|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۳۴۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
جنگ اوکراین باعث شده که اروپا دنبال گاز جدید در منطقه‌ای نزدیک به خودش باشد و همین امر، مذاکرات را تسریع می‌بخشد و ما بسیار خوشبین هستیم که احتمالا در نیمه اول سپتامبر به توافق برسیم.


عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان در گفت‌وگویی اعلام کرد، ایران و سفیر ایران و حتی حزب‌الله اصلاَ در پرونده مذاکرات ترسیم مرزی دخالت نکرده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، عبدالله بوحبیب به مذاکرات ترسیم مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی نیز گفت: لبنان در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی تحت فشار قرار نگرفته و ممکن است در پایان مذاکرات تحت فشار قرار بگیرد که هنوز به آنجا نرسیده‌ایم. هنوز میانجی آمریکایی پیشنهادهای ما را می‌گیرد و اسرائیلی‌ها می‌رساند و بالعکس. هنوز به نقطه‌ای قابل ذکر نرسیده‌ایم اما در دیدگاه‌ها همگرایی زیادی به وجود آمده زیرا جهان نیازمند استخراج گاز از کاریش است؛ جنگ اوکراین باعث شده که اروپا دنبال گاز جدید در منطقه‌ای نزدیک به خودش باشد و همین امر، مذاکرات را تسریع می‌بخشد و ما بسیار خوشبین هستیم که احتمالا در نیمه اول سپتامبر به توافق برسیم.

به نوشته فارس، وزیر خارجه لبنان درباره برخی ادعاها مبنی بر اعمال فشار ایران در این پرونده به منظور پیشرفت در مذاکرات ترسیم مرزی گفت، ایران ابدا در این پرونده مداخله نکرده است.

وی تصریح کرد: ایران دو بار به لبنان آمده اما درباره این موضوع با من یا هر مسؤول دیگری که با او دیدار کرده، صحبت نکرده است یا حتی یک بار هم به من نگفت این کار را انجام بده تا نه، ابدا. سفیر ایران هم حتی یکبار چنین حرفی نزده است... حزب‌الله هم که روابطی قوی با ایران دارد می‌گوید مذاکره کار شماست نه ما، شما ببینید بر سر چه توافق می‌کنید ما نه از شما حمایت می‌کنیم نه با شما مخالفت می‌کنیم....

میدان گازی کاریش مورد مناقشه لبنان و رژیم صهیونیستی است. ۱۵ خرداد یک کشتی حفاری وابسته به شرکت انرژین وارد منطقه مورد منازعه مذکور شده بود که با واکنش و محکومیت گسترده از سوی بیروت همراه شد. از اکتبر سال ۲۰۲۰ مذاکرات فنی میان رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل اختلافات مرزی دریایی با میانجی‌گری آمریکا آغاز شده اما تا کنون به نتیجه مشخصی نرسیده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین