|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۳۳۷۰۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵

تصاویر ویدیویی جدیدی از یک پهپاد جاسوسی آمریکایی منتشر شده است که لحظاتی قبل از حمله مرگبار ارتش آمریکا به کابل را که جان ۱۰ غیر نظامی افغان را در اوت گذشته گرفت، نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در روزهای پایانی خروج بی‌نظم نیروها از افغانستان در تابستان ۲۰۲۱، ایالات متحده یک حمله با هواپیمای بدون سرنشین را علیه یک مظنون به توطئه "تروریستی" اجرا کرد. با این حال، بعداً مشخص شد که هدف مورد ادعا قبلاً برای ارتش ایالات متحده در انتقال آب در اطراف منطقه کار می‌کرد و این حمله جان ۱۰ غیرنظامی را گرفت.

روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه فیلم جدیدی از یک پهپاد تجسسی منتشر کرد که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده و جزئیات بیشتری را در مورد دقایق پایانی و عواقب حمله پهپادی مرگبار ۲۹ اوت در کابل و اقدام ارتش ایالات متحده نشان می‌دهد که جان ۱۰ فرد بی‌گناه از جمله هفت کودک را در حادثه‌ای که پایان جنگ ۲۰ ساله آمریکا در این کشور را رقم زد، گرفت.

این تصاویر ویدیویی که اولین بار است منتشر می‌شوند، شامل حدود ۲۵ دقیقه فیلم بی‌صدا و نسبتاً مبهم از دو هواپیمای بدون سرنشین هستند که احتمالا از نوع ام‌کیو-۹ ریپر باشند. به گفته یک مقام نظامی که این فیلم‌ها را ارائه کرده است، این تصاویر دقایقی قبل از حمله، حین حمله و بعد از آن حمله مرگبار را ضبط کرده است.

این تصاویر ویدیویی از طریق شکایت علیه فرماندهی مرکزی آمریکا که مسوول عملیات‌های نظامی در افغانستان بود و از طریق قانون آزادی اطلاع‌رسانی به دست آمده است. این اقدام، از دید وزارت دفاع آمریکا امری غیرعادی به شمار می‌رود چرا که حمله مذکور شامل تلفات انسانی بوده و از دید آنها عموما "خسارت جانبی" تلقی می‌شود.

این فیلم‌ها خودرویی را نشان می‌دهد که در حال نزدیک شدن و ورود به حیاطی در یک خیابان مسکونی است و دور تا دور آن را دیوار فرا گرفته است. یکی از ویدیوها حاوی تصاویر مبهمی است و احتمالا از دوربینی که برای تشخیص گرما طراحی شده بود، گرفته شده است. چند دقیقه پیش از شلیک یک موشک هل‌فایر، اشخاصی در حال پرسه زدن در حیاط دیده می‌شوند و احتمالا کودکانی هم در خیابان مقابل آن حضور دارند. همسایه‌هایی هم دیده می‌شوند که در حال ریختن آب از پشت بام به حیاط هستند.    

در گزارش نیویورک تایمز آمده است، این تصاویر از بالا ضبط شده‌اند و در نتیجه قد افراد حاضر در حیاط قابل تشخیص نیست و شناسایی اینکه آیا آنها واقعا کودک هستند یا خیر دشوار است. ویدیویی با دید بهتر به حیاط مذکور، سیاه و سفید است و کیفیت پایین‌تری دارد. ویدیوی دیگری که رنگی است، از وقتی شروع می‌شود که خودرو به حیاط باز می‌گردد اما لحظه‌ای پیش از حمله، احتمالا به دلیل لنزهای حساس به گرما، سیاه و سفید می‌شود.

یک مقام پنتاگون نوامبر گفته بود که حدود دو دقیقه قبل از شلیک موشک، تصاویر نشان می‌داد که دست‌کم یک کودک در محوطه حضور دارد. وزارت دفاع آمریکا اذعان کرد که این حمله یک اشتباه غم‌انگیز بوده که جان افراد بیگناهی را گرفت و رئیس پنتاگون به خانواده قربانیان خصوصا زمری احمدی که برای سازمان بشردوستانه بین‌المللی تغذیه و آموزش کار می‌کرد، تسلیت گفت.

آمریکایی‌ها، زمری احمدی را یک "تروریست داعش خراسان" که قصد انفجار خودرویی در نزدیکی فرودگاه کابل را داشت، شناسایی کرده بودند. پس از کشته شدن او، وزیر دفاع آمریکا گفت که هیچ ارتباطی میان او و داعش خراسان کشف نشد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین