|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
طبق بیانیه کرملین، قرار است روند اجرای توافق سه رهبر در نهم نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ در کنار تعیین گام‌های بعدی با هدف تقویت ثبات و برنامه ریزی برای وضعیت مسالمت‌آمیز در منطقه بررسی شود.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس‌جمهوری روسیه ظرف روزهای آینده میزبان همتای آذربایجانی و نخست‌وزیر ارمنستان به صورت جداگانه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از مسکو تایمز، کاخ کرملین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه قرار است این جمعه در سوچی گفت‌وگوهایی با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان داشته باشد.

به گفته کاخ کرملین، سران این سه کشور درخصوص "گام‌های مضاعف جهت تقویت ثبات و برقراری صلح در منطقه" به گفت‌وگو خواهند پرداخت.

طبق بیانیه کرملین، قرار است روند اجرای توافق سه رهبر در نهم نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ در کنار تعیین گام‌های بعدی با هدف تقویت ثبات و برنامه ریزی برای وضعیت مسالمت‌آمیز در منطقه بررسی شود.

کرملین افزود: مذاکرات همچنین بر ازسرگیری و توسعه روابط تجاری اقتصادی و حمل و نقل تمرکز خواهد داشت.

 سال گذشته جنگی ۴۴ روزه میان نیروهای ارمنستان و ارتش جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ در گرفت که باعث از دست رفتن جان دست‌کم ۶۵۰۰ تن شد.

نزدیک به ۲۰۰۰ تن از حافظان صلح روسی در منطقه قره‌باغ تحت پیمان سه‌جانبه آتش‌بس که توسط باکو، مسکو و ایروان در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ امضا شد، مستقر شدند. این توافقنامه به جنگ شش هفته‌ای بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان پایان داد.

افزایش مجدد تنش‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۲۱ مشاهد شده است؛ زمانی که نظامیان جمهوری آذربایجان در حمله‌ای که به نظامیان ارمنستان در نزدیکی شهر شوشا نسبت داده می‌شود، زخمی شدند.

در تاریخ ۱۵ نوامبر، آرمن سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان، آرشاک کاراپتیان، وزیر دفاع را برکنار کرد و به پیشنهاد نیکول پاشینیان، سورن پاپیکیان را به عنوان وزیر جدید منصوب کرده است. پس از روی کار آمدن پاشینیان، این چهارمین وزیر دفاع ارمنستان است.

پیشتر، وزیر دفاع و خارجه جمهوری آذربایجان، از سفر کاراپتیان، وزیر دفاع ارمنستان به منطقه ناگورنو-قره‌باغ به عنوان حرکتی «تحریک‌آمیز» انتقاد کرد.

روابط بین این جمهوری‌های شوروی سابق از سال ۱۹۹۱، درست زمانی که ارتش ارمنستان وارد ناگورنو-قره‌باغ شد، پرتنش بوده است. درگیری‌های جدید در ۲۷ سپتامبر رخ داد که ادعا می‌شود ارتش ارمنستان به غیرنظامیان و نیروهای طرف مقابل حمله و چند توافقنامه آتش‌بس بشردوستانه را نقض کرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین