|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۳۰۰۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: احتمال وقوع شیوع بیماری ویروسی تب سه روزه گاوی در گیلان وجود دارد.

سهراب عاقبتی گفت: در حال حاضر احتمال وقوع، بروز و شیوع بیماری ویروسی تب سه روزه گاوی وجود دارد و مناسب ترین راهکار برای به حداقل رساندن ضایعات و خسارات اقتصادی ناشی از بروز این بیماری، تشخیص سریع مبتلایان و درمان مناسب بیماری است.

به گزارش روابط عمومی دامپزشکی گیلا، وی افزود: با توجه به وارداتی بودن واکسن و اینکه این بیماری ویروسی به درمان به خوبی پاسخ می دهد، توصیه می کنیم دامداران گیلانی در صورت مشاهده علائمی همچون کاهش تولید شیر و وزن دام همراه با تب ناگهانی، لنگش، عدم تعادل در راه رفتن، بی اشتهایی، ریزش اشک، ترشحات بزاق و بینی، درد و خشکی مفاصل و سفتی شدید عضلات به کلینیک‌های دامپزشکی مراجعه تا پروتکل درمانی مناسب تجویز شود.

عاقبتی، سمپاشی اماکن دامی بر علیه حشرات را یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه اعلام کرد و گفت: با توجه به فصل گرما و ازدیاد فعالیت پشه ها و بندپایان به عنوان ناقلین اصلی این بیماری انتظار داریم دامداران عزیز توصیه های بهداشتی دامپزشکی را جدی گرفته و نسبت به سمپاشی بدن دامها و جایگاه های نگهداری دام در اولین فرصت اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان، دیگر علائم این بیماری را افزایش تعداد تنفس و ضربات قلب، آبریزش از بینی، دهان و چشم برشمرد و خاطرنشان کرد: ممکن است در دام یبوست یا اسهال نیز دیده شود که بعد از فروکش کردن تب سه روزه، دام شروع به غذا خوردن کرده و نشخوار می کند، اما لنگش و ضعف ممکن است دو تا سه روز باقی بماند و زمین گیری ممکن است تا چند روز ادامه یابد.

عاقبتی با اشاره به اینکه این بیماری زئونوز نبوده و بین انسان و حیوان مشترک نیست، گفت: خطری جوامع انسانی را تهدید نمی‌کند.

وی درمان این بیماری را بصورت علامتی و حمایتی برشمرد و تاکید کرد: کلیه داروهای لازم برای درمان این بیماری در بازار موجود بوده و مشکلی در زمینه تامین دارو فعلاً نداریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین