|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۳۰۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
داخل فروشگاه رفتم و با علی یزدانی، یکی از مسئولان فروش این فروشگاه‌ها، صحبت کردم. از انبوه جمعیت و فشار صف و ... پرسیدم که او هم گفت: مدت زیادی است که وضع ما همین است. مردم از ساعت ۷ صبح در مقابل درب فروشگاه صف می کشند. تازه هوا هم که سردتر شده و واقعا وضع اسفباری است.

قیمت مرغ این روزها سر به فلک کشیده است و مردمی که برای خرید مرغ دولتی به فروشگاه های خاص می روند، مجبورند در صف های چند ده یا چند صد نفری بایستند و ساعت ها در انتظار بمانند تا مرغ را به قیمت دولتی بخرند.

چند ماهی است که هر روز صبح وقتی از خانه بیرون می‌آیم و از مقابل فروشگاه بزرگ نزدیک به خانه گذر می‌کنم با یک صحنه تکراری مواجه می‌شوم، صحنه صف‌های طولانی از اجتماع مردم جلوی درب فروشگاه! برایم سوال شد که دلیل این صف‌ها و تجمع مردم چیست؟ اما چه چیزی این روزها میتوانست مردم را اول صبح در این صف های مجتمع جمع کند، الا مرغ!؟

در چند روز اخیر قیمت مرغ فراز و نشیب بیشتری پیدا کرده و تقریبا به ۴۰هزار تومان رسیده! به همین دلیل مردم برای خرید مرغ ارزان‌تر از صبح زود مقابل فروشگاه‌های بزرگ صف می‌کشند و این تجمع‌ها می‌تواند در این اوضاع کرونایی یک فاجعه بزرگ را رقم بزند.

امروز دیرتر از سرکار رفتم تا از نزدیک عمق این فاجعه را درک کنم. جمعیتی حدود ۲۰۰ نفر مرد و زن در دو صف متراکمی که شاید در هر متر مربع دو تا سه نفر را در خود جای داده بود حضور داشتند و متنظر بودند که فروشگاه اعلام کند که برای خرید مرغ به داخل بیایند. از دور که به جمعیت می نگریم باور چنین مساله ای برای هر کسی سخت و سهمگین است که در این اوضاع کرونایی این مردم چرا این همه برای خرید یک کالا از هم سبقت می گیرند و این چنین نفس در نفس هم هستند.

داخل فروشگاه رفتم و با علی یزدانی، یکی از مسئولان فروش این فروشگاه‌ها، صحبت کردم. از انبوه جمعیت و فشار صف و ... پرسیدم که او هم گفت: مدت زیادی است که وضع ما همین است. مردم از ساعت ۷ صبح در مقابل درب فروشگاه صف می کشند. تازه هوا هم که سردتر شده و واقعا وضع اسفباری است.

وی افزود: به علت کم شدن مرغ و کاهش کشتارها قیمت آن بالا رفته است، مرغ دولتی حدودا ۲۰ هزار  تومان و مرغ آزاد بین ۲۷ تا ۳۲ هزار تومان شده و جگر و سنگدان مرغ هم گیر نمی‌آید.
وی ادامه داد: فروشگاه‌های بزرگ با مرغداران قرارداد دارند و آنها بایستی مرغ‌ها را به فروشگاه‌های بزرگ و معتبر برای توزیع ارسال کنند، به همین دلیل هم عرضه مرغ در خرده فروشی‌ها بسیار کم است.

این مسئول فروش توضیح داد: بعضی از روزها برای فروشگاه فقط ۳۰۰ کیلو بار آورده می‌شود و ۳۰۰ نفر هم در صف منتظر مرغ هستند. با این وضعیت مگر چقدر می توان به مردم مرغ فروخت که آنها که اکثرا از قشر ضعیف و متوسط و حقوق بگیر جامعه هستند از ما دلخور نشوند. طبیعتا مرغ کم می‌آید و پاسخگوی نیاز مردم نیست، وقتی می‌بینیم که مردم از صبح زود در صف می‌ایستند و شاید چیزی هم نصیبشان نشود از آنها خجالت می‌کشیم و شرمنده مردم هستیم.

وی افزود: چیزی که بیشتر نگرانی ایجاد می‌کند تجمع مردم در این وضعیت کرونایی است، این ازدحام جمعیت خیلی بیشتر از دورهمی‌های شبانه می‌تواند خطرناک و حادثه ساز باشد، از طرفی هم نمی‌شود مردم را مقصر دانست، آنها که گناهی ندارند و مجبور به تحمل این وضع شده‌اند!

چاره نداریم! مرغ ۴۰ تومانی بخریم؟

بایکی از خانم هایی که در صف بود هم صحبت کردیم او هم گفت که مجبور است برای خرید مرغ به این فروشگاه بیاد. او گفت که  ما مجبور هستیم که در این وضعیت ساعت‌ها در صف بایستیم که مرغ تهیه کنیم چون اگر بخواهیم مرغ را از جای دیگر بخریم باید برای هر یک کیلو مرغ دو برابر یعنی ۴۰ هزار تومان هزینه کنیم.

وی ادامه داد: با این وضع معیشتی که مردم در تنگنای اقتصادی هستند و همین مرغ ۲۰ هزارتومانی را هم به زور می‌توانند بخرند، شاید هم اصلا نتوانند دیگر مرغ بخرند، مجبوریم که در این صف‌ها منتظر بمانیم.

وی گفت: واقعا این دورهمی هایی که می گویند در خانه ها تشکیل می شود و جان همه را می گیرد فقط در خانه ممکن است؟ یعنی این صف به این بزرگی و ازدحام مردم دورهمی نیست؟ مردم هم چاره ندارند چون راهی دیگر ندارند.

نهاده گران شده، مرغمان را مفت بدهیم خوب است؟

یکی از مرغداران قم در پاسخ به چرایی وضع موجود عنوان کرد: این شرایط تقصیر ما نیست، مردم ما را مقصر ندانند و کشتارها بسیار کم شده و همین موجب کاهش مرغ در بازار و افزایش قیمت‌ها شده است.

با همه این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که مردم مقصر وجود آمدن چنین شرایطی نیستند، بسیار تاسف برانگیز است که مردم برای تهیه مرغ که یک نیاز بدیهی در سبد اقلام معیشتی آنها است باید به این شکل جان خود را به خطر بیندازند، این وضعیت قطعا در شان مردم استان نیست و بایستی مسئولین فکری اساسی برای کنترل قیمت‌ها کنند و مرغ کافی و متناسب با نیاز مردم را تهیه و عرضه کنند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین