|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۳۰۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
سایر فیلم‌های ارسالی هم که آمار پایین‌تری دارند، با گونه‌ها و موضوعاتی چون مستندهای تاریخی و میراث فرهنگی، قوم‌شناسی، مردم‌شناسی، سیاسی، علمی، ورزشی و... به ثبت رسیده‌اند.
اعلام درصد آثار ارسالی مستند اجتماعی و برنامه های کارگاه های مجازی از جمله خبرهای جشنواره سینما حقیقت است.

براساس آمار دبیرخانه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، ۲۹.۲ درصد آثار ارسالی ایرانی به دفتر این جشنواره، "مستند اجتماعی" است. این آمار از ارائه‌ی ۲۶۱ فیلم مستند اجتماعی به این دوره‌ی «سینماحقیقت»، به نسبت ۸۹۴ فیلم ثبت شده در دبیرخانه این رویداد بزرگ سینمای مستند ایران استخراج شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، سال گذشته ۲۱۰ مستند اجتماعی در دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت ثبت شده بود. به این معنا، تولید مستندهای اجتماعی توسط مستندسازان ایرانی در یکسال اخیر، ۲۴.۲ درصد رشد داشته است.

عنصر اصلی مستند اجتماعی، آگاهی‌بخشی‌ست که این نشانگر دغدغه‌ی فیلمساز نسبت به اتفاقات پیرامونی زمانه‌ی خویش است. مستندساز اجتماعی، ذهنی جستجوگر دارد، به حقایق می‌پردازد و نسبت به رخدادهای جامعه مسئولیت‌پذیر و اثرگذار است.

پیشتر اعلام شده بود که آمار فیلم‌های مستند ارسالی به دبیرخانه چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت در گونه‌ی دینی و آیینی ۱۰ درصد، زیست محیطی ۱۰.۵ درصد، پرتره ۱۱.۶ درصد بوده است. جایزه شهید آوینی هم که مختص فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه است، حدود ۳۴ درصد آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره را شامل می‌شود.

سایر فیلم‌های ارسالی هم که آمار پایین‌تری دارند، با گونه‌ها و موضوعاتی چون مستندهای تاریخی و میراث فرهنگی، قوم‌شناسی، مردم‌شناسی، سیاسی، علمی، ورزشی و... به ثبت رسیده‌اند.

دو بخش ویژه کارآفرینی و کرونا هم مجموعه‌ آثاری از گونه‌های مستند اجتماعی، مردم‌شناسی، پرتره و... را شامل می‌شوند.

بدیهی است که این گونه‌های مستند و آثار موضوعی صرفاً در دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت ثبت شده‌اند و نمایش آنها در جشنواره، منوط به آرای هیات انتخاب جشنواره است.

 ثبت‌نام کارگاه‌های تخصصی جشنواره سینماحقیقت آغاز شد

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در بخش کارگاه مجازی خود، مجموعه‌ای از مستر کلاس‌ها، گفتگوها و نشست‌های انتقال تجربه را در اختیار مستندسازان علاقه‌مند قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، با توجه به پاندمی کرونا و استفاده از ظرفیت مجازی در شرایط حاضر، این مجموعه برنامه‌ها شامل تعداد و تنوع جذابی از موضوعات و شخصیت‌های ارائه‌دهنده می‌شود.‌

در کارگاه‌های مجازی این دوره‌ی جشنواره، از چهره‌های علمی سینمای مستند نظیر بیل نیکولز و بتسی مک‌لین گرفته تا مستندسازان تحسین شده با تجربیات و شیوه‌های مختلف تولید حرفه‌ای مثل جیمز لانگلی، لویی سیهویوس، فرهاد ورهرام و مهرداد اسکویی حضور داشته و موضوعات متنوعی نظیر مستندهای شخصی، مستندهای زیست محیطی، تعریف و حدود مستند را ارائه می‌کنند.

چگونگی ثبت‌نام کارگاه‌های سینماحقیقت بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز گسترش قرار گرفته است.
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین