|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۲۹۷۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
در حال حاضر ما با دو محدودیت مواجه هستیم؛ یکی محدودیت تیراژ و دوم محدودیت ارز برای تامین قطعات خودرو که این امر در صف های طولانی بانک مرکزی مشخص است. اگر این محدودیت ها برطرف شود مشکلات صنعت خودرو تا حدودی حل خواهد شد.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: موضوع خودرو از وضعیت اقتصادی کشور جدا نیست، زمانی که قیمت ارز بالا می رود و به جهت تحریم تامین قطعه دشوار می شود و نمی‌توان بر اساس هدف‌گذاری ها تولید را دنبال کرد، افزایش قیمت خودرو در بازار رخ می دهد.

به گزارش سایپانیوز، آرمان خالقی درباره چرایی افزایش قیمت خودرو و راهکارهایی که برای برون رفت از این شرایط می توان توصیه کرد، اذعان داشت: قیمت خودرو در بازار مانند سایر بخش ها چون مسکن رو به افزایش است و تا زمانی که سیاست های کنترل ارز و هدایت نقدینگی مردم به سمت فعالیت های تولیدی نباشد، نمی توان شاهد ثبات قیمت ها بود.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: قیمت مسکن سیر صعودی دارد و خودرو هم از چنین بازارهایی در حال پیروی است، از این رو مردم برای تبدیل نقدینگی خود سراغ کالاهایی می روند که ارزش ذاتی پول شان حفظ شود و در این شرایط خودرو در دسترس‌ترین است چرا که حتی در برخی از موارد قیمت آن سریعتر از نرخ ارز و تورم بالا می رود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوزه خودرو به دلیل رشد مداوم قیمت ها، سرمایه گذاری منطقی و کم ریسکی شده است، تصریح کرد: ممنوعیت واردات خودرو باعث شد که قیمت ارز تاثیر خود را بر خودروهای داخلی بگذارد و از آنجا که کشور در شرایط خاص است و کمبود ارز دارد به هیچ عنوان نمی توان به سمت واردات خودرو با هدف کنترل بازار حرکت کرد، بدین جهت ضرورت دارد که دستگاه های اثرگذار تمام توان خود را برای کنترل قیمت ارز بگذارند.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: وقتی صاحب کالا در بازار با رشد قیمت ارز مواجه می شود برای جلوگیری از افت دارایی های خود به سمت بازنگری و افزایش قیمت ها می رود، لذا خودرو از وضعیتی که اقتصاد کشور دارد جدا نیست و نمی توان از فعالان بازار خودرو خواست که با وجود افزایش قیمت ارز از هرگونه رشد قیمت کالاهای خود جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه رشد قیمت خودرو در بازار باعث شده فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار به شدت افزایش پیدا کند، افزود: همین امر عاملی می شود که در طرح های پیش فروش خودرو برخی از افراد برای کسب سود از فاصله قیمتی ایجاد شده برای ثبت نام صف کشی کنند و اجازه ندهند خودرو به متقاضیان اصلی برسد.

خالقی گفت: در حال حاضر ما با دو محدودیت مواجه هستیم؛ یکی محدودیت تیراژ و دوم محدودیت ارز برای تامین قطعات خودرو که این امر در صف های طولانی بانک مرکزی مشخص است. اگر این محدودیت ها برطرف شود مشکلات صنعت خودرو تا حدودی حل خواهد شد.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: بهبود مناسبات بین المللی و تنظیم سیاست های اقتصاد کلان دو محور کلیدی برون رفت از شرایط به وجود آمده در بازار خودرو است، در غیر این صورت روش های دیگر ممکن است باعث رانت و سودجویی شود، تاکید می کنم که ترمیم بخش های مختلف اقتصاد سبب رشد تولید خودرو می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین