|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۳۰۷۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷

روی کار آمدن مجلس یازدهم در خردادماه سال 1399 همزمان بود با وعده و وعیدهای پرشمار نمایندگان اصولگرایی که غالبا اولین تجربه حضور خود در پارلمان را آغاز کرده بودند. این نمایندگان عمدتا جوان چاره کار را در حمله به دولت می پنداشتند. کم کم بحث استیضاح و برکناری رئیس جمهور هم مطرح شد که پس از کش و قوس های فراوان، نمایندگان استیضاح کننده با بیان اینکه فرآیند استیضاح تا سال 1400 طول می کشد وروحانی عملا در آن زمان به پایان کار خود رسیده، آن را رها کردند.

در این میان یک سخنرانی از روحانی درباره صلح امام حسن  (ع) ناگهان حملات به او را به طور بی سابقه ای شدت داد و کار به اهانت مستقیم به نفر اول اجرایی کشور کشیده است.

روحانی چه گفته بود؟

روز ۲۳ مهرماه ۱۳۹۹ حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سخنانی که بطور زنده از تلویزیون پخش شد، با بیان اینکه «امام حسن(ع) امام صلح و پیوند بود»، گفت: «وقتی برخی از اصحاب امام حسن(ع) آمدند و با زبان معترضانه که چرا صلح کردی؟! و چرا در برابر طرف شما پیمان را امضا کردید؟!، حضرت فرمودند: جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰ نفر نیستید، شما ۲۰ نفری که اینجا نزد من آمدید که فقط دنیای اسلام نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی که مردم این را می‌خواهند، صلح را انتخاب می‌کنم. این راه امام مجتبی(ع) است. امام حسن مجتبی(ع ) به ما می‌آموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ، و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است.»

برداشت مخالفان چه بود؟

برداشت منتقدان اصولگرای رییس جمهور از این سخنان آن بود که روحانی قصد دارد با این کار، مذاکره احتمالی با آمریکا را مطرح کند و در «اقلیت» بودن مخالفان تعامل با دنیا را به آنها یادآوری کند. بر این اساس، اکثر رسانه های آنان به شدت به روحانی حمله ور و  مدعی شدند که روحانی تاریخ را تحریف کرده است.

برای نمونه، روزنامه کیهان با اعلام اینکه پرچم صلح را در چنین شرایطی بالا بردن، عین خیانت و حماقت است و «مردم به خاطر این به مذاکره با آمریکا رضایت دادند که روحانی ابتدا از وضعیت کشور سیاه‌نمایی کرد و سپس گرای «خزانه خالی» به دشمن را داد» مدعی شد: که «این اولین‌باری نیست که رئیس‌جمهور تا‌ریخ را به نوعی تحریف می‌کند و روایت دیگری از آنچه اتفاق افتا‌ده ارائه می‌دهد. این روایت‌ها که بیشتر همخوان و همراستا‌ با رفتا‌ر دولت مطرح می‌شود، متا‌سفانه بارها به‌عنوان یکی از روش‌های رئیس‌جمهور برای اقناع افکارعمومی در راستا‌ی اهداف و اعمال دولت استفاده شده است.»

توهین بی سابقه

روز ۲۳ مهر ۱۳۹۹ علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس، به بهانه ماسک جدیدی که روحانی در جلسه هیات دولت از آن استفاده کرده بود، یکی از بی سابقه ترین هتک حرمت ها در تاریخ جمهوری اسلامی را نثار رئیس جمهور کرد.

او در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «او آنقدر وقیح است که ملت خویش را به مسخره گرفته است! کشور به حال خود رها شده و مردم در تامین مایحتاج خویش درمانده اند و زیر خط فقر درست و پا می زنند. رئیس جمهور در بند حفظ خفط ریش خویش است! اف بر تو باد که ملتی را شرمنده کرده ای.»


درخواست اعدام روحانی

روز ۲۵ مهر مجتبی ذوالنور، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری هم در اظهاراتی بی سابقه، بحث اعدام رییس جمهور را مطرح کرد.

او در حساب توئیتری خود نوشت: «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن(ع) با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید! امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.»

واکنش رهبری

روز سوم آبان ۱۳۹۹ رهبر انقلاب در واکنشی صریح، از «هتک حرمت» رییس جمهور انتقاد کردند. آیت‌الله خامنه‌ای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور. ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش امریکایی‌ها است که در مناظره ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می شود اما هتک حرمت انجام نمی گیرد. آیت‌الله خامنه‌ای در جمع بندی این موضوع گفتند: باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند، حفظ شود.

واکنش ها پس از بیانات رهبری

پس از اظهارنظر صریح رهبری، مجتبی ذوالنوری در حساب توییتری خود نوشت: « تبعیت از فرامین الهی رهبر عزیز و ولی امرم را از اوجب واجبات میدانم و تمام آبرو، هستی، و وجود خود را در اطاعت اوامرش تقدیم میدارم. و در چارچوب تکالیف قانونی خود و تدابیر معظم له لحظه ای از احقاق حقوق مردم شریف غفلت نخواهم کرد».

با این حال، علی اصغر عنابستانی، در واکنشی عجیب به بیانات رهبری گفت: «قطعا توهین به رییس جمهور بد است اما روحانی نازک نارنجی شده است! رهبری که مصداق برای این توهین ها تعیین نکرده اند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین