|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۷
کد خبر: ۳۱۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
رویترز به نقل از سه منبع دیپلماتیک اعلام کرد محمدبن سلمان ولیعهد جوان و قدرتمند عربستان سعودی به شدت تلاش می‌کند در موضوعاتی همچون دشمنی با ایران و همینطور مسائل منطقه‌ای خود را رهبری قابل اطمینان و قدرتمند به جو بایدن نشان دهد.

شفقنا: به نظر می‌رسد ولیعهد عربستان سعودی تلاش می‌کند چهره یک رهبر مقتدر و قابل اطمینان را به دولت آینده آمریکا نشان دهد.

رویترز به نقل از سه منبع دیپلماتیک اعلام کرد محمدبن سلمان ولیعهد جوان و قدرتمند عربستان سعودی به شدت تلاش می‌کند در موضوعاتی همچون دشمنی با ایران و همینطور مسائل منطقه‌ای خود را رهبری قابل اطمینان و قدرتمند به جو بایدن نشان دهد.

پس از ماه‌ها دور بودن از صحنه سیاست، حالا بن سلمان با آغوش باز از رهبران قطر استقبال می‌کند و در مناسبت‌های مختلف سیاسی و اقتصادی شرکت می‌کند تا به جو بایدن- رییس جمهور جدید آمریکا- نشان دهد که شریکی ارزشمند و قابل اتکا برای ایالات متحده است. او خوب می‌داند که لحن و سیاست بایدن در مورد برخی رخدادهای سیاسی منطقه از جمله ایران و قطر مثل ترامپ نیست؛ به همین خاطر به شدت تلاش می‌کند خود را با تیم بایدن سازگار کند.

این درحالی است که چهره محمدبن سلمان پس از قتل فجیع جمال قاشقجی و همچنین کارنامه غیرقابل دفاع عربستان در حقوق بشر به شدت تخریب شده است. محمد خوب می‌داند که دوران جدیدی شروع شده و تضمین‌هایی که ترامپ در برابر هر کاری به او داده بود دیگر تمام شده‌اند؛ او حالا چهره محتاط‌انه‌ای در موضوعاتی چون عملکرد حقوق بشری حکومت خود اتخاذ کند تا به خوبی روی اولویت‌هایی نظیر توافق هسته‌ای ایران تمرکز کند. یک دیپلمات غربی می‌گوید: سعودی‌ها اصلاً دوست ندارند برجام دوباره به میز مذاکره بازگردد؛ با این حال همه ژست‌های مثبتی که آنها به تازگی به خود گرفته‌اند به تغییر دولت در واشنگتن مربوط است.

کاهش مدت زندانی فعالان حقوق بشری در عربستان درحقیقت یک تغییر تاکتیک در عربستان برای مواجهه با جو بایدن است. بایدن که تمایل خود را برای بازگشت به برجام نشان داده به صراحت گفته در برابر نقض آشکار حقوق بشر در عربستان ساکت نخواهد نشست. کاملاً مشخص است که عربستان به شدت از سیاست بایدن در برابر ایران عصبی شده است؛ به همین خاطر است که با دولت ترامپ برای تروریستی اعلام کردن انصارالله یمن همکاری کرد. این درحالی است که عربستان خوب می‌داند این کار باعث قحطی و فقر بیشتر در یمن خواهد شد. در هر صورت عربستان سعودی که به شدت به دنبال مشارکت در هرگونه مذاکره آتی آمریکا با ایران است و تلاش می‌کند موشک‌های بالستیک ایران نیز وارد هرگونه مذاکره بعدی شود، به دنبال تطبیق سیاست خود با حاکمان جدید کاخ سفید است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین