|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۴
کد خبر: ۳۱۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸

سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای به لغو اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه مشترک منتشر شده انگلیس، آلمان و فرانسه آمده است: ما وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه عمیقا از اینکه ایران اعلام کرده از امروز اجرای پروتکل الحاقی و اقدامات شفاف‌ ذیل برنامه جامع اقدام مشترک را متوقف خواهد کرد، متاسف هستیم. اقدامات ایران نقص بیشتر تعهداتش ذیل برجام بوده و به میزان حائز اهمیتی نظارت‌های پادمانی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش می‌دهد.

در ادامه این بیانیه نوشته شده است: تروئیکای اروپا در زمینه ماهیت خطرناک این تصمیم متحد و هم نظر هستند. این کار به میزان حائز اهمیتی دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌ها و اطلاعات مرتبط به مسائل پادمانی را محدود می‌کند. این کار همچنین توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظارت و راستی‌آزمایی برنامه و فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای ایران را محدود می‌سازد.

سه کشور اروپایی همچنین در بیانیه نوشته‌اند: ما از مدیرکل و دبیرخانه آژانس اتمی برای تلاش‌شان درخصوص انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی ضروری و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام به طور کامل حمایت و از آن‌ها تقدیر می‌کنیم. ما نتیجه تفاهم موقت دوجانبه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تا سه ماه امکان دسترسی به اطلاعات مشخصی را حفظ می‌کند، مدنظر داریم.

در بند پایانی بیانیه آمده است: ما از ایران می‌خواهیم که تمام اقداماتی که باعث کاهش شفافیت می‌شود را متوقف کند و از آن‌ها بازگردد و از همکاری کامل و به موقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان حاصل کند. هدف ما حفظ برجام و حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای رسیدن به راه حلی مذاکره‌محور است که امکان بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی کامل به تعهدات برجامی‌شان را ممکن می‌سازد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین