|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۳۳۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ما می‌توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از بازار کشورهای همسایه را به خود اختصاص دهیم، گفت:۱۲ دالان تجاری تعریف کرده‌ایم که شامل مسیرهای ویژه ایران به کشورهای روسیه، عراق، سوریه، پاکستان، ونزوئلا، هند، افغانستان، عمان، آسیای میانه، ارمنستان و ترکیه است.

علیرضا پیمان‌پاک در نشست امروز خود با اعضای اتاق تعاون اظهار کرد: یک نقشه راه در حوزه توسعه تجارت از ۷ ماه پیش با آقای فاطمی‌امین تدوین کردیم که برخی از مباحثی که در مناظرات توسط آقای رئیسی مطرح شد نیز از همین برنامه بود بعد از انتخاب آقای رئیس جمهور و همچنین آقای فاطمی‌امین این برنامه عملیاتی‌تر و جدی‌تر شد.

وی افزود: ما یک هدف گذاری کمی برای صادرات داشتیم که در ۴ سال آینده میزان صادرات غیرنفتی ما ۲ برابر برسد که این میزان دور از دسترس نیست برنامه ریزی در سند ششم توسعه قطعاً از این هم بیشتر بوده است افزایش صادرات غیرنفتی می‌تواند به افزایش منابع ارزی و همچنین رشد تولید ما کمک کند.

پیمان‌پاک تصریح کرد: برای این کار باید دیپلماسی تجاری خود را بهبود داده و ارز کالاهای صادراتی اصلاح شود برای مثال صادرات هندوانه یا صادرات پالایشگاهی ارزش نیستند. ما در وضعیت ارزی فعلی ممانعت نمی‌کنیم اما باید از کالاهایی که ارزش‌های تراز صادراتی را دارند حمایت کنیم. علاوه بر این سیاست‌های تجاری باید بر سیاست‌های ارزی تفوق داشته باشند. باید توجه داشت که تجارت خود می تواند بسیاری از مشکلات ارزی را نیز حل کند.

وی اضافه کرد: ما کشورهای هدف صادراتی خود را به دو قسمت اولویت اول و اولویت دوم تقسیم کردیم. اولویت اول ۲۳ کشور هستند که شامل کشورهای همسایه، چین، هند، روسیه، کنیا، مالزی و... می‌شود. اولویت دوم هم شامل مابقی کشورها است. ما می‌توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از بازار کشورهای همسایه را به خود اختصاص دهیم، در مورد هند نیز ۲۸ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری این کشور داریم .

رییس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان ساخت: در صورت اجرایی شدن پیمان تجارت آزاد با اوراسیا در کوتاه‌مدت ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی برای ما ایجاد می‌شود اما سوال این است که آیا کالایی برای این ظرفیت‌ها داریم یا نه. ما نیاز به کالاهایی داریم که پایداری، کیفیت و نظام قیمت‌گذاری مناسب داشته باشند. ما با ترکیه‌ای رقابت می‌کنیم که قیمت‌های کالاهایی صادر می‌کند از فرمول پیروی می‌کند. اینکه بازار ایجاد شود اما بازار برای صادرات نداشته باشیم یک ضدارزش است.

وی بیان کرد: اتفاقاتی که در آذربایجان رخ داد در حوزه لجستیک به ما کمک کرد‌. ۷ خط کشتی‌رانی تعریف شده و کشتی‌های کانتینر بری‌ اضافه کرده و دستور خرید روروبر‌ هم داده شده است. مسیر ارمنستان گرجستان روسیه هم فعال شده است. معطلی زیاد در مرز آذربایجان به خاطر زیرساخت‌ها است که به همین علت باید مسیرهای جدید تعریف شود.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: وظیفه اتاق تعاون حمایت از بنگاه‌های خرد و متوسط است. کنسرسیوم‌های صادراتی و زنجیره تامین حوزه‌های مهمی هستند که اتاق تعاون می‌تواند در مورد آنها کمک کند. تولیدکننده خرد نمی‌تواند در بازارهای جهانی وارد شود بلکه باید نهادهایی مانند اتاق تعاون نقش واسط را داشته باشند موضوع حائز اهمیت دیگر زنجیره‌سازی بین‌المللی است. برای مثال می‌توانیم در قبال پولی که در سریلانکا داریم چای، قهوه یا دیگر محصولات بگیریم و به دیگر کشورها بفروشیم. یا اینکه می‌توان در قبال آن کشت فراسرزمینی داشت.

وی افزود: تقریبا ۱۲ دالان تجاری تعریف کرده‌ایم که شامل مسیرهای ویژه ایران به کشورهای روسیه، عراق، سوریه، پاکستان، ونزوئلا، هند، افغانستان، عمان، آسیای میانه، ارمنستان و ترکیه است.

پیمان‌پاک با اشاره به اکسپوی دبی گفت: ۱۴ پروژه زیرساختی هم تدوین شده است که یکی از این موارد در مورد نمایشگاه‌ها است نباید برگزاری نمایشگاه‌ها به صورت بی‌هدف باشد ‌اکسپو به نوعی آبروی ایران را برد. اکسپو جهان در آینده است و کشورهای مختلف دورنمای آینده خود را نشان می‌دهند، برای مثال استرالیا با پرینت سه بعدی تولید گوشت می‌کند. اما ما سنت ۵۰ سال پیش خود را ارائه می‌دهیم ایران آینده  ایران پنجاه سال پیش نشان داده شد. می‌توانستیم به جای اینها از روبات جراح استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: پروژه‌های زیرساختی متفاوتی نیز وجود دارد برای مثال تمرکز ما روی مراکز تجاری است، باید از مجموعه هایی که در دوران تحریم در کشور حضور داشتند نیز حمایت شود همچنین مراکز حقوقی باید از طرف حاکمیت ایجاد شود. علاوه بر این پایانه های صادراتی باید لب مرزها باشند.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین