|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۳۰۳۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲



به نظر می‌رسد که سازمان ملل در صدد معرفی نیکولای ملادینف، سیاست مدار و دیپلمات بلغاری کارکشته به عنوان رئیس هیات سازمان ملل در لیبی است تا وی هفتمین فرستاده این سازمان در لیبی شود که از سال ۲۰۱۱ شاهد درگیری‌ها است.

به گزارش ایسنا، به نقل از الشرق الاوسط، منابع لیبیایی و رسانه‌های محلی گزارش دادند که نیکولای ملادینف، ویر خارجه و دفاع پیشین در بلغارستان که در حال حاضر تصدی منصب هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه را برعهده دارد و در گذشته نیز پست نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق را برعهده داشت، به عنوان رئیس جدید هیات سازمان ملل به جای استفانی ویلیامز، دیپلمات آمریکایی تعیین خواهد شد.

گزارش‌ها از دیپلمات‌ها نقل کرد که شورای امنیت که با تعیین نیکولای ملادینف موافقت کرده است، طی رای گیری هفته آتی درمورد پیشنویس قطعنامه‌ای که همچنین با هدف تمدید هیات سازمان ملل در لیبی برای یک سال دیگر، ماموریت ملادینف را نیز اعلام خواهد کرد.

از آنجا که ملادینف پست‌های رسمی را در دولت بلغارستان برعهده داشته است، وی یکی از برجسته‌ترین سیاست‌مدارانی است که از آن هنگام که نظام قذافی در سال ۱۹۹۹ پنج پرستار بلغاری و یک پزشک فلسطینی را به مبتلا کردن بیش از ۴۰۰ کودک لیبیایی به ویروس ایدز متهم کرد، روی کار بوده است.

وی از ژوئیه ۲۰۰۹ تا ژانویه ۲۰۱۰ پست وزیر دفاع بلغارستان را برعهده داشت و سپس پست وزیر خارجه را تا بهار سال ۲۰۱۳ برعهده گرفت.

در دوم مارس گذشته، غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی از استعفا از این منصب خبر داد. در پی آنکه نمایندگان طرف‌های درگیر در لیبی از تعلیق مشارکت خود در مذاکرات صلح در ژنو خبر دادند، سلامه به صورت غافلگیرانه و بعد از دو سال از تصدی این منصب، از استعفا از سمت خود بنا به دلایل جسمانی خبر داد.

طی هفته گذشته، سفیر آلمان در سازمان ملل از آمریکا خواست تا مانع آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای تعیین یک فرستاده جدید سازمان ملل در لیبی نشود.

برخی گمانه‌زنی‌های دیپلماتیک مطرح شده بود که حکایت از این داشت که واشنگتن درصدد انتخاب یک رئیس برای هیات سازمان ملل جهت حمایت از لیبی و شخص دیگری برای میانجی‌گری برای صلح در لیبی است، اما برخی از اعضای شورای امنیت با پیشنهاد آمریکا برای تقسیم کردن این نقش مخالفت کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین