|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۳۰۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
اینکه گفته می شود به دلیل افزایش حجم صادرات بنزین این تحریم ها صورت گرفته است به نظر من خیلی منطقی نیست و ترامپ نهایتا خواسته اعلام کند که هر کاری که بتوانم انجام می دهم، حتی اگر آن کار تاثیری نداشته باشد.
رکورد شکنی صادرات بنزین ایران بار دیگر آمریکا را شگفت زده کرد و با واکنش نمایشی ترامپ و تحریم وزیر نفت و برخی مدیران نفتی روبرو شد، اقدامی که به گفته کارشناسان تاثیری بر پیشبرد اهداف صنعت نفت ایران ندارد و تنها یک خودنمایی از سوی آمریکا است.

به گزارش ایسنا، امروز ایران با گذر از مرحله ای که در آن وارد کننده بنزین بود، به یکی از فعال ترین کشورهای منطقه در خصوص صادرات بنزین تبدیل شده است و برای نخستین بار این کالا در میان کالاهای غیرنفتی، توانسته است بر سکوی نخست صادرات بایستد. بدین ترتیب برای تقویت صادرات غیرنفتی و دوری از خام فروشی، خط صادراتی این سوخت استراتژیک فعال شد و با هدف گذاری در رونق صادرات فرآورده های نفتی و ظرفیت تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین برای نخستین بار صادرات محموله های بنزین از سایر فرآورده ها پیشی گرفت.

همچنین آمارهای صادراتی کشور از این امر حکایت دارند که در شش ماهه نخست سال جاری علی رغم تحریم ها، ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار کالا به کشورهای خارجی صادر شده است. باتوجه به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلاری صادرات کالاهای غیر نفتی در نیمه نخست سال جاری باید گفت بنزین در صدر این کالاهای صادراتی توانسته است در ارزآوری کشور نقش قابل توجهی را ایفا کند.

 علاوه بر این، شش روز پیش بیش از ۲۸ میلیون بشکه بنزین از طریق رینگ بین الملل بورس انرژی معامله شد تا رکورد معاملات روزانه بورس انرژی رقم بخوردبه نظر می رسد که به اعتقاد تحلیلگران این مساله ترامپ را وادار به یک حرکت نمایشی کرده است، اقدامی که نمی تواند نقش قابل توجهی در صنعت نفت ایران داشته باشد.

در این رابطه مرتضی بهروزی فر- کارشناس ارشد حوزه انرژی -به ایسنا گفت: روز گذشته مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که عملا دیگر بخشی برای تحریم باقی نمانده است به همین دلیل باید گفت اقدام ترامپ تنها به این دلیل بوده تا در این شرایط بگوید کاری انجام داده است.

وی افزود: اینکه گفته می شود به دلیل افزایش حجم صادرات بنزین این تحریم ها صورت گرفته است به نظر من خیلی منطقی نیست و ترامپ نهایتا خواسته اعلام کند که هر کاری که بتوانم انجام می دهم، حتی اگر آن کار تاثیری نداشته باشد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه تحریم وزیر نفت تاثیری در میزان فروش ندارد، تصریح کرد: کل صنعت نفت در تحریم است و تحریم افراد تاثیر چندانی در پیشبرد اهداف صنعت نفت ندارد.

بهروزی فر اظهار کرد: ترامپ در نزدیکی انتخابات یک نمایش به راه انداخته است، تنها توجیهی که میتوان برای این مساله بیان کرد خودنمایی و نمایش جدید ترامپ است و بنده توجیه دیگری برای آن ندارم.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که صنعت نفت به طور کامل تحریم است تحریم مدیران نفتی یک کار بیهوده به حساب می آید، تصریح کرد: در ادبیات تحریم بین الملل مطرح شده که گاهی اوقات تحریم انجام می شود تا صرفا به دیگران اعلام شود یک کار انجام شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین