|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۳۱۶۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷


همشهری: جوزف لیبرمن، سناتور پیشین حزب دموکرات مدعی شد دیدارهای پیاپی برخی چهره‌های نزدیک به جو بایدن با وزیر امور خارجه ایران در دوران ریاست جمهوری ترامپ اقدامی نادرست بوده و نمی‌بایست انجام می‌شده است.

به گزارش فاکس نیوز، لیبرمن که در انتخابات سال ۲۰۰۰ ریاست جمهوری آمریکا معاون نامزد ناکام یعنی ال گور بود، در گفتگو با برنامه تلویزیونی «صبح‌ها با ماریا» ادعا کرد جان کری و رابرت مالی از جمله افرادی بوده‌اند که در دوران ریاست جمهوری ترامپ با محمدجواد ظریف دیدار کرده‌اند و هدف آنها از این دیدارها، ضعیف کردن و ضربه زدن به دولت وقت ایالات متحده بوده است.

یکی از مقام‌های پیشین دولت آمریکا به تازگی به روزنامه واشنگتن تایمز گفته بود دیدارهای چهره‌های ارشد دولت باراک اوباما و نزدیک به بایدن با وزیر امور خارجه ایران چند نوبت در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رخ داده و در این دیدارها ظریف با کسانی که قرار بود دوباره در آمریکا به قدرت بازگردند، برای تضعیف دولت ترامپ مذاکره‌های راهبردی انجام می‌داد. او در عین حال می‌خواست با به قدرت رسیدن دولت دموکرات به یک دیپلماسی منطقی‌تر با کاخ سفید برسد.

بر اساس آنچه در گزارش واشنگتن تایمز آمده، در حالی که تلاش‌های دولت ترامپ در پشت پرده برای کاهش تنش‌ها با ایران همواره به در بسته می‌خورد، دموکرات‌ها در حال دیدار و گفتگو با ظریف بودند. کری پیش‌تر دست‌کم دو دیدار با وزیر خارجه ایران را در دوران حضور ترامپ در کاخ سفید تایید کرده و با خشم رئیس جمهوری وقت آمریکا مواجه شده بود. ترامپ تهدید کرده بود از قانون لوگان (منع مذاکره افراد غیر مسئول با دولت‌های خارجی متخاصم) علیه وزیر امور خارجه اوباما استفاده می‌کند.

لیبرمن با انتقاد از رویکرد دموکرات‌ها در دیدار با ظریف در دوران ترامپ، در عین حال ادعا کرد رئیس جمهوری پیشین سیاستی درست در قبال ایران در پیش گرفته بود اما دولت بایدن در این حوزه سردرگم به نظر می‌رسد. این سناتور پیشین افزود: «دولت آمریکا گفته می‌خواهد دوباره وارد توافق هسته‌ای با ایران شود و البته این توافق را طولانی‌تر و مستحکم‌تر کند اما تنها راهی که می‌تواند به این نتیجه بینجامد، ادامه فشار اقتصادی و نظامی بر ایران است؛ سیاستی که من در بایدن و گروه او ندیده‌ام.»

جان کری و رابرت مالی که از چهره‌های اصلی شکل گرفتن توافق هسته‌ای ایران با غرب بودند، به دولت جو بایدن پیوستند. کری (وزیر امور خارجه اوباما) امروز نماینده ویژه رئیس جمهوری ایالات متحده در امور دگرگونی‌های اقلیمی است و مالی با حکم بایدن فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین