|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۳۳۱۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹

طبق اعلام کمیسیون پارلمانی تحقیقات برزیل، «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری این کشور به اتهام «نسل‌کشی بومیان» در طول مدت همه‌گیری ویروس کرونا محکوم خواهد شد.       

به گزارش ایرنا از خبرگزاری ایتالیایی آنسالاتینا، این نهاد قانونگذاری برزیل به دنبال ارزیابی بحران بهداشتی این کشور برآمده است. بحرانی که براساس اعلام این نهاد، با سوء مدیریت دولت بولسونارو، جان بیش از ۶۰۲ هزار نفر را گرفته و افزون بر ۲۱۵ میلیون نفر را به بیماری همه گیر مبتلا کرده است.

«رنان کالیروز» گزارشگر کمیسیون پارلمانی تحقیقات از بولسونارو به دلیل اظهارات و عملکرد متناقض درجهت مقابله با همه گیری، جنایت نسل کشی بومیان، جنایت علیه بشریت و ... به عبارتی عدم ایفای نقش قانونی خود در جلوگیری از مرگ میلیونها برزیلی شکایت کرد.

کالیروز به عنوان یکی از سناتورهای تاثیرگذار در این نهاد قانونگذاری، خاطرنشان کرد که جزئیات طرح شکایت علیه رئیس جمهوری را با سایر اعضای پارلمانی که «هماهنگی» بسیاری درباره این موضوع وجود دارد، مطرح خواهد کرد و هفته آینده به طور رسمی این موضوع را دنبال خواهند کرد.  

عدم اقدام جدی برای کاهش بحران ویروس کرونا در جوامع بومی، ازجمله شکایاتی بوده که از سوی مجمع «جنبش بومیان برزیل» و شورای مبلغین بومی کلیسا نیز علیه رئیس جمهوری این کشور پیگیری شده است.

شکایت علیه رئیس جمهوری برزیل به اتهام «نسل کشی بومیان»

جنبش بومیان برزیل در اوایل ماه اوت (مرداد) به طور رسمی از بولسونارو به اتهام «نسل کشی و جنایت علیه بشریت» در دیوان کیفری بین المللی لاهه (هلند) شکایت کرد.

سه شنبه گذشته نیز، سازمان غیردولتی «آلرایس» رئیس جمهوری راستگرای افراطی را به دلیل نقش چالش برانگیزش در تخریب جنگل های آمازون، نزد دیوان کیفری بین المللی به جنایت علیه بشریت متهم کرد. این سازمان محیط زیستی همچنین رئیس جمهوری برزیل را مسئول ۱۸۰ هزار مرگ و میر دانست.

رئیس جمهوری جنجالی برزیل همچنین هفته گذشته پس از کشمش بسیار با تدابیر بهداشتی علیه همه گیری، آشکارا اعلام کرد که قصد ندارد واکسن کووید ۱۹ را دریافت کند. زیرا به دلیل آنتی بادی موجود در بدنش بر اثر ابتلا به کووید۱۹ در ماه ژوئیه سال گذشته (تیرماه ۱۳۹۹) دیگر نیازی به واکسن ندارد.  

رهبر راستگرای افراطی برزیل گفت که آخرین نفری خواهد بود که واکسینه خواهد شد و منتظر خواهد ماند، زیرا درست نیست که واکسن را از کسانی که نیازی بیشتری به آن دارند، «برباید»!

به گفته کالیروز، «شواهد» موجود درباره مسئولیت بولسونارو در «سوء مدیریت» پاندمی علاوه بر حوزه داخلی در خارج از برزیل نیز مقبولیت عام داشته است.

در اردیبهشت سال گذشته (۲۰۲۰) زمانی که آمار مرگ و میر و ابتلا به کووید۱۹ در حال افزایش بود، بولسونارو «دکتر لوئیس انریکه ماندتا» وزیر بهداشت متخصص را برکنار و چندماه بعد به جای وی ژنرال «ادواردو پازوئلو» را به مدیریت وزارت بهداشت منصوب کرد، در حالی که این فرد نظامی، سررشته ای از مسائل بهداشت عمومی نداشت.

همچنین براساس اظهارات کالیروز، عضو محافظه کار جنبش دموکراتیک برزیل، شخص پازوئلو خود به علت برخی جرائم و اتهاماتی چون «به کارگیری غیرقانونی منابع عمومی، اطلاعات غلط، نسل کشی بومیان و جنایت علیه بشریت» تحت محاکمه قرار خواهد گرفت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین