|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۳۱۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴

  جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا امروز به مشخص کردن تکلیف سفر در نوروز ۱۴۰۰ اختصاص داشت اما توضیحات رئیس‌جمهور درباره نحوه سفرها کافی نبود و ابهامات سفرهای نوروزی همچنان باقی است.

حسن روحانی امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره سفرهای نوروز 1400 گفت: امسال تنها سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و امکان سفر به شهر‌ها و استان‌های زرد و آبی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد.

وی با اشاره به لزوم رعایت کامل پروتکل‌ها در شهرهای مقصد گردشگری یادآور شد: استان‌ها و شهرهایی که مقصد گردشگری و مسافران هستند باید در حفظ پروتکل‌های بهداشتی کوشا باشند؛ آنها باید شرایط حفظ پروتکل‌ها را در این شهر‌ها رعایت کنند.

با وجود اینکه وزیر بهداشت با انجام هرگونه سفر در عید نوروز به‌صورت کامل مخالفت کرده بود امروز مشخص شد امکان سفر به شهر‌های زرد و آبی وجود دارد اما جزئیات نحوه سفر هنوز مشخص نیست چرا که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری چهار نوع سفر را پیشنهاد داده بود و درخواست داشت که سفر در قالب دو نوع پیشنهادی این وزارتخانه صورت پذیرد.

پیش از این نیز معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور طی یک پیشنهاد به ستاد ملی مقابله با کرونا، دو دسته سفر ایمن و سبز را معرفی کرده‌ بود؛ در نوع اول، مسافران با تورهای گردشگری به سفر می‌روند که فرآیند سفر و اسکان در این شرایط تحت کنترل معاونت گردشگری خواهد بود و مسئولیت آن را هم به‌عهده گرفته‌ است.

در نوع دوم سفر، مقاصد مورد تأیید گردشگری از طرف مسافران رزرو می‌شود و تأیید این رزرو‌ها در دست مسافران قرار می‌گیرد، سپس آنها با وسیله حمل‌ونقل شخصی یا عمومی اقدام به سفر می‌کنند و در این مقاصد، سکنی می‌گزینند که این نوع سفر هم مورد تأیید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته‌ است.

نسبت به این نوع تقسیم‌بندی، انتقادات زیادی مطرح شده‌ است؛ منتقدان معتقدند این نوع تقسیم‌بندی بیشتر به‌جای اینکه به فکر ایمنی سفر باشد بر منافع اقتصادی فعالان گردشگری، از جمله‌ آژانس‌های مسافرتی و هتل‌داران متمرکز شده‌ است.

در نوع سوم تقسیم‌بندی انواع سفر، مسافران با وسیله شخصی به منزل اقوام می‌روند یا منازل شخصی در سایر شهر‌ها دارند؛ در نوع سوم وزارت میراث فرهنگی هیچ‌گونه مسئولیتی را قبول نکرده‌ است و مسئولیت کنترل و ساماندهی این نوع از سفر را به‌عهده وزارت کشور و نیروی انتظامی قرار داده‌ است.

در نهایت نوع چهارم سفر اقامت مسافران در چادر و مراکز اقامتی فاقد مجوز است که در هر صورت ممنوع اعلام شده است.

اما ابهام دیگر به متغیر بودن وضعیت شهر‌های کشور بازمی‌گردد؛ با توجه به حجم تقاضای سفر به شهر‌های گردشگرپذیر نیاز است فرآیند رزرو سفر مدتی قبل از اقدام به سفر صورت پذیرد و با توجه به اینکه ممکن است شهر مقصد در نزدیکی زمان سفر موقعیتش تغییر کند، مسافران با مشکل مواجه خواهند شد.

حال اینکه اگر شهرهای رزروشده در نزدیک عید تغییر وضعیت دهند و امکان انجام سفر به آنها وجود نداشته باشد آژانس‌های مسافرتی و مراکز اقامتی طبق برخی بخشنامه‌هایی که پیش از این به آن اشاره کردیم پول مسافران را پس نخواهند داد اما معاون گردشگری کشور در این باره توضیح داده است که مسافران می‌توانند تا سه ماه از امکان سفر و رزرو خود با همان تعرفه و شرایط استفاده کنند.

این ممنوعیت‌ها در حالی برقرار می‌شود که مسافران همچنان می‌توانند با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به شهر‌های قرمز و نارنجی سفر کنند و ابهام دیگری که وجود دارد این است که؛ آیا مراکز اقامتی به‌هرنحو در شهر‌ها و استان‌های قرمز و نارنجی خدمات‌رسانی خواهند کرد یا خیر؟ اگر قرار به ممنوعیت سفر به شهر‌های استان‌های قرمز و نارنجی باشد نباید امکان اقامت در این شهر‌ها در مراکز اقامتی هم وجود داشته باشد.
 
این درحالی است که سایت‌ها و مراکز رزرو اقامتگاه امکان رزرو در این شهرها را برای مسافران ایجاد کرده‌اند.


منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین