|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۹
کد خبر: ۳۰۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
سریواستاوا ضمن توضیح موضع دهلی نو، گفت که پاکستان به "حمایت، کمک‌رسانی و برانگیختن تروریسم بین‌مرزی" ادامه می‌دهد و رهبر این کشور نیز همچنان به خود اجازه می‌دهد "نفرت‌پراکنی نامناسب و تحریک‌آمیز" علیه هند ایراد کند.

"معید یوسف"، مشاور امنیت ملی تازه منصوب پاکستان مدعی شد که هند مشتاق از سرگیری مذاکرات متوقف شده درباره مسائل اختلاف‌برانگیز  بین این دو کشور است. وی هفته گذشته در مصاحبه‌ای با یک رسانه هندی، همچنین پنج پیش‌شرط مذاکرات را برشمرد که شامل شمولیت کشمیری‌ها به عنوان طرف سوم بود.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، هند از نشان دادن هرگونه تمایل به آغاز مذاکرات با پاکستان امتناع و اعلام کرده است که حس می‌کند "جو برای مذاکرات مساعد نیست. "

"آنوراگ سریواستاوا"، سخنگوی وزارت خارجه هند روز پنجشنبه اظهار کرد که "چنین پیغامی از طرف ما ارسال نشده است. "

وی افزود: اظهارات مطرح شده از سوی معید یوسف، در تضاد با واقعیت، گمراه‌کننده و خیالی است.

وی ادامه داد: این تلاشی دیگر از سمت پاکستان برای "منحرف کردن توجه از ناکامی‌های دولت فعلی و گمراه کردن رأی‌دهندگان داخلی آن از طریق کشاندن هند به صدر اخبار در یک روال روزانه است. "

سریواستاوا ضمن توضیح موضع دهلی نو، گفت که پاکستان به "حمایت، کمک‌رسانی و برانگیختن تروریسم بین‌مرزی" ادامه می‌دهد و رهبر این کشور نیز همچنان به خود اجازه می‌دهد "نفرت‌پراکنی نامناسب و تحریک‌آمیز" علیه هند ایراد کند.

سخنگوی وزارت خارجه هند در جریان کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود که روز پنجشنبه در دهلی نو برگزار شد، اظهار کرد: چنین پشتیبانی از تروریسم علیه هند و استفاده از زبان تحقیرآمیز و توهین‌آمیز برای روابط عادی همسایگی، مساعد نیست.

اسلام‌آباد بعد از آنکه هند وضعیت ویژه جامو و کشمیر که تحت ماده ۳۷۰ از اوت ۲۰۱۹ وجود داشت را باطل کرد، روابط دیپلماتیک، تجارت و ارتباطات با دهلی نو را به حالت تعلیق درآورد. با این اقدام، هند نیز منطقه جامو و کشمیر را در جریان اصلی اداری و سیاسی خود ادغام کرد؛ اقدامی که از سوی پاکستان تقبیح شد.

آخرین ارتباط سیاسی بین هند و پاکستان مه ۲۰۱۴ بود، زمانی که مذاکراتی بین نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و "نواز شریف"، همتای پاکستانی او در آن زمان در دهلی نو برگزار شد. شریف برای شرکت در مراسم تحلیف مودی به عنوان نخست‌وزیر دعوت شده بود.

مودی در سال ۲۰۱۵ در مسیر بازگشت از افغانستان و روز تولد شریف و عروسی نوه دختری او، سفری غافلگیرانه به شهر لاهور پاکستان داشت.

روابط بین هند و پاکستان از زمان استقلال این دو کشور از استعمار انگلیس در سال ۱۹۴۷، با آشفتگی همراه بوده و کشمیر نیز همواره در مرکز اختلافات آن‌ها بوده است.

در حالی که هر دو کشور مدعی هستند جامو و کشمیر بخشی از قلمروی آن‌هاست، هر کدام بر بخش‌هایی از این منطقه حاکمیت دارند. هند و پاکستان بر سر کشمیر دو جنگ تمام‌عیار نیز بر پا کرده‌اند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین