیکای صنایع خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان در شرایط فعلی حاضرند با سود صفر درصد به روند تولید ادامه بدهند و از سود قانونی 17 درصد بگذرند؛ اما به نظر می‌رسد رویکردی در دولت شکل گرفته است که می‌خواهد به تولید ضربه وارد کند.

 نشست خبری سندیکای صنایع کنسرو با حضور تولیدکنندگان تن ماهی و رب گوجه فرنگی برگزار شد.

مسعود بختیاری نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو با بیان اینکه تجربه قیمت‌گذاری دستوری در 50 سال اخیر منتج به شکست شده است، گفت: با قیمت گذاری دستوری نمی‌توان شاهد کنترل قیمت‌ها بود اما به نظر می‌رسد که دولت اعتقاد راسخی به این سیاست دارد.

وی با اشاره به درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کنندگان در محصولات تولیدی گفت، افزود: 3 ماه پایانی سال تولیدکنندگان با چالش جدی جدیدی مواجه شدند آنها موظف شدند که قیمت تولیدکننده و مصرف کنندگان را روی کالا درج کند که این موضوع مشکلات دیگری را پیشروی ما قرار داد. اینجا این پرسش مطرح است که رئیس پیشین سازمان حمایت کجاست که پاسخگوی این تصمیمات غیرکارشناسی را بدهد؟

نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو با بیان اینکه دود تصمیمات غیرکارشناسی در چشم تولیدکنندگان می‌رود، افزود: کنسرو تن ماهی و رب گوجه فرنگی در دی 1400 مشمول قیمت گذاری پیشینی شد.

وی با بیان اینکه طی مکاتبات اخیر این دو قلم کالا از قیمت‌گذاری دستوری خارج شد، گفت: تولیدکنندگان در شرایط فعلی حاضرند با سود صفر درصد به روند تولید ادامه بدهند و از سود قانونی 17 درصد بگذرند؛ اما به نظر می‌رسد رویکردی در دولت شکل گرفته است که می‌خواهد به تولید ضربه وارد کند.

بختیاری از تعطیلی 50 درصدی خط تولید رب گوجه فرنگی و تن ماهی خبر داد و افزود: تن ماهی خوراک قشر ضعیف جامعه است که باید با تولید فراوان قیمت آن پایین نگه داشته شود؛ اما سیاست‌ها دولت به سمتی پیش رفته است که با کاهش تولید قیمت این محصول در بازار بالا رفته است.

به گفته نایب رئیس سندیکای کنسرو؛ آیا شایسته است که ستاد تنظیم بازار به جزیی‌ترین مسائل بازار از جمله قیمت رب و تن ماهی ورود کند؟

این فعال اقتصادی از دولت درخواست کرد که مالیات بر ارزش افزوده از تولید رب و تن ماهی حذف شود و افزود: دولت واردات 11 قلم کالا را مشمول معافیت مالیاتی کرد که شایسته است برای حذف نشدن تن ماهی از سفره قشر ضعیف جامعه این مالیات برای ماهی وارداتی نیز حذف شود.

بختیاری با اشاره به کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، افزود: تولیدکنندگان به‌دنبال افزایش نرخ محصولات تولیدی نیستند چراکه افزایش نرخ به معنی حذف تدریجی یک کالا از سبد مصرف خانوارها است؛ ما تلاش داریم قیمت‌ها واقعی شوند.

وی در پایان بیان کرد: تفکری در دولت شکل گرفته است که تولیدکنندگان سال‌ها دست در جیب مردم کرده‌اند و باید چند سالی آنها با مردم کنار بیایند.

در ادامه نشست محمد مختاریان عضو عیات رئیسه سندیکای کنسرو با اشاره به تصویب قیمت 45 هزار تومان از سوی وزیر کشاورزی، گفت: دولت تلاش دارد با فشار و تهدید قیمت‌ها را ثابت نگه دارد این در حالیست که قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده است و امکان تولید با همان نرخ سال گذشته برای تولیدکنندگان ممکن نیست.

به گفته وی؛ اگر تولیدکنندگان به جای تولید اقدام به دلالی کنند سود بیشتری عاید آنها خواهد شد. در حال حاضر دولت دست در جیب تولیدکنندگان گذاشته است و می‌خواهد از سرمایه آنها قیمت‌ها را مدیریت کند.

در ادامه نشست صنعتی عضو هیات مدیره سندیکای کنسرو از کاهش سهم ایران از بازار رب گوجه فرنگی عراق خبر داد و افزود: عراقی‌ها رب گوجه فرنگی را از ترکیه خریداری و به ازای هر فرد نیم کیلو مجانی در اختیار مردم کشور خودشان قرار می‌دهند از این‌رو رب گوجه فرنگی ایران 20 درصد بازار عراق را از آن خود کرده است امیدواریم با گسترش تعامل‌های تجاری فضا برای توسعه صادرات فراهم شود.

گفتنی است در این نشست قیمت واقعی رب گوجه فرنگی 45 هزار تومان و تن ماهی 41 هزار تومان اعلام شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین