|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۳۰۸۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
این متخصص اورولوژی با توجه به اینکه بسیاری از ناباروری ها با درمان های اولیه، سرپایی و دارو قابل درمان است، تصریح کرد: آنهایی که با درمان سرپایی قابل درمان نیستند، به مراکز ناباروری ارجاع داده می شوند و یا با روش های ساده یا پیشرفته کمک باروری می توانند دارای فرزند شوند.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان با اشاره به اینکه سیستم های بهداشتی در سراسر دنیا کمتر به سلامت مردان توجه می کنند، گفت: مردان نیز بنا به دلایلی کمتر به سلامت خود اهمیت می دهند و این درحالی است که مردان ریسک خطر بیشتری برای بیماری ها دارند.

دکتر سید جلیل حسینی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه از حدود سه دهه پیش سلامت مردان در دنیا مورد توجه واقع شده و ۱۹ نوامبر به عنوان روز بین المللی سلامت مردان نام گذاری شده است، اظهار کرد: در ایران نیز از ۱۵ سال قبل بحث سلامت مردان را در کشور نهادینه کردیم و در تقویم وزارت بهداشت هفته ای در اسفند ماه به عنوان هفته سلامت مردان نامگذاری شد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع سلامت مردان، گفت: پیش از این، بحث سلامت زنان مورد توجه قرار گرفته بود و در شبکه های بهداشتی درمانی به عنوان اقدامات قبل از بارداری و بارداری، زنان تحت مراقبت های بهداشتی قرار گرفته و به طور مرتب ویزیت و معاینه می شدند.

مردان کمتر به سلامت خود اهمیت می دهند

این متخصص ارولوژی با اشاره به اینکه سیستم های بهداشتی در سراسر دنیا کمتر به سلامت مردان توجه می کنند، افزود: خود مردان هم بنا به دلایلی کمتر به سلامت خود اهمیت می دهند؛ اول اینکه بیشتر آن ها تصورات رویین تنی دارند و فکر می کنند قوی و سالم هستند. دوم اینکه استمداد طلبی کمتری نسبت به خانم ها دارند و سوم اینکه تصور می کنند وجود بیماری در آن ها به نوعی از مردانگی و قدرت آن ها کم می کند و به همین خاطر با بهانه های از قبیل گرفتاری و مشغله شغلی، از مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی خودداری می کنند.

وی با بیان اینکه مردان ریسک خطر بیشتری برای بیماری ها دارند، توضیح داد: آنها رفتارهای پر خطر بسیاری همچون تصادفات، مصرف مواد دخانی و مضر و همچنین خشونت، نزاع، تنش و فشارهای اجتماعی بیشتری را تجربه می کنند و در نتیجه آسیب بیشتری به سلامت خود می زنند.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان با توجه به اینکه عامل ۸۰ درصد تصادفات مردان هستند و بیماری های آمیزشی مثل ایدز نیز بیشتر در مردان است، گفت: اینکه در دنیا به سلامت مردان اهمیت داده می شود یک یادآوری است تا مردان ضمن اهمیت دادن به سلامت خود، به نکات بهداشتی توجه کنند و با مشاهده اولین علامت هشدار به مراکز بهداشتی و یا پزشک مراجعه کنند.

دکتر حسینی تصریح کرد: به غیر از سرطان پستان که در زنان شیوع بیشتری دارد، سایر سرطان ها و بیماری ها در مردان شیوع بیشتری دارد و این درحالی است که مردان به علائم بیماری توجه نمی کنند و دیرتر به پزشک مراجعه می کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بنا بر مجموع دلایل گفته شده، دنیا به این نتیجه رسیده که باید به مردان اطلاع رسانی شود و مراقبت بیشتری شوند. خوشبختانه در ایران نیز در این خصوص برنامه ریزی هایی شده و حتی برای مراجعه مردان به مراکز بهداشتی، ساعات اداری مراکز تا عصر افزایش یافته تا آنها بتوانند بعد از ساعت کاری خود مراجعه کنند.

میزان ابتلا مردان به کرونا بیشتر از زنان است

این بنیان گذار سلامت مردان در ایران، با اشاره به تحقیقات انجام گرفته در مرکز تحقیقات سلامت مردان، اظهار کرد: میزان ابتلا مردان به کرونا بیشتر از زنان بوده، که به علت رفتارهایی همچون توجه کمتر به رعایت اصول بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن، شستن مرتب دست ها مربوط می شود، همچنین از نظر ژنتیکی نیز آن ها در برابر ابتلا به کووید۱۹ آسیب پذیرتر هستند.

حسینی از سرطان مثانه به عنوان یکی از بیماری های کم علامت و خطیر یاد کرد و افزود: علت عمده ایجاد سرطان مثانه مصرف سیگار و دخانیات است. اوایل این سرطان تنها مقداری خون در مثانه مشاهده می شود که از طریق ادرار خارج شده و منجر به تغییر رنگ ادرار می شود؛ اگر مردان به این علامت توجه نکند سرطان پیشرفت کرده و به صورت خونریزی های شدید و لخته خون از مثانه خارج می شود.

درمان سرطان مثانه با مراجعه به هنگام به پزشک

وی با بیان اینکه اگر فرد در مراحل اولیه سرطان که با تغییر رنگ ادرار مواجه می شود به پزشک مراجعه کند، می توان با یک درمان بسیار ساده این سرطان را ریشه کن کرد، گفت: اما در صورت عدم توجه که متاسفانه شامل بیشتر مردان می شود، زمانی به پزشک مراجعه می شود که خون واضح از مثانه خارج می شود، یعنی سرطان پیشرفت کرده و به امحا و احشا شکمی و لگن رفته که دیگر امکان درمان وجود ندارد و باید روش های جراحی پیشرفته همچون برداشتن کامل مثانه و درست کردن مثانه از روده برای بیمار انجام شود. در حالی که اگر در اولین مراحل به پزشک مراجعه کنند، این سرطان قابل درمان است و بیمار علی رغم اینکه سرطان داشته، طول عمر طبیعی خواهد داشت.

اختلالات ادراری طبیعی و عادی نیست

این متخصصص ارولوژی با اشاره به سرطان پرستات که در بین مردان بسیار شایع است، تصریح کرد: همه مردان بعد از ۴۰ سالگی دچار بزرگی پروستات می شوند و چون پروستات سر راه تخلیه ادرار قرار دارد، منجر به اختلال در تخلیه مثانه می شود، اما چون در بین همه آن ها شایع است به آن توجهی نمی کنند، درحالی که در درصدی از مردان موجب سرطان پروستات می شود.

وی با بیان اینکه بزرگی پروستات از ۴۰ سالگی و سرطانی شدن از ۴۵ تا ۵۰ سالگی شروع می شود، تصریح کرد: یک مرد جوان می شنود که در خانواده عمو، پدر یا پدر بزرگش دچار اختلالات ادراری است و به این خیال که یک امری عادی و طبیعی است به آن اهمیت نمی دهد، در حالی که این یک بیماری است و فرد باید تحت نظر پزشک باشد، آزمایش، تست انجام دهند و تحت درمان قرار گیرد.

این بنیان گذار سلامت مردان در ایران، با اشاره به اینکه ۱۰ نفر در صد هزار نفر جمعیت ایران به سرطان پروستات مبتلا می شوند، گفت: این سومین سرطان در بین مردان و ششمین سرطان بین هر دو جنس در کشور است، بنابراین مردان باید بعد از سن ۴۰ سالگی حداقل یک بار توسط پزشک معاینه شوند و از آن پس معاینات دوره ای انجام شود.

اهمیت معاینه پزشکی پسران در ۶ ماهگی

حسینی با بیان اینکه یک درصد پسر بچه ها در زمان تولد دچار عارضه ای هستند که ارگان تولید نطفه آنها به جای خود نزول نکرده و در خارج بدن قرار نگرفته است، گفت: اگر این فرزند در سال اول یا دوم زندگی جراحی نشود، هنگام سن بلوغ و باروری هیچ نطفه ای نخواهد داشت و نمی تواند پدر شود.

وی برای تشخیص و درمان این عارضه تاکید کرد: والدین باید آگاه باشند و در سن ۶ ماهگی پسران خود را نزد پزشک ببرند تا ناحیه ژنیتال(تناسلی) او را معاینه کند و از این نظر اطمینان حاصل کنند.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان با اشاره به اینکه طی دو دهه گذشته این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفته است، افزود: اما همچنان در مراکز ناباروریی آقایانی با بیضه نزول نکرده مراجعه می کنند که هیچ نطفه ای ندارند و از عدم ناباروری بسیار ناراحت هستند.

درصد ناباروری در زنان و مردان یکسان است

حسینی با بیان اینکه درصد ناباروری در زنان و مردان یکسان است، گفت: متاسفانه در ایران در بین خانواده ها این نگرش و تصور از ابتدا وجود داشته که اگر زوج جوان بچه دار نمی شوند، زن باید به پزشک مراجعه کند. گاهی دیده شده است، مردان در حالی که نطفه ای برای بارور کردن همسر خود و ایجاد حاملگی ندارد؛ دو تا سه بار به امید بچه دار شدن ازدواج مجدد می کند، چرا که عیب را از زن می دانند و حاضر به پذیرش ایراد خود نیستند، درحالی که این ظلم به زنان است.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه ما در حال کمک به سلامت مردان هستیم، تصریح کرد: اما معتقدیم که به زنان جامعه ظلم مضاعف شده، چراکه هر زوجی که نابارور هستند ابتدا انگشت اتهام به سمت زن است، درحالی که از لحاظ علمی در سطح دنیا غلط است.

لزوم مراجعه هر دو زوج نابارور به پزشک

حسینی با بیان اینکه اکثر منابع، کتاب ها و مطالعات علمی اعلام می کنند که ۵۰ درصد علت ناباروری مربوط به مردان است، گفت: بسیار مهم است که در سطح جامعه این نگرش تغییر کند و اگر زوجی نابارور شدند هر دو همزمان به پزشک مراجعه کنند تا اقدامات تشخیصی و سپس درمانی را انجام دهند.

وی در ادامه به تعریف زوج نابارور پرداخت و توضیح داد: اگر زوجین به طور مرتب دو سال با توجه به دستور العمل ها و شرایط صحیح برای بچه دار شدن تلاش کنند، اما موفق به بارداری و زایمان یک فرزند سالم نشوند، به آن ها زوج نابارور اطلاق می شود. در این زمان زن و مرد باید به پزشک مربوطه مراجعه کنند و هر دو مورد بررسی، معاینه و آزمایشات لازم قرار بگیرند تا ایرادی که در هر کدام وجود دارد، درمان شود.

این متخصص اورولوژی با توجه به اینکه بسیاری از ناباروری ها با درمان های اولیه، سرپایی و دارو قابل درمان است، تصریح کرد: آنهایی که با درمان سرپایی قابل درمان نیستند، به مراکز ناباروری ارجاع داده می شوند و یا با روش های ساده یا پیشرفته کمک باروری می توانند دارای فرزند شوند.

تمام درمان‌های ناباروی به موفقیت منجر می شود

وی براساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، گفت: تقریبا تمام درمان های ناباروی به موفقیت منجر می شود و هیچ زوجی ناامید برنمی گردد، در عین حال که تمام درمان های سطح دنیا در ایران نیز اجرا می شود، به طوری که در ایران ۶۰ مرکز درمان ناباروری فعالیت می کند.

ویروس کرونا منجر به کاهش کیفیت نطفه شده است

حسینی با اشاره به تحقیقات و مطالعات صورت گرفته، افزود: متاسفانه ویروس کرونا منجر به کاهش کیفیت نطفه شده و با توجه به اینکه توصیه به فاصله گذاری اجتماعی می شود، بر روابط زن و شوهر نیز تاثیر گذاشته است. در این خصوص تحقیقات بیشتری در حال انجام است که منتشر خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان با بیان اینکه در اروپا همزمان با ماه نوامبر به مناسبت روز بین المللی سلامت مردان، مردان شروع به گذاشتن سبیل می کنند و با این علامت به همنوعان خود یادآور می شوند که به روز سلامت مردان نزدیک می شوند و باید مراقب سلامت خود باشند، یادآور شد: در ایران نیز لازم است تا چنین پویش هایی برای سلامت مردان برگزار شود. این پویش ها می تواند در سطح طفولیت، جوانی، میانسالی و سالمندی باشد تا بار بیماری ها، عوارض و هزینه های ناشی از آن را کاهش داده و سلامت مردان به عنوان ستون یک خانواده حفظ شود.

حسینی در پایان خاطر نشان کرد: در مرکز تحقیقات سلامت مردان بر روی مجموعه این عوامل، ابعاد مختلف بیماری ها، عارضه هایی که برای سلامت مردان ایجاد شده، اعم از بیماری ها یا شاخص های سلامتی تحقیق می کنیم و کمیته هایی از متخصصان مختلفی را تشکیل داده ایم که به طور مرتب بیانیه های علمی و اخبار را منتشر می کند در خصوص اینکه چه بیماری های در مردان وجود دارد و چگونه می توان آن ها را کنترل کرد. مردم می توانند از طریق آدرس اینترنتی سایت مرکز تحقیقات سلامت مردان به نشانی http://mhrhrc.sbmu.ac.ir اطلاعات خود را درباره سلامتی مردان به روز کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین