|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۲۹۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵

نتایج یک مطالعه نشان داد که چای سفید می‌تواند قند و چربی خون بالای ناشی از دیابت را در موش‌های صحرایی کنترل کند.

به گزارش ایسنا، دیابت یک اختلال متابولیکی است که با افزایش قند خون و سپس نقص در ترشح انسولین، مقاومت به انسولین و یا هر دو ایجاد می‌شود. این بیماری در ایران در راس بیماری‌های غیرواگیر قرار دارد و سازمان جهانی بهداشت از آن به عنوان اپیدمی خاموش یاد می‌کند. دیابت ششمین عامل مرگ‌ومیر در دنیا به حساب می‌آید و سالانه چهار میلیون نفر در دنیا به خاطر این بیماری از دنیا می‌روند.

پژوهشگران موسسه ربع رشیدی تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ارومیه، در مطالعه‌ای تاثیر چای سفید را بر میزان قند و چربی موش‌های صحرایی دیابتی‌شده، بررسی کردند. زینب امان‌زاده، فلور زرگری و علیرضا خلیل‌آریا پژوهشگرانی بودندکه این مطالعه را انجام دادند.

در این مطالعه تجربی ۳۲ سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به چهار گروه هشت‌تایی به طور تصادفی تقسیم شدند. گروه اول گروه کنترل؛ از رژیم غذایی استاندارد استفاده کردند و روزانه یک سی‌سی آب مقطر دریافت کردند. گروه دوم؛ رت‌های دیابتی‌شده با استرپتوزوتوسین بودند. استرپتوزوتوسین دارویی است که با تخریب سلول‌های پانکراس باعث ایجاد دیابت در حیوانات آزمایشگاهی می‌شود.گروه سوم؛ رت‌های سالمی با عصاره آبی چای سفید (۵/۱درصد) را مصرف کردند. گروه چهارم؛ رت‌های دیابتی‌شده با عصاره چای سفید ( ۵/۱درصد) را مصرف کردند. پس از دوره تیمار ۳۰روزه، خون‌گیری جهت تعیین میزان گلوکز و پروفایل چربی انجام شد و اطلاعات به دست‌آمده با روش‌های آماری تجزیه و تحلیل شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف عصاره آبی ۵/۱ درصد چای سفید باعث کاهش معنی‌دار در قند خون، تری‌گلیسیرید، کلسترول، LDL و افزایش معنی‌دار در میزان HDL و وزن موش‌های صحرایی دیابتی‌شده در مقایسه با رت‌های دیابتی گروه کنترل شد. بنابر این؛ عصاره آبی چای سفید می‌تواند بر هیپرگلیسمی (بالا بودن قند خون) و هیپرلیپیدمی (بالا بودن چربی خون) ناشی از دیابت موثر باشد.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: «چای سفید به دلیل داشتن «کاتچین» در کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون و افزایش کلسترول خوب (HDL-C) موثر است. بنابراین می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مفید باشد».

کاتچین چای سفید ترکیبی فلاونوئیدی است که مطالعات زیادی روی آن انجام گرفته است و اثرات مفید آنتی‌اکسیدانی، حفاظت از تخریب توسط رادیکال‌های آزاد شامل سوپراکسید، پراکسیل و اکسیژن منفرد را بر عهده دارد. کاتچین موجود در چای سفید، فعالیت لیپاز پانکراسی (آنزیم مسئول هضم چربی‌ها) را مهار می‌کند. در نتیجه شکستن چربی و تبدیل آن به اجزای قابل جذب با سرعت بسیار کم‌تری انجام می‌شود.

نتایج این مطالعه بهار سال ۱۳۹۹ در آخرین شماره فصل‌نامه علمی پژوهشی «زیست‌شناسی جانوری تجربی» منتشر شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین