|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۳۳۶۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۳


عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹ گفت: تزریق دز سوم واکسن کرونا و استفاده از ماسک می‌تواند موجب کاهش نگرانی‌ها شود و کشور را از پیک اومیکرون عبور دهد.

دکتر پیام طبرسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علم و آموزش ایرنا به مردم توصیه کرد که در اسرع وقت نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند و آن به هیچ وجه به تعویق نیندازند.  

وی در پاسخ به این سوال که چرا سویه اومیکرون در برخی شهرها شیوع بیشتری دارد، اظهارداشت: هر مکانی که سفر در آن زیادتر انجام شود، شیوع بیشتر این ویروس را شاهد خواهیم بود.

متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: برخی مبتلایان به اومیکرون که تاکنون شناسایی شده اند، سفر به خارج از کشور اعم از امارات یا کشورهای اروپایی داشته اند، در نتیجه مردم به هر شهر و کشوری سفر کنند و اصول بهداشتی را رعایت نکنند احتمال بروز اومیکرون بیشتر است.

وی باردیگر به مردم توصیه کرد: اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در فضاهای بسته و دورهمی ها را حتما رعایت کنند.

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ ادامه داد: با توجه به اینکه سرایت سویه اومیکرون بسیار بالا است، ایران هم از شیوع این ویروس استثنا نیست. پس از شناسایی سویه اومیکرون در کشور، مشخص شد که این سویه در حال چرخش در کشور است.

دز سوم واکسن کرونا ایمنی مناسب ایجاد می کند

طبرسی تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد که با تزریق دز سوم واکسن کرونا ایمنی مناسبی در مردم ایجاد می شود.

وی از مردم تقاضا کرد که واکسیناسیون خود را کامل کنند و تزریق دزهای دوم و سوم واکسن کرونا را انجام دهند تا حد امکان از عوارض ویروس کرونا در امان باشند.

متخصص بیماری های عفونی افزود: برخی کشورها مانند انگلیس و آمریکا که در اوج شیوع بیماری کرونا هستند، هنوز محدودیت اجتماعی اجرا نکرده اند اما از طرف دیگر محدودیت های شدیدی برای افرادی که پروتکل ها از جمله تزریق واکسن، استفاده از ماسک  را رعایت نمی کنند، اعمال می کنند، به عبارتی محدودیت ها را به سمت محدودیت های هوشمند سوق داده اند.

طبرسی تصریح کرد: این کشورها به این نتیجه رسیدند که دیگر نمی توان مراکز و اماکن عمومی را تعطیل و بعد از مدتی باز کرد و مجددا این کار را تکرار کرد. راهکار اصلی این است که سطح ایمنی افراد را افزایش داد که با اقداماتی مانند واکسیناسیون و استفاده از ماسک می توان به این هدف دست یافت.

به گزارش ایرنا، محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت موارد ابتلا به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت ۲ برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است.

سویه اومیکرون دارای ۵۰ جهش ژنتیکی است که ۳۷ جهش آن در پروتئین اسپایک است که برای چسبیدن و حمله به سلول استفاده می‌شود. این تعداد جهش غیرعادی است و می‌تواند توجیهی برای گسترش سریع این گونه باشد. این سویه، قادر به آلوده کردن افراد واکسینه شده و نیز بهبودیافتگان است. در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای ۱۳ جهش ژنتیکی در پروتئین تاجدار خود است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین