|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۲۹۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱

جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی تغییرات هورمونی، سابقه فامیلی و عوامل ژنتیکی را از اصلی ترین دلایل شیوع کیست در زنان و دختران دانست.

دکتر سودابه کاظمی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شایعترین علت بروز کیست در زنان و دختران اظهار کرد: شایعترین علت بروز کیست در زنان و دختران در اثر تغییرات هورمونی است؛ که ناشی از عدم تخمک گذاری است و می تواند بدون دلیل و یا در اثر هرگونه تغییرات محیطی یا اضطراب و .... ایجاد شود و معمولا خود بخود رفع شده و مشکلی ایجاد نمی کنند.

وی با اشاره به عوامل خطر ناشی از ایجاد کیست در زنان تصریح کرد: سابقه فامیلی و عوامل ژنتیکی نقش بسیار مهمی در بروز توده های تخمدانی دارند.

جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی با بیان اینکه سیگار کشیدن، ریسک ابتلا به توده های تخمدانی را بالا می برد افزود: نازایی و سابقه سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز زمینه ساز ابتلا به بدخیمی تخمدان هستند.

کاظمی با اشاره به سابقه خانوادگی در ابتلا به برخی بیماری ها ادامه داد: در برخی خانواده ها ژن های ابتلا به سرطان های گوارشی، پستان و تخمدان وجود دارد که حتما باید تحت توجه خاص قرار بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از کیست های خوش خیم تخمدان علامتی ندارند گفت: بعضا در جریان یک سونوگرافی اتفاقی رویت می شود؛ اما از شایعترین علایم اختلالات قاعدگی از تاخیر قاعدگی تا لکه بینی یا نامنظمی خونریزی ها است.

جراح و متخصص زنان و زایمان، نازایی با بیان اینکه کیست ها اگر دچار عارضه از جمله پارگی یا چرخش و... شوند بیمار دچار درد شکم خواهد شد، اضافه کرد: توده های بدخیم تخمدانی نیز در مراحل اولیه عمدتا بدون علامتند یا با علایم غیراختصاصی نظیر نفخ و اتساع شکم همراهند؛ به همین دلیل است که متاسفانه سرطان های تخمدان اغلب در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می شوند.

کاظمی در پایان با تاکید بر زنان باید بررسی های دوره ای و مراجعه به پزشک متخصص زنان را مورد توجه قرار دهند خاطرنشان کرد: مراقبت های دوره ای و چک آپ می تواند در جلوگیری از بسیاری از مشکلات موثر باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین