|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۳۰۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
با این اظهارات اوضاع کاملا روشن است؛ به بیان ساده، یک نماینده مجلس آنهم عضو هیات رئیسه پای درددل یک ابربدهکار بانکی نشسته و برای براورده شدن خواسته های او از جایگاه نمایندگی خود استفاده کرده تا به یک بانک خاص فشار بیاورد. این در حالی است که اگر مشکلی در زمینه بدهکاری این فرد وجود دارد، براحتی می توان آن را از طرق قانونی حل کرد نه اینکه یک نماینده جلو بیفتد و فشار به بانک را آغاز کند.

در شرایطی که معضلات اقتصادی کشور به جزئی ترین نیازهای روزمره خانوارها هم رحم نکرده و اقشار زیادی از مردم توان برآورده کردن اولین احتیاجات زندگی را هم ندارند، و درست یک روز بعد از ترور شهید هسته ای محسن فخری نژاد، اظهارات و حملات متداوم یک عضو هیات رئیسه مجلس علیه یک بانک - آن هم نه کل سیستم بانکی بلکه صرفا یک بانک - شائبه برانگیز شده است.

به گزارش انتخاب؛حجت الاسلام موسوی لارگانی در گفت و گو با خبرگزاری رسمی مجلس، با تاختن به بانک پاسارگاد، از آنچه «فشار زیاد این بانک به تولید کنندگان» نامیده انتقاد کرده و مدعی شده «تولید کننده مجبور است کارخانه خود را بفروشد تا به زیاده خواهی بانک پاسارگاد پاسخ دهد.» با این حال، در متن اظهارات او مشخص می شود که منظور این نماینده مجلس صرفا یک موضوع پیش آمده بین بانک پاسارگاد و یک به اصطلاح تولیدکننده بوده که آن هم جزییاتش مشخص نیست؛ با این حال لارگانی این موضوع را تعمیم داده و پای تمام تولیدکننده ها را وسط کشیده است.

لارگانی گفته: «متاسفانه یک تولیدکننده در سال ۹۲ از بانک پاسارگاد تسهیلات ارزی گرفته و باوجود آنکه تمام تعهدات و بدهی‌های خود را با بانک تسویه کرده است، اما در سال ۹۸ بانک پاسارگاد از آن خواسته مابه‌التفاوت ارز را به قیمت روز پرداخت کند در حالی که کالای این تولیدکننده تعزیراتی است و ستاد تنظیم بازار برای آن قیمت می‌گذارد. تولیدکننده مواد اولیه را وارد و با تولید کالای خود، آن را با قیمت مصوب فروخته است اما اکنون باید مابه‌التفاوت ارز را هم به قیمت روز پرداخت کند.»

با این اظهارات اوضاع کاملا روشن است؛ به بیان ساده، یک نماینده مجلس آنهم عضو هیات رئیسه پای درددل یک ابربدهکار بانکی نشسته و برای براورده شدن خواسته های او از جایگاه نمایندگی خود استفاده کرده تا به یک بانک خاص فشار بیاورد. این در حالی است که اگر مشکلی در زمینه بدهکاری این فرد وجود دارد، براحتی می توان آن را از طرق قانونی حل کرد نه اینکه یک نماینده جلو بیفتد و فشار به بانک را آغاز کند. آن هم در شرایطی که نظارت دقیقی از سوی مراجع قانونی و نیز قوه قضاییه بر بانک ها اعمال می شود و پیگیری چنین ادعاهایی کار دشواری نیست.

این البته تنها هجمه لارگانی علیه بانک مذکور نیست. او چندی پیش هم با تاختن به بانک پاسارگاد مدعی شده بود: «برخی بانک ها برای بخشنامه هایی که از سوی بانک مرکزی صادر شده و مباحثی الزامی و تأکیدی دارند را بی توجه قرار داده و برای آن پشیزی ارزش قائل نیستند. بنده با مدیرعامل بانک پاسارگاد جلسه ای داشتم و ایشان گفت که بانک مرکزی را اصلا قبول ندارم!»

این در حالی است که بانک پاسارگاد در اوضاع اقتصادی کنونی که با تحریم های دو سال اخیر آمریکا، شرایط دشواری را سپری کرده، به گواه فعالان اقتصادی و نیز آمارها یکی از موفق ترین بانک های کشور به شمار می رود.

به عنوان نمونه، در جدیدترین فهرست ارائه شده از سوی نشریه بین المللی معتبر «بنکر»، بانک پاسارگاد به عنوان تنها بانک ایرانی در میان بانک های برتر دنیا قرار گرفته است.

بانک پاسارگاد در سال مالی ۱۳۹۷ در میان بانک‌های خصوصی ایران توانسته بهترین عملکرد درآمدی و سود آوری در بورس را از خود نشان دهد و ۶٬۸۸۹ میلیارد تومان درآمد کسب کند.

بانک پاسارگاد همچنین به یکی از مهمترین بانک های کشور در حمایت از پروژه های زیرساختی و حیاتی کشور آن هم در سال های تحریم، تبدیل شده. ابتدای تابستان بود که بیش از 70 درصد از طرح احداث خطوط لوله صادرات گاز به کشور عراق، به طول 595 کیلومتر و همچنین ایستگاه‌های تأسیسات تقویت فشار گاز، به‌عنوان یکی از طرح‌های عظیم صنعت گاز کشور، با حمایت بانک پاسارگاد، اجرا شد.

به عنوان نمونه ای دیگر، چندی پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور اخیرا پروژه ملی فولادسازی بردسیر کرمان را افتتاح کرده؛ پروژه ای که با حمایت تمام و کمال بانک پاسارگاد به بهره برداری رسید. این مجتمع ظرفیت تولید سالانه ‏یک میلیون تن شمش فولادی را دارد و نقش موثری در توسعه منطقه و ایجاد اشتغال بازی می‌کند. این واحد صنعتی، از کارخانه‌های شرکت تولید فولاد سیرجان ایرانیان وابسته با هلدینگ میدکو بود. میدکو در سال های اخیر عملیات اجرایی ۳۵ پروژه معدنی و صنعتی را آغاز کرده. ‏ پروژه‌های این شرکت از سرمایه گذاری و حمایت ویژه بانک پاسارگاد برخوردار است.

اظهارنظرهای اینچنینی از سوی فردی که جایگاه نمایندگی مجلس و آن هم عضویت در هیات رییسه را تا این حد تقلیل داده و به یک بانک خاص حمله می کند بسیار شائبه برانگیز است. باید پرسید خواسته این نماینده از بانک مذکور چیست که احتمالا برآورده نشده و حالا کار به جملات رسانه ای به این بانک کشیده است؟

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین