|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۴
کد خبر: ۳۴۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت گفت: در حال طراحی و تدارک بستری تحت عنوان «دستیاران مردمی‌سازی» در ساحت‌های مختلف مسئولین هستیم تا بتوانند جوان‌ترها را در حلقه‌های میانی به کار گرفته و مردم را به جایگاه اصلی خود بیاورند.

به گزارش ایسنا، سیداحمد عبودتیان با حضور در برنامه «ایران‌شهر» با اشاره به روند مردمی‌سازی در دولت سیزدهم گفت: این مسئله به ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ برمی‌گردد؛ روزی که مردم رای «آری» را به جمهوری اسلامی می‌دهند، امام خمینی آن روز می‌فرمایند: «امروز روز آغاز امامت امت است و من این روز را جمهوری اسلامی اعلام می‌کنم.» اندیشه امام خمینی به‌گونه‌ای است که در آن برای محقق کردن حکومت الله، مردم باید عنان کار را به دست بگیرند. این موضوع را در جای‌جای تاریخ انقلاب و در سیره عملی امام خمینی می‌بینید. برای مثال، تشکیل کمیته انقلاب یکی از مصداق‌های همین موضوع است.

وی اضافه کرد: امام خمینی، ۱۶ نهاد مردمی را برای حل مسائل طراحی و راه‌اندازی کرد که البته پیشران اصلی آن خود جوانان بودند. شاخص‌ترین اتفاقی که در دنیا رخ داد و موجب شگفتی جهان بود این است که امام خمینی، پیچیده‌ترین اتفاق برای کشورمان یعنی جنگ تحمیلی را با حضور مردم مدیریت کرد، به‌گونه‌ای که امروز بدان افتخار می‌کنم.

وی افزود: من به جوانان توصیه می‌کنم که حتما کتاب «تنها گریه کن» را بخوانند؛ اگر می‌خواهند بفهمند که مردم جنگ را چگونه اداره کردند، در این کتاب می‌توان مصداقش را پیدا کرد. در این کتاب می‌بینیم که یک زن چگونه در حد توان خود نقش‌آفرینی می‌کند. ما می‌توانیم نمونه‌های متعددی از این آقایان و خانم‌ها را در گوشه گوشه کشورمان ببینیم.

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دور شدن مردم از دولت در دهه‌ ۱۳۷۰ گفت: در دهه ۱۳۷۰ تفکر لیبرال سرمایه‌داری در کشور حاکم می‌شود؛ آرام آرام و با اسم تخصصی‌سازی کارها پیچیده شده و عده‌ای مردم را از صحنه دور می‌کنند. دقت داشته باشید که تبحر امام در ساده‌سازی و عمومی‌سازی کارها بود اما در این دهه کارها تخصصی و پیچیده جلوه داده شده و مردم از مناسبات مشارکتی و تصمیم‌سازی کنار گذاشته می‌شوند. این تفکر در دهه ۱۳۸۰ و در اواسط دهه ۱۳۹۰ نیز ادامه پیدا می‌کند.

عبودیان اضافه کرد: البته در این مدت، رهبر انقلاب سعی دارند تا همان تفکر امام خمینی را دوباره احیا کنند. برای مثال در ابتدای دهه ۱۳۹۰ می‌بینید که ایشان جریان جوان مومن انقلابی را به رسمیت می‌شناسد و تعابیر هویت‌بخشی نظیر آتش به اختیار را به آنان می‌دهند. این اتفاق تا صدور بیانیه گام دوم انقلاب ادامه دارد.

وی یادآور شد: در این بیانیه تاکید می‌شود که در نزدیکی قله هستیم و اگر می‌خواهیم به قله برسیم، باید همه مردم به میدان بیایند و حرکت عمومی رخ بدهد. هم‌چنین تاکید می‌کنند که این اتفاق رخ نمی‌دهد، مگر با پیشرانی جریان جوان. بنابراین توجه به مردمی‌سازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.نمونه این موضوع را در همه‌گیری کرونا، زلزله کرمانشاه و سیل سال ۱۳۹۸ دیدید. خاطرم هست زمانی که برای زلزله کرمانشاه به منطقه سرپل ذهاب رفته بودیم، دیدیم جلوتر از گروه‌های امدادی این مردم‌اند که برای کمک رفته‌اند.

عبودتیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه حضور مردمی در چه ساحت‌هایی تعریف می‌شود،‌ گفت: از نظر امام خمینی و رهبر انقلاب، حضور مردم در ۳ عرصه تعریف می‌شود؛ اول، در تصمیم‌سازی است؛ مردم باید در تصمیمات مشارکت داشته باشند. ساحت دوم، در تحقق کار یا همان اجرا است و ساحت سوم، مسئله نظارت است. در ۱۹ دی‌ماه، رهبر انقلاب به وضوح خطاب به دولت فرمودند که خیلی از مردم می‌خواهند کمک کنند، راهش را نشان آنان بدهید. بنده معتقدم باید قانونی داشته باشیم که به نفع حضور مردم باشد، نه قانونی که مانع حضور مردم باشد. بنابراین ساحت حضور مردم صرفا این‌گونه نیست که در امور جزئی یا انتخابات‌ها باشد، بلکه در همه ساحت‌هاست.

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه در ماجرای حذف ارز ترجیحی با مردم صحبت نشد، گفت: خیلی از کارشناسان معتقد بودند که در سال اول دولت، کام مردم نباید تلخ شود، اما دولت در نقطه‌ای قرار داشت که مجبور به این کار بود. به عبارت دیگر،‌ از آنجا که در دولت قبلی تکالیف انجام نشده بود، دولت سیزدهم مجبور بود دست به چنین کاری بزند. البته من با گفته شما موافقم و به نظرم بستر صحبت با مردم جهت بیان مسئله، آن‌چنان که باید فراهم نشد و این انتقاد وارد است.

عبودتیان با اشاره به اجتماع اخیر گروه‌های جهادی و دیدار با رئیس‌جمهور گفت: این دیدار بیعت مجددی با گروه‌های جهادی بود. در موضوع گروه‌های جهادی باید بگویم که امروز در نقطه‌ای نیستیم که صرفاً یک گروه جهادی به یک روستا برود و چند بخش کوچک را آباد کند، بلکه امروز در عرصه‌های پیچیده‌تری نظیر بحران محیط زیست، سلامت، آلودگی و ... در این مناطق قرار داریم. از این رو، باید گروه‌های مختلف مردمی که در موضوعات مختلف متخصص هستند، وارد میدان شده و بستری ایجاد کنند که گروه‌های جهادی پای کار بیایند.

وی در پایان گفت: این روزها در حال طراحی و تدارک بستری تحت عنوان «دستیاران مردمی‌سازی» در ساحت‌های مختلف مسئولین هستیم تا بتوانند جوان‌ترها را در حلقه‌های میانی به کار گرفته و مردم را به جایگاه اصلی خود بیاورند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین