|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۳۳۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴

فارس: نشریه آمریکایی «پالتیکو» در روایتی در خصوص روند مذاکرات فعلی «وین» برای احیای برجام و لغو تحریم‌های ایالات متحده علیه آمریکا علیه جمهوری اسلامی نوشت که آن طور که مذاکره‌کنندگان برآورد کرده‌اند، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از توافق تکمیل شده است و ۲۰ تا ۳۰ درصد باقیمانده حاوی دشوارترین مسائل است که شامل سانتریفیوژهای بسیار زیاد پیشرفته ایران می‌شود.

این گزارش سپس به نقل از دیپلمات‌های اروپایی، توپ را به زمین ایران انداخت و نوشت، آن طور که دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند، «اگر ایران از خود جدیت نشان ندهد، مذاکرات به مشکل برمی‌خورد».

طبق این گزارش، دیپلمات‌های اروپایی در ارتباط با روند مذاکرات فعلی وین گفته‌اند: «این لحظه مهمی است که انتظار داریم پس از ماه‌ها آماده‌سازی، طرف ایرانی با پیشنهادات ملموس بیاید».

پالتیکو همچنین به نقل از دیپلمات‌های اروپایی ضمن تخمین ادامه مذاکرات وین ادامه داد که علی‌رغم آن که مشخص نیست دور فعلی مذاکرات وین چه مدت به طول انجامد اما برخی انتظار دارند که حداقل تا جمعه این هفته (۱۲ آذرماه) ادامه داشته باشد.

«استفانی لیختنشتاین» نویسنده گزارش فعلی نشریه پالتیکو سپس در بخش پایانی گزارش خود به نقل از یکی از دیپلمات‌های اروپایی که به مزاح درباره مدت زمان ادامه مذاکرات وین حرف زده بود، نوشت: «ما چمدان‌های بزرگی با خود آورده‌ایم و تا زمانیکه لازم باشد می‌توانیم به مذاکرات ادامه دهیم».

با شروع دور جدید مذاکرات «رفع تحریم‌ها» در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران از دوشنبه (هشتم آذر ماه و ۲۹ نوامبر)، گمانه‌زنی‌های بسیار زیادی از جانب تیم اروپایی مذاکرات وین مطرح شده است و در روزهای اخیر، ادعاهای عجیبی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده است.

یکی از ادعاهایی که در جریان مذاکرات وین مطرح شده درباره غنی‌سازی اورانیوم ایران تا ۹۰ درصد است به طوریکه دو منبع آمریکایی روز گذشته مدعی شدند که رژیم صهیونیستی اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته که طی آن ادعا شده ایران مقدمات فنی غنی سازی ۹۰ درصد اورانیوم را فراهم کرده است.

از طرف دیگر، دیپلمات‌های اروپایی تصریح کردند که مسئله سانتریفیوژهای ایران از جمله مسائل مورد اختلاف در مذاکرات وین است.

با وجود تمامی گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکرات وین، مقام‌های ایران به صراحت اعلام کرده‌اند رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین