|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۲۹۷۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد که حقوق بشر به ویروس سیاست آلوده شود.

با گزارش ایسنا، علی باقری کنی با حضور در برنامه "کنکاش" که شامگاه شنبه (هفتم تیر) از شبکه جام‌جم سیما پخش شد، در پاسخ به سوالی در خصوص نگاه کشورها به مساله حقوق بشر و رفتارهای متناقض به این مساله و این‌که مثلا در آمریکا حقوق ۱۲ درصد مردم سیاهپوست نقض می‌شود اما توجهی به آن نمی‌شود، اظهار کرد: شاید شما از منظر درستی به موضوع نگاه نمی‌کنید که چنین ذهنیتی برای شما ایجاد شده و این در ذهنتان ابهام است و اگر از منظر دیگری ببینید شاید خیلی هم ابهام نبوده و طبیعی باشد.

وی افزود: کسانی که در دنیا قدرت دارند برای این‌که منافع خود را تامین کنند و سیاست‌هایشان را پیش ببرند، از همه ظرفیت و امکانات استفاده می‌کنند و هدف و منفعت برای آنها مهم است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خاطرنشان کرد: بنابراین برای کسی که مبنایی در ذهن دارد، مردمی که در ایران زندگی می‌کنند و توسط گروهک‌های تروریستی مورد هجمه قرار می‌گیرند و جان خودشان و فرزندانشان به خطر می‌افتد که در طول ۴۰ سال گذشته ۱۷ هزار نفر کشته شده‌اند که همه از مسئولین نبودند و مردم عادی هم جزو آنها بوده‌اند.

باقری کنی گفت: شما بر اساس معیاری مسئله را می‌بینید که اگر حقوق انسانی مهم است این افراد هم انسان هستند و چرا جان آنها مورد خطر قرار گرفته است؟ حال چطور عده‌ای از این گروه‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنند؟ اما از نظر آنها این‌گونه نیست. مثلاً آنها نیروی نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلانی را که وظیفه‌اش دفاع از تمامیت ارضی و امنیت کشور است، به عنوان گروهک تروریستی معرفی می‌کنند و یا حزب‌الله لبنان که باعث خروج رژیم صهیونیستی از لبنان شد را، تروریست خطاب می‌کنند و همچنین حشدالشعبی که در عراق از مردم حمایت می‌کند و جلوی رشد داعش را گرفته و یا انصارالله یمن را تروریست می‌نامند. بنابراین وقتی از منظر آنها به مسئله نگاه می‌کنیم چیز عجیبی اتفاق نمی‌افتد و بشر و حقوق بشر اصلا برای آنها مطرح نیست.

وی یادآور شد: ترامپ چندبار بر این مساله تاکید کرده که "ما {آمریکا}بیش از ۷ هزار میلیارد دلار در منطقه غرب آسیا هزینه کرده‌ایم، اما امروز هیچ چیز در این منطقه نداریم و اما اگر من بخواهم به عنوان رئیس جمهور آمریکا به افغانستان و عراق بروم باید شبانه به پایگاه‌هایمان وارد شوم."

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: حال سوال این است که با این همه هزینه‌ای که آمریکایی‌ها کرده‌اند، اتفاقی هم در این منطقه افتاده است که تعداد زیادی انسان‌ اعم از پدر و مادر و فرزند کشته شده‌اند. ولی برای آنها چه فرقی دارد؟

باقری تصریح کرد: وقتی دقت می‌کنیم کاری که این کشورها انجام می‌دهند برای تامین حقوق ملت آمریکا نیست و شاهد هستیم که خیلی از آمریکایی‌ها در این اتفاقات کشته شده‌اند، بلکه آنجا اقلیتی وجود دارد که تحت لابی رژیم صهیونیستی و کاخ سفید قرار داشته و منافع آنها مهم است. بارها اتفاق افتاده که دولت آمریکا منافع ملتش را برای منافع صهیونیست‌ها قربانی کرده است.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد مسئله کرونا، مبنی‌بر این‌که شاهد بودیم که بیشترین کشته‌ها سیاهپوست‌ها بودند، بیان کرد: آمریکا جزو آخرین کشورهایی بود که وارد کارزار کرونا شد. همچنین امکانات زیادی نیز داشتند ولی عملاً که با آن مواجه شدند شکست خوردند و خودشان نیز بر این امر اذعان کردند. اما کشور ما که سال‌هاست تحت تحریم است و دو سال اخیر نیز به شدت تحریم‌ها افزایش پیدا کرده و عرصه تحریم توسط اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها افزایش یافته (اروپایی‌ها نمی‌توانند حفاظی برای خود در این رابطه ایجاد کنند)، اما در طرف مقابل مانند کشورمان علی‌رغم تحریم‌ها توانستیم با استفاده از اندیشه‌ها و اندوخته‌های گذشته‌مان مانند جنگ و هوشمندی مدیریت، موفق عمل کنیم و مدتی که گذشت حتی توانستیم تجهیزات پزشکی مبارزه با کرونا را به کشورهای اروپایی صادر کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه گفت: در دیدار اخیر با سفرای کشورهای اروپایی، این مساله را اعلام کردم که با توجه به تحریم‌ها و با صدور تجهیزات پزشکی به کشورهای اروپایی، جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد که حقوق بشر به ویروس سیاست آلوده شود و ما عملا با صادرات تجهیزات مقابله با کرونا به این کشورها عملا حقوق بشر را به آنها آموزش دادیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه در مورد مساله تحریم‌ها گفت: آن‌ها می‌گویند دارو، تجهیزات پزشکی و غذا قابل تحریم نیست که از یک‌سو درست می‌گویند که در واقع تحریم رسمی نکرده‌اند، اما از  طرفی چون سیستم بانکی مسدود است، عملاً تحریم هستیم.

وی در رابطه با شبهه برخی در مورد این‌که در مورد دارو، تحهیزات پزشکی و غذایی تحریم‌ هستیم یا نه؟ بیان کرد: در این رابطه با ساز و کار اینستکس مواجه هستیم که می‌گوید چون همه راه‌ها به ایران بسته و محدود است، راهکاری ارائه کند.

مجری برنامه به تصمیم کنگره آمریکا مبنی‌بر پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تحریم اینستکس اشاره کرد که باقری کنی گفت: چند وقت قبل معاون وزیر اقتصاد سوئیس گفت، اتفاقی در اینستکس نیفتاده چون این سیستم نیاز به پول دارد که باید به آن طرف برود تا تجهیزات وارد شود که ما گفتیم می‌توانیم از طریق صادرات نفت تامین مالی کنیم که آن‌ها گفتند نفت تحریم است. مجدد ما اعلام کردیم که نفت بخرید و در آینده ببرید چون همیشه که ما تحریم نیستیم که قبول نکردند. سپس گفتیم خودمان نفت صادر می‌کنیم و پولش را پرداخت می‌کنیم که گفتند چگونه و باید به پالرمو بپیوندید که در این صورت جزو جرائم سازمان‌یافته محسوب خواهد شد و گفتند اجازه پولشویی را به تعبیر آنها نمی‌دهند.

وی با بیان این‌که نگاه اروپایی‌ها هم به حقوق بشر مبنایی نیست، تصریح کرد: نگاه ما به حقوق بشر مبنایی و برخاسته از دین و تمدن ماست.

مجری در ادامه گفت: برخی در داخل کشور این تناقض رفتار آمریکایی‌ها در مورد حقوق بشر را قبول نمی‌کنند و شاهد هستیم که سیاه‌پوستان در آمریکا جایگاهی ندارند و می‌مانیم که کدام رفتار را باید قبول کرد؟!

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه گفت: البته تنها موضوع سیاهان نیست، بلکه وضعیت آن‌ها جدی است. مثلاً ۵۰ درصد زندانیان آمریکا سیاه‌پوستان هستند و در مورد آن‌ها تبعیض اعمال می‌شود و خودشان نیز بر این مسئله اذعان کرده‌اند.

باقری کنی خاطرنشان کرد: مساله فراتر از این است و نژادپرستی فقط به این معنی نیست که سفیدها برتر از سیاه‌ها هستند، بلکه آن‌ها فقط اقلیت حاکم را مهم می‌دانند و در این قضیه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نمی‌توانند خود را از یکدیگر جدا کنند. مثلاً در مورد جنایت‌هایی که توسط عربستان در یمن انجام می‌شود این سوال مطرح است که با چه توجیهی این کار را انجام می‌دهند؟ که پاسخ این است که عربستان هزینه‌های تسلیحاتی آنها را تامین می‌کند.

وی افزود: مثلاً در مورد ایران اگر اتفاقی بیفتد و فردی بازداشت شود، عکس‌العمل نشان می‌دهند و نوع نگاه آن‌ها متفاوت است و بزرگ‌نمایی می‌کنند و با استفاده از ابزار رسانه و ساز و کار بین‌الملل این کار را انجام می‌دهند. حال باید گفت، وقتی حق و حقوق یک شهروند ایرانی این‌گونه برای آنها مهم است چرا وقتی حقوق ملت ایران مانند مساله‌ هسته‌ای مطرح می‌شود، نوع دیگری برخورد می‌کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر در عین حال اضافه کرد: یکی از خواسته‌های آمریکایی‌ها در برجام این است که ایران الی الابد از حقوق هسته‌ای خود بگذرد چون جمهوری اسلامی ایران حاضر نمی‌شود این حقوق ملتش را سلب کند، بنابراین آن‌ها ما را تحریم می‌کنند به این علت که هزینه آن از جنگ برای آن‌ها کمتر است و بنابراین، این اقدامات را انجام می‌دهند.

باقری کنی با بیان این‌که حقوق ملت‌ها پدیده‌ای است که از دیدگاه آنها مغفول مانده است، گفت: به طور مثال در حال حاضر حقوق ملت‌های عراق، فلسطین، ایران و یمن کجاست؟ و یا مثلا نظام ایران می‌گوید از حق موشکی استفاده کنیم که غیرمتعارف هم نیست اما آنها می‌گویند ما ایران را تحریم کرده‌ایم و حتی فشنگ هم به ما نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: سیاست و نگاه آمریکایی‌ها مبنایی ضد حقوق بشر است. حقوق بشر یک مساله انسانی است و حق ملت ماست که از حقوق خود دفاع کند.

دبیر ستاد حقوق بشر در مورد رفتار متناقض سازمان‌های بین‌المللی در مساله حقوق بشر و گزارش آنها علیه ایران، گفت: گاهی ادعا می‌کنیم که این‌ها ابزار هستند و گاهی می‌بینیم که در مورد آن‌ها چنین مساله‌ای وجود دارد.

وی یادآور شد: در دیدار با خانم باچلت کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، مطرح کردم که چرا در مقابل تضییع حقوق ملت‌ها مانند یمن و سوریه سکوت می‌کنید؟ که ایشان گفتند بالاخره باید بپذیریم که حقوق بشر یک مساله سیاسی است. همچنین گفتم که حقوق بشر یک مساله انسانی و حق ملت است که از حقوق خود دفاع کند که وی پاسخ داد نمی‌توان این کار را کرد.

باقری کنی افزود: مثلا در مورد عربستان گزارش می‌دهند که چون امسال تعداد کمتری کودک نسبت به سال گذشته در یمن کشته شده است، بنابراین آنها را از لیست تروریستی خارج می‌کنند که این دقیقا نگاه سیاسی به این مساله است که به سازمان‌های بین‌المللی نیز رخنه کرده و آن‌ها نیز آلوده شده‌اند.

باقری کنی در ادامه در رابطه با این‌که دشمنان انقلاب اسلامی دو سه سال بعد از انقلاب اقدامات تروریستی خود را در کشور آغاز کردند، گفت: قاعدتاً هدف آنها این بود که انقلاب را با ناکامی و شکست مواجه کنند. همچنین در اقدامات بعدی هم که انجام می‌دادند مثل اتفاقات در استان‌ها مبنی‌بر تجزیه‌طلبی یا ترور برخی افراد، مسئله اصلی مقابله با اساس انقلاب بود، اما مسیر امام(ره) برای پیروزی در انقلاب مسیری بود که انبیاء طی کرده بودند و اگر صدمه‌ای در این مسیر به ارکان انقلاب وارد می‌شد چون مردم خود را صاحب انقلاب می‌دانستند باعث حمایت آنها می‌شد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی‌بر این‌که رویش‌های انقلاب بسیار غرورآفرین بوده، بیان کرد: وقتی از جنگ خارج شدیم با توانمندی موشکی خارج شدیم و این رویش‌ها باعث شد نه تنها با این اتفاقات صدمه‌ای به انقلاب وارد نشود بلکه دستاوردهایی نیز داشته باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: شهادت افرادی مانند شهیدان بهشتی و رجایی از این اتفاقات بود و دشمنان با ترور آنها خواستند ملجا مردم را از بین ببرند اما مردم خود به میدان آمدند و خواستند فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید ایجاد کنند که بعد از چهار دهه در تراز جهانی است.

باقری کنی در خصوص این‌که ترورها در دهه ۶۰ باقی نماند مانند ترور شهید صیاد شیرازی و ۴ شهید هسته‌ای، گفت: آنها ابزار دیگری ندارند و در بحث هسته‌ای از همه ابزارهای خود استفاده کردند و در مراحل بعد اقدامات دیگری را به کار بردند که یکی از آنها ترور دانشمندان هسته‌ای بود و تصورشان این بود که فقط این چند نفر بر توسعه هسته‌ای کشور تاثیر دارند، اما با این وجود نه تنها قطار حرکت هسته‌ای کشور متوقف نشد بلکه پیشرفت‌های بسیاری نیز ایجاد شد.

وی در رابطه با اقدامات معاونت امور بین‌الملل و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به‌ویژه در مورد قراردادهای برخی از تجار و شرکت‌های داخلی با شرکت‌های اروپایی و لغو یک‌طرفه این قراردادها از سوی این شرکت‌ها و راهکار مقابله با آن، بیان کرد: این مساله در دستور کار ما قرار دارد و یکی از مسئولیت‌های ما به عنوان قوه قضائیه طبق قانون اساسی و تاکیدات رهبری، تاکید بر احیای حقوق عامه است.

وی افزود: برخی اقدامات غربی‌ها در تحریم ملت ایران، حقوق بخش قابل‌توجهی از مردم را تضییع کردند. مثلاً یک شرکت اروپایی یک‌طرفه قراردادش با شرکت خودروسازی ما را بدون دلیل لغو کرده است که ده‌ها هزار نفر ضرر کرده‌اند. ما این مسئله را پیگیری می‌کنیم که هم حقوق ملت ایران و هم حقوق آن شرکت‌ها را استیفاء کنیم. همچنین لغو بدون دلیل شرکت‌های اروپایی باید پیگیری شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اخیرا با سفیر فرانسه که دیدار داشتم صریحا اعلام کردم که این مساله در دستور کار ما هست و اجازه نمی‌دهیم که حق مردم ما به دلیل تبعیت و فرمانبری شما از آمریکایی‌ها تضییع شود. البته توجیه موجهی هم ندارند.

وی با اشاره به این‌که قطعا ضررهای بسیاری به شرکت‌های ایرانی و مردم ما وارد شده، گفت: ما به طور دقیق این مساله را پیگیری می‌کنیم و با جهات ذی‌ربط هم وارد مذاکره شده‌ایم.

باقری کنی خاطرنشان کرد: بخشی در این رابطه ممکن است نیازمند قانون باشد که با مجلس شورای اسلامی وارد مذاکره شده‌ایم و بخش دیگر همکاری جدی‌تر بخش‌های مختلف قوه قضاییه را می‌خواهد و همچنین بخشی نیز ارائه مستندات از سوی این شرکت‌ها را می‌خواهد.

وی در پایان گفت: آنجایی که اگر کمبود قانون است داریم با مجلس رایزنی می‌کنیم که اگر نیاز به قانون باشد دوستان در مجلس هم برای استیفای حقوق مردم کمک کنند که اگر خلا قانونی وجود داشته باشد رفع کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین