|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۷
کد خبر: ۳۳۲۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳

امام جمعه مشهد گفت: مشکلات ما در زندگی و معیشت مردم جز با فعالیت شبانه روزی و جهادی و چنگ و دندان کار کردن حل نمی‌شود. بدنه کارگزاری اجرای نظام ما باید پا به پای مسئولان جهادی حرکت کند.

حجت الاسلام سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: جریان تقوای عملی غالبا در حوزه تعامل با دیگران و ارتباطات اجتماعی انسان شکل پیدا می‌کند و در خصوص تقوای عملی در رفتار با دیگران بحث ما در خصوص رفتار با همسایه بود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی بیان کرد: 20 مولفه در صحیفه سجادیه درباره رفتار با همسایه تبیین شده است؛ سخن امروز ما درباره هفدهمین مولفه در این دعا است که وجود مقدس امام چهارم می‌فرمایند:« خدایا به من توفیق بده رفتارم با همسایه به این شکل باشد که من با او نرمش متواضعانه داشته باشم».

 علم‌الهدی تصریح کرد: معمولاً انسان ممکن است با دیگران تنش‌هایی داشته باشد و این تنش‌ها مقداری ارتباط انسان را تلخ کند؛ اما نکته اینجاست که وظیفه ما در این تنش‌ها و ارتباطات چیست؟ اگر تنشی به وجود آمد در مقابل این برخورد بایستی نرمش متواضعانه داشته باشیم و فروتنی کنیم.

امام جمعه مشهد مقدس در ادامه با اشاره به ایام ولادت امام عسکری(ع) تصریح کرد: رسالت امام عسکری(ع) در میان ائمه اطهار به عنوان آخرین امام حاضر که در ارتباط با مردم است، ایجاد زیست تمدنی اسلامی براساس معارف اهل بیت(ع) بود و در یک دوران کوتاهی که وجود مقدس امام عسکری(ع) امامتشان اجرا شد؛ با وجود تمام محدودیت‌های دشمن، با آموزه‌های خود زیست تمدنی اسلامی را براساس معارف اهل بیت(ع) در جامعه شیعه تثبیت کردند به طوری که شیعه‌ای که تا هزاران سال آینده دستش به امام معصوم نمی‌رسد و از دامن امام معصوم کوتاه است بتواند با تکیه بر این تصویر و سازندگی امام عسکری(ع) این زیست و زندگی تمدنی اسلامی را براساس معارف اهل بیت(ع) ادامه دهد.

وی ادامه داد: یکی از فرازهای مهم ایشان در مسئله ایجاد زیست تمدنی که به عنوان یک خط سیاسی کامل و ثابت در نظام مدیریتی جامعه اسلامی دنبال شد و برای مدیران ما نیز ضرورت دارد این فرمایش حضرت بود که فرمودند:« مردم شما می‌خواهید بهترین خودتان را از نظر خدا تشخیص دهید؟ کسی که دو خصوصیت داشته باشد: حقوق مردم را بشناسد؛ دوم اینکه در مقام تامین این حقوق از همه شدیدتر و از همه سخت‌تر باشد.»

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: هم باید حق مردم را شناخت و هم اینکه آن را ادا کرد؛ بهترین مدیر، مدیری است که حق مردم را بشناسد و تنها به آن کفایت نکند و به دنبال ادای حق مردم باشد و این بالاترین مدیر و شیعه است. 100 روز از تشکیل دولت سیزدهم می‌گذرد و براساس معیار امام عسکری(ع) در مجموعه برنامه‌های این دولت و روش و رفتار این دولت باید نقاط مثبت و منفی را ارزیابی کنیم.

 علم‌الهدی خاطرنشان کرد: بزرگترین تحول این دولت یک تحول گفتمانی است؛ تاکنون رسم بود مردم دنبال حکومت بدوند و اینک حکومت دنبال مردم است و گفتمان عوض شد؛ در قوه مقننه و قضائیه نیز این گونه شده؛ تاکنون مردم می‌دویدند و دستشان نمی‌رسد اما اینک برعکس شده است. حکومت در چادر سخت یخ کرده کوچ نشین پائیزی حضور یافته و با نشسته و حرف زده و نیاز را از زبان خودش شنیده و این یک گفتمان است.

وی بیان کرد: هر مسئولی که بعد از این بیاید باید دنبال مردم بدود و حرف مردم را بشنود؛ در این مدت کوچ نشین عشایر چگونه دستش به یک مسئول برسد تا حقش ادا شود؟ اگر این مهم گفتمان شود که خوشبختانه شده این امر نیز تسهیل می‌شود.

امام جمعه مشهدمقدس تاکید کرد: سردمداران حکومتی اینک دنبال مردم هستند تا نیاز مردم را از زبان خودشان بشنوند و مشکلات مردم را از نزدیک توجه کنند. دولت تحول تنها تحول گفتمانی نیست و تحول عملیاتی و اجرایی نیز هست و باید زندگی مردم و جریان معیشت مردم متحول شود اما متاسفانه این تحول عملیاتی در این 100 روز انجام نشده و معیشت‌ها با تلخی اداره می‌شود و با این گرانی روزافزون مردم شب و روزشان با تلخکامی می‌گذرد و حلاوت و شیرینی تسهیلات مدیریت جدید را نچشیده‌اند. عامل اما چیست؟

علم‌الهدی عنوان کرد: کار با 100 روز و سه ماه درست نمی‌شود؛ خطی که زندگی مردم با یک مضیقه زیستی روبرو کرده با 100 روز درست نمی‌شود اما می‌توان به طرف بهبود گام برداشت و مردم درصدی از تحول و شیرینی در زندگی را لمس کنند و کاهش فشار معیشتی محسوس شود اما چرا در عرض این تحول گفتمانی صورت نگرفته است؟

وی خاطرنشان کرد: عامل این مسئله، بدنه سنگین به زمین افتاده است که پا به پای مسئولان جهادی نرفته است و مردم و مسئولان میانی ما باید به این مسئله توجه کنند. مشکلات ما در زندگی و معیشت مردم جز با فعالیت شبانه روزی و جهادی و چنگ و دندان کار کردن حل نمی‌شود. بدنه کارگزاری اجرای نظام ما باید پا به پای مسئولان جهادی حرکت کند زیرا مسئولان بالای کشور جهادی کار می‌کنند و برای یک سفر استانی یک هفته کار و جهاد می‌کنند. بدنه میانی و کارمند اداره و مدیرکل و مامور نیز باید حرکت کند و ننشیند.

امام جمعه مشهدمقدس خاطرنشان کرد: انسان‌هایی که در مقام تحول از جا برنخیزند و حرکت نکنند و به زمین بچسبند، تنها و تنبل هستند و طبق فرموده قرآن دنیا را بر آخرتشان ترجیح می‌دهند. با این بدنه دولت جهادی نمی‌تواند کار کند. با نبود امکانات و بودجه با چنگ و دندان کشور را اداره می‌کنند اما کارگزار میانی به زمین چسبیده و حرکت نمی‌کند.

 علم‌الهدی افزود: تیم اقتصادی دولت تحت یک سرپرستی فعالانه در حال حرکت است؛ مشکلات مملکت احتیاج به اصلاحات اقتصادی دارد و مردم و اقتصاددانان این را می‌دانند و این اقتصاد بیمار برای درمان نیاز به جراحی دارد و باید جراحی شود. اصلاحات اقتصادی یک سلسله جراحی‌هایی نیاز دارد اما یک بدن نحیف را جراحی نمی‌کنند و ابتدا بدن را قوی می‌کنند. اینکه دست به اصلاحات اقتصادی بزنید اما مسئله دلالی و فساد و واسطه‌گری را از میان نبردید و قدرت‌یابی و پول‌یابی عناصر سودجود را ریشه‌کن نکرده‌اید این بدن کشش جراحی ندارد. اول التهاب اقتصادی را کاهش دهید و زیرساخت را درست کنید و دستگاه‌های قضایی با قدرت جلوی سودگیری و فساد بایستند و مفسد را براندازی کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین