|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۳۳۳۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱

ایسنا: رئیس جمهوری بلاروس تاکید کرد، ادغام و یکپارچگی روسیه و بلاروس هیچ محدودیتی ندارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در مصاحبه‌ای با شبکه ریانووستی گفت: هیچ فرایندی محدودیتی ندارد. شاید خیلی فلسفی به نظر آید؛ اما همین طور است. هیچ محدودیتی وجود ندارد.

پیشتر روسیه و بلاروس ۲۸ برنامه ادغام برای همکاری اقتصادی امضا کردند.

وی همچنین اظهار کرد: روسیه و بلاروس هنوز به ایجاد یک وجه رایج واحد نزدیک نشده‌اند. این سطح بالاتری از ادغام و یکپارچگی است. زمانی که به این سطح نزدیک شویم، درباره آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

رئیس جمهوری بلاروس همچنین اشاره کرد که در بین سازمان دهندگان انتقال مهاجران خاورمیانه به مرز بلاروس، اتباع روسی از جمله چچنی‌ها نیز وجود دارند.

لوکاشنکو همچنین گفت: آنگلا مرکل، صدراعظم موقت آلمان در تماسی تلفنی به من وعده داد که اتحادیه اروپا برای حل مشکل آوارگان در کمپ واقع در مرز لهستان-بلاروس کمک خواهد کرد. ما این را یک گام بزرگ رو به جلو می‌دانیم.

در نوامبر حدود دو هزار مهاجر که اغلب کرد هستند، در نزدیکی مرز بلاروس و لهستان تجمع کرده و تلاش کردند تا از این گذرگاه وارد لهستان شوند؛ اما نیروهای امنیتی لهستان با کمک تجهیزات ویژه مانع عبور آنها شدند. مقامات بلاروس نیز یک مرکز لجستیکی و حمل و نقل در نزدیکی این گذرگاه مرزی ایجاد کردند تا به مهاجران کمک کنند.

لوکاشنکو درباره مذاکره تلفنی‌اش با مرکل گفت: ما با این پناهجویان عراقی که در مرز حضور دارند کار می‌کنیم تا بتوانیم آنها را به عراق بازگردانیم. من به وعده خودم که از طریق مرکل به اتحادیه اروپا داده بودم عمل می‌کنم؛ اما آنها حتی یک قدم هم بر نمی‌دارند. اگرچه مرکل به من و وعده داد که ما به همراه اتحادیه اروپا در خصوص مساله این کمپ و این دو هزار مهاجر تصمیم‌گیری خواهیم کرد. این یک گام بزرگ رو به جلو محسوب می‌شود.

لوکاشنکو همچنین اشاره کرد که ۴۰۰ زن و کودک در بین مهاجران در مرز بلاروس لهستان وجود دارند که نیازمند کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا هستند.


وی افزود: حدود ۲۰۰ کودک و ۲۰۰ زن وجود دارند و باقی مرد هستند. آنها را به اتحادیه اروپا ببرید. آنها انسان‌های خوبی هستند و اکثراً تحصیل کرده و افراد عادی هستند.

رئیس جمهوری بلاروس همچنین خواستار افتتاح یک کریدور بشردوستانه برای مهاجران شد.
لوکاشنکو درباره ادعاهای غرب دال بر اینکه وی از مهاجران به عنوان یک "وسیله" استفاده می‌کند، گفت: کشورهای غربی با افتتاح یک کریدور بشردوستانه می‌توانند این وسیله را از دست من خارج کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: من در گذشته پیشنهاد داده بودم که گارد مرزی بلاروس در مرز روسیه و اوکراین مستقر شود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با آن مشکلی نداشت؛ اما کی‌یف این پیشنهاد را رد کرد.

وی افزود: وقتی من و پوتین هنگامی که سازمان امنیت و همکاری اروپا ناظران را به مرز روسیه و اوکراین فرستاد، صحبت کردیم من گفتم به اندازه کافی در زندگیم ناظر دیده‌ام. از آنها هیچ چیزی در نمی‌آید. آنها جانب غرب را خواهند گرفت و در زمین آنها بازی خواهند کرد. برای من اینکه در اوکراین چه اتفاقی رخ خواهد داد و راه خروج از این وضعیت چیست، کاملا مشخص بود. به همین خاطر اعلام کردم که کشورم آماده است تا گاردهای مرزی بلاروس را در ۴۰۰ کیلومتری مرز روسیه-اوکراین مستقر کند. من آماده بودم تا این مرز را ببندم.

لوکاشنکو در ادامه گفت: وقتی پوتین به مینسک سفر کرد، ما درباره این مشکل صحبت کردیم. پوتین گفت مشکلی با این پیشنهاد ندارد؛ اما اوکراین با آن مخالفت کرد.
رئیس جمهوری بلاروس همچنین تصریح کرد: پوتین به پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری سابق اوکراین در برقراری نظم و امنیت در دونباس پیشنهاد کمک داده بود؛ اما پوروشنکو به خاطر نفوذ خارجی آن را رد کرد.

وی افزود: پوتین تاکید داشت که جنگ در دونباس باید پایان یابد، نظم و آرامش باید در دونباس برقرار شود و مردم این منطقه باید زندگی عادی داشته باشند. من در پاسخ گفتم که اگر پیشنهادتان رسمی است، حاضرم در این باره با پوروشنکو صحبت کنم. من رابطه خوبی با پوروشنکو داشتم. به او گفتم که پوتین مستقیما به پیشنهاد کمک به او برای برقررای نظم در دونباس را داده است. پوروشنکو نهایتا این پیشنهاد را قبول کرد؛ اما بعد از یک ماه پوروشنکو به خاطر نفوذ تغییر رویه داد و کاملا برعکس عمل کرد.

لوکاشنکو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پیش از تغییر قدرت در کی‌یف، ارتش اوکراین به همتایان خود در روسیه پیشنهاد داده بود تا شبه‌جزیره کریمه را از حمله ناتو در سال ۲۰۱۴ میلادی نجات دهند که این مطلب به پوتین ابلاغ شد.

وی افزود: ارتش اوکراین با ارتش روسیه ارتباط برقرار کرد. آنها به روس‌ها هشدار دادند که اگر اقدام قاطعانه‌ای انجام ندهیم، کریمه به عنوان بخشی از روسیه یا اوکراین باقی نخواهد ماند بلکه تحت تصرف ناتو در خواهد آمد.

رئیس جمهوری بلاروس همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری کنونی اوکراین را یک "فرد کاملا ناشناس در سیاست" خواند.

وی گفت: الکساندر تورچینوف، دبیر سابق امنیت ملی و شورای دفاعی اوکراین پیش از درگیری دونباس در قدرت بود. من او را می‌شناختم؛ اما زلنسکی چه جور سیاستمداری است؟ او تنها یک انسان است که در این آشوب و بلوا به طور تصادفی روی کار آمده است.

لوکاشنکو همچنین هشدار داد که تمامی موشک اندازهایش برای موشک‌های اتمی قاره‌پیما در بلاروس به جز یکی محفوظ مانده و آماده استفاده هستند.

وی افزود: بلاروس به روسیه پیشنهاد داده در صورتی که تسلیحات اتمی ناتو در لهستان مستقر شدند، این کشور میزبان سیستم‌های مشابهی در خاک خود باشد.

این مقام تاکید کرد: به نظر شما چرا من دشمن غرب شدم. دلیلش این نیست که من یک دیکتاتور هستم بلکه دلیلش این است که همه سایت‌هایی که در آن موشک‌های "توپول" مستقر هستند به جز یکی کاملا محفوظ مانده‌اند و آماده استفاده هستند.

لوکاشنکو همچنین اعلام کرد که قانون اساسی جدید بلاروس نقش دولت و پارلمان را تقویت خواهد کرد و رئیس جمهوری نیز قدرت‌های اصلی خود را حفظ می‌کند.

وی افزود: این روند قانونی جدید بدان معناست که قدرت‌ها مجددا توزیع می‌شوند و یک ساختار قدتر جدید شکل می‌گیرد.

این مقام در ادامه گفت: اگر وضعیت فوق‌العاده‌ای اعلام نشود، بلاروس اواخر فوریه رفراندومی را در مورد یک قانون اساسی جدید برگزار خواهد کرد.

لوکاشنکو همچنین اعلام کرد که ممکن است پس از تصویب قانون اساسی جدید یک انتخابات زودهنگام در این کشور برگزار شود.

وی افزود: بلاروس قصد دارد اواخر فوریه ۲۰۲۲ رفراندومی در مورد یک قانون اساسی جدید برگزار کند. پیش نویس این قانون اساسی جدید تا سال نو میلادی منتشر خواهد شد.
لوکاشنکو تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری در بهترین حالت می‌تواند در زمان خودش برگزار شود؛ اما این احتمال وجود دارد که یک انتخابات زود هنگام برگزار شود.
 
براساس برنامه کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس، انتخابات بعدی ریاست جمهوری این کشور تا پیش از ۲۰ ژوئیه سال ۲۰۲۵ میلادی برگزار خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد که هنوز هیچ تصمیمی برای نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آتی بلاروس اتخاذ نکرده و این تصمیمی به اوضاع داخلی کشور بستگی دارد.

لوکاشنکو همچنین اعلام کرد که بلاروس و روسیه طی دو ماه آتی مانورهای نظامی را در نزدیکی مرز با اوکراین برگزار خواهند کرد.

وی گفت: ما با پوتین توافق کردیم که در آینده نزدیک مانورهای مشترکی را در مرز جنوبی یعنی مرز بلاروس-اوکراین برگزار کنیم. این مانورها در دو مرحله طی دو ماه انجام خواهند شد. ما همچنان در حال برنامه‌ریزی هستیم؛ اما بدون شک نخستین مرحله از این مانورها در زمستان برگزار خواهد شد.

لوکاشنکو همچنین اعلام کرد که اواخر دسامبر با پوتین درباره تحولات کنونی و برنامه‌های آتی مذاکره خواهد کرد.

وی گفت: ما دائما با یکدیگر در ارتباط هستیم، ما یکدیگر را از اوضاع مطلع می‌سازیم و اقداماتمان را برای آینده برنامه ریزی می‌کنیم. فکر کنم اواخر ماه جاری میلادی بار دیگر هماهنگ کنیم و درباره تحولات کنونی و برنامه‌های آتی‌مان مذاکره کنیم. روابط مینسک-مسکو به شیوه‌ای آشکار و صادقانه در حال توسعه است. به علاوه فشار غرب بر مینسک بخشی از مبارزه با روسیه محسوب می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین