|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۴
کد خبر: ۳۱۳۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶
رئیس‌جمهوری مصر سطح روابط کنونی میان دو کشور درباره مسائل مشترک مهم و توجه هر دو کشور به تقویت همکاری عربی مشترک را مورد تقدیر قرار داد که می‌تواند در برابر چالش‌های بسیار فرا روی جهان عرب در مرحله کنونی کارساز باشد.

سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد، عبدالفتاح سیسی و ملک عبدالله دوم جلسه مذاکرات دو جانبه در پایتخت اردن برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، بسام راضی، سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در امان، پایتخت جلسه مذاکرات دو جانبه را برگزار کردند. پادشاه اردن از حمایت مصر از اردن در تمامی مسائل و مشارکت مصری‌ها در بسیاری از بخش‌ها و نقششان در توسعه کشور قدردانی کرد.

رئیس‌جمهوری مصر سطح روابط کنونی میان دو کشور درباره مسائل مشترک مهم و توجه هر دو کشور به تقویت همکاری عربی مشترک را مورد تقدیر قرار داد که می‌تواند در برابر چالش‌های بسیار فرا روی جهان عرب در مرحله کنونی کارساز باشد.

سخنگوی رسمی مصر گفت، مذاکرات مربوط به راه‌های تقویت روابط دو جانبه بین دو کشور در تمامی زمینه‌های همکاری تجاری، توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری علاوه بر آن همکاری امنیتی و تبادل اطلاعات و نیز بررسی مسائل منطقه و جهان بود به طوریکه دیدگاه‌های دو طرف درباره تقویت تلاش‌های دو کشور در کنار جامعه جهانی جهت دستیابی به راه حل‌هایی سیاسی برای بحران‌های برخی کشورهای منطقه و نابودی خطر تروریسم و تندروی‌ها به منظور احیای امنیت و ثبات و حفظ تمامیت ارضی این کشور و صیانت از توانمندی‌های ملت‌ها همسو و هماهنگ بود.

در این دیدار همچنین تلاش‌های مصر و اردن برای تقویت سازوکار همکاری سه جانبه با عراق بررسی شد و دو طرف بر افزایش هماهنگی مشترک در راستای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های توسعه بین سه کشور در راستای تحقق آمال ملت‌ها در پیشرفت و شکوفایی  و توسعه صلح و ثبات تاکید کردند.

درباره دستاوردهای تلاش‌های احیای روند صلح و مسیر مذاکرات برای مساله فلسطین سیسی بر ادامه تلاش های مصر در این پرونده تاکید کرد و آن را از اصول ثابت مصر برشمرد و افزود: به تلاش‌های خود برای بازگرداندن حقوق ملت فلسطین در تشکیل کشور مستقل‌شان طبق قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهیم.

ملک عبدالله دوم نیز از تلاش‌های بی‌وقفه مصر و گام‌های مورد تقدیر آن در مسیر حمایت از مساله فلسطین در امتداد نقش تاریخی‌اش در ثبات و پایداری با هدف دستیابی به راه حل عادلانه و فراگیر برای مساله فلسطین به موازات تلاش‌های مصر برای تثبت آرامش در غزه، بهبود وضعیت معیشتی اقتصادی و اوضاع انسانی غزه و نیز تلاش‌هایش برای تکمیل روند آشتی ملی و تحقق توافق سیاسی بین گروه‌های فلسطینی تشکر کرد.

این دیدار همچنین شاهد ادامه رایزنی‌ها و هماهنگی متعدد بین دو طرف به منظور وحدت تلاش‌های عربی و بین‌المللی برای اقدام در مرحله آینده جهت احیای سازوکار بین‌المللی برای مذاکرات روند صلح و عبور از چالش‌های مرحله گذشته به موازات تلاش‌های روند آشتی ملی و ایجاد پایه‌های اعتماد بین طرف‌های فلسطینی به منظور تقویت روند سیاسی در تحقق صلح مورد نظر با در نظر گرفتن تحولات کنونی در دو صحنه منطقه‌ای و جهانی بود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین