|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۳۰۴۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
«ما همچنین از غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران بالاتر از محدودیت ۳،۶۷ درصد در برجام و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده که اکنون ۲۱۰۵ کیلوگرم است، نگران هستیم. این تقریبا ده برابر محدودیت برجام است. بر خلاف برجام، ایران همچنین به غنی‌سازی در فردو اقدام می‌کند؛ تاسیساتی که هیچ استفاده غیرنظامی موجهی ندارد».

سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه بیانیه‌ای مشترک درباره نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران منتشر کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛این سه کشور در این بیانیه، ضمن تاکید بر تعهد خود برای حفظ و اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران، گفتند: «تروئیکای اروپایی به شدت کار کرد تا توافق را حفظ کند. ما بیش از تعهدات خود عمل کردیم تا تجارت مشروع با ایران را تسهیل کنیم که شامل مکانیسم اینستکس نیز می‌شود».

تروئیکای اروپایی مدعی شدند: «برخی از آن اقدامات، عواقب غیرقابل سنجشی دارند. به همین دلیل بود که تروئیکای اروپایی در تاریخ چهاردهم ژانویه، مکانیسم حل اختلاف را کلید زد. ما این کار را با حسن نیت و با امید به یافتن راه پیشرفت دیپلماتیک در عین حفظ توافق، انجام دادیم».

به نوشته وبگاه «نمایندگی آلمان در وین» کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه با ابراز نگرانی از اطلاعیه ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، گفتند: «این امر، ظرفیت غنی‌سازی ایران را افزایش داده و از محدودیت‌های برجام در این حوزه، تعداد و مکان سانتریفیوژها عبور می کند. ما از ایران می‌خواهیم از این گام‌ها اجتناب کند».

در ادامه ابراز نگرانی‌های این سه کشور علیه ایران آمده است: «ما همچنین از غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران بالاتر از محدودیت ۳،۶۷ درصد در برجام و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده که اکنون ۲۱۰۵ کیلوگرم است، نگران هستیم. این تقریبا ده برابر محدودیت برجام است. بر خلاف برجام، ایران همچنین به غنی‌سازی در فردو اقدام می‌کند؛ تاسیساتی که هیچ استفاده غیرنظامی موجهی ندارد».

تروئیکای اروپایی همچنین افزود: «ایران به اجرای تحقیق و توسعه درباره انواع مختلف سانتریفیوژهای پیشرفته که ذیل برجام مجاز نیستند، اقدام کرده است. گزارش آژانس اتمی نشان می‌دهد که ایران تدارکاتی را برای نصب سانتریفیوژهای IR6 و IR5 بیشتر در تاسیسات غنی‌سازی سوخت آزمایشی، در "خط ۱" که قبلا استفاده نمی‌شد، انجام داده است. ایران باید تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته که خلاف مفاد برجام است را متوقف کند».

این سه کشور با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام در تاریخ یکم سپتامبر (یازدهم شهریور)، توضیح دادند: «در آن نشست تروئیکای اروپایی بر عدم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای تاکید کردند، امری که برجام را در خطر قرار می‌دهد. ما برای مباحثات بیشتر در فرایندهای کمیسیون مشترک [برجام] فشار خواهیم آورد. امیدواریم که این شورا [حکام] بتواند پیام واضحی به ایران بفرستد که به عقب برگرداندن تمام اقدامات هسته‌ای مخالف توافق [هسته‌ای] ضروری است و باید به پایبندی کامل به الزاماتش ذیل برجام بازگردد».

در ادامه این بیانیه آمده است: «همانطور که قبلا گفته شد، ما از خروج آمریکا [از برجام] متأسف هستیم. در رابطه با نامه آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ بیستم آگوست و ارجاع به رویه‌های ذیل قطعنامه ۲۲۳۱، ما یادآوری می‌کنیم که موضع بیان‌شده از سوی وزرای خارجه تروئیکای اروپایی در بیانیه مشترک بیستم آگوست، هنوز هم معتبر است».

کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه در پایان ضمن تشکر از جدیدترین گزارش آژانس اتمی درباره ایران، از اجرای سختگیرانه و بی‌طرفانه مأموریت خود در قبال ایران استقبال کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین