|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۵
کد خبر: ۳۳۱۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
در پیش‌نویس گزارش نهایی آمده است: برزیل می‌توانست یکی از اولین کشورهای جهان باشد که ایمن سازی گسترده را آغاز کند. بولسونارو و کابینه اش انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان واکسن را به تأخیر انداختند و ایمیل‌هایی که شرکت داروسازی فایزر در اواسط سال گذشته به دولت برزیل ارسال کرده بود، هفته‌ها بی‌پاسخ ماندند.

یک کمیسیون تحقیقات پارلمانی در برزیل پیگیری جنایت علیه بشریت و دیگر اتهامات علیه رئیس جمهوری این کشور را به خاطر نحوه مدیریتش در مبارزه با پاندمی کرونا پیشنهاد داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه‌وله، یک کمیسیون تحقیقات پارلمانی در برزیل اتهامات سنگینی را علیه ژایر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل مطرح کرده است. این کمیسیون پس از تقریبا شش ماه تحقیق درباره نحوه برخورد دولت بولسانارو در رابطه با پاندمی کرونا گزارش نهایی خود را منتشر کرده و می‌گوید رئیس جمهوری و دولت وی مرتکب تخطی بسیار جدی شده‌اند. بولسونارو حتی به "نسل کشی" و "جنایت علیه بشریت" متهم شده است.

در این گزارش از "بی‌کفایتی و سهل انگاری"، "انتشار عمدی اطلاعات نادرست"، "شارلاتانیزم" و در یک نسخه پیش‌نویس حتی از "قتل" سخن رفته است.

نویسندگان این گزارش می‌گویند: رئیس جمهوری ژایر بولسونارو از وظیفه خود برای جلوگیری از مرگ هزاران برزیلی تخطی کرده است و باید به دلیل نقش داشتن در مرگ عده زیادی در کشور محاکمه شود.

این در حالی است که بولسونارو ۶۶ ساله فورا این اتهامات را رد کرد و تاکید داشت که وی مقصر هیچ چیزی نیست.

کمیسیون تحقیق همچنین خواستار محاکمه ۶۰ نفر دیگر، از جمله وزیر بهداشت سابق و پسران بولسونارو شده است.

این گزارش تقریباً ۱۲۰۰ صفحه‌ای اگرچه هنوز یک پیش‌نویس است و معلوم نیست به آن رای داده شود یا خیر، اما در عمل مانند یک بمب خبری عمل کرده و رسانه‌های برزیلی بلافاصله بعد از بیرون آمدن آن در روز سه‌شنبه ۱۹ اکتبر اقدام به انتشار آن کردند.

نویسندگان گزارش استدلال می‌کنند که رئیس جمهور و دولت وی آگاهانه تصمیم گرفتند که واکسن را زود نخرند؛ تصمیمی که باعث مرگ هزاران نفر شده است.

در پیش‌نویس گزارش نهایی آمده است: برزیل می‌توانست یکی از اولین کشورهای جهان باشد که ایمن سازی گسترده را آغاز کند. بولسونارو و کابینه اش انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان واکسن را به تأخیر انداختند و ایمیل‌هایی که شرکت داروسازی فایزر در اواسط سال گذشته به دولت برزیل ارسال کرده بود، هفته‌ها بی‌پاسخ ماندند.

این کمیسیون همچنین به این نتیجه رسیده است که بولسونارو بر خلاف توصیه جدی متخصصان عمل کرده است که "هر روز تاکید می‌کردند فقط واکسیناسیون جان انسان‌ها را نجات می‌دهد".

به گفته نویسندگان این گزارش، دولت تصمیمی آگاهانه علیه پیشگیری از گسترش کرونا از طریق ایمن سازی مردم گرفت؛ اما "در عوض پول زیادی را صرف داروهای بسیار بحث برانگیز کرد" و نتیجه گرفته است که "در نهایت هدف دولت یک کمپین واکسیناسیون در مقیاس بزرگ نبود".

در این گزارش آمده است: آنها می‌خواستند مردم را به طور هدفمند در معرض ویروس قرار دهند تا ایمنی گله‌ای سریعتر به دست آید.

آمار رسمی نشان می‌دهد از هر ۱۰ برزیلی یک نفر تا به حال به کرونا مبتلا شده است؛ اما تعداد موارد گزارش نشده احتمالا چندین برابر بیشتر است. بیش از ۶۰۰ هزار  نفر در این کشور بر اثر یا در ارتباط با کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

بسیاری از شهروندان می‌پرسند اگر دولت درست عمل می‌کرد و بولسونارو ویروس کرونا و خطرات آن را جدی گرفته بود، آیا عزیزان آنها زنده نمی‌مانند؟

کمیسیون تحقیقاتی پارلمان ۱۱ عضو دارد که در میان آنها هفت سناتور منتقد رئیس جمهور هستند. این کمیسیون از اواخر آوریل در حال برگزاری نشست‌هایی است که به طور مستقیم از طریق تلویزیون و اینترنت پخش می‌شوند و میلیون‌ها برزیلی آنها را دنبال می‌کنند.

پزشکان، دانشمندان، فعالان حقوق بشر، کارآفرینان و همچنین سیاستمداران، از جمله وزیر بهداشت و وزیر خارجه پیشین و نزدیکترین کارمندان اطراف بولسونارو در این فاصله به کمیسیون احضار شدند.

بولسونارو همیشه از کمیسیون تحقیق انتقاد کرده و هنوز در مورد گزارش نهایی آن اظهار نظری نکرده است. اما سوال اصلی این است که این گزارش چه پیامدهای مشخصی خواهد داشت. چند ساعت پس از علنی شدن این گزارش، اتهام "قتل" از متن آن به وضوح حذف شد. اکنون اتهام اصلی علیه رئیس جمهور برزیل "جنایت علیه بشریت" است.

با وجود این گزارش ۱۲۰۰ صفحه‌ای، محاکمه رئیس جمهوری بسیار بعید به نظر می‌رسد. دادستان کل باید به این نتیجه برسد که شواهد ملموس و کافی برای شروع تحقیقات وجود دارد و وی یکی از متحدان بولسونارو است. استیضاح بولسونارو نیز بعید است. وی از حمایت بلوک قدرتمندی در کنگره برخوردار است که همیشه از کسی پیروی می‌کنند که به آنها بیشترین پست و مزایا را می‌دهد.

بنابراین جدی‌ترین پیامد این گزارش از دست رفتن "محبوبیت" بولسونارو است. نظرسنجی‌ها نشان از سقوط محبوبیت وی می‌دهند. این سقوط همراه است با رکود اقتصادی و افزایش فقر و بیکاری در برزیل. سال آینده انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار می‌شود و بولسونارو به احتمال زیاد دوباره نامزد خواهد شد. شکست دولت وی در مبارزه با کرونا می‌تواند باعث شکست وی در این انتخابات شود.

بسیار محتمل است که این گزارش کمیسیون تحقیقات با درخواست برپایی بنای یادبود کشته شدگان کرونا و ثبت این جمله بر این بنای یادبود پایان بگیرد: "ما هرگز فراموش نخواهیم کرد."
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین