|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۲۹۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

با همه‌گیری بیماری کووید-19 اقدامات مختلفی برای پیشگیری از شیوع کروناویروس اجراشده است که یکی از این موارد بهداشتی برای عدم ابتلا افراد، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است، اما چه میزان فاصله‌گذاری، از افراد در مقابل این بیماری حفاظت می‌کند؟

به گزارش نیوز، مقامات بهداشتی در برخی کشورها فاصله یک متری، برخی دیگر فاصله یک متر و نیم تا دو متر را ایمن می‌دانند، پس میزان فاصله‌گذاری اجتماعی بر اساس توصیه‌های بهداشتی کشورهای مختلف متفاوت اعلام‌شده است.

کشورهای چین، دانمارک و فرانسه فاصله اجتماعی یک متر، استرالیا، آلمان و ایتالیا فاصله یک متر و نیم، ایالات‌متحده فاصله یک متر و 80 سانتی‌متری و انگلستان فاصله بیش از دو متر را توصیه کرده است.

افراد به دلیل این اختلاف نظرات نمی‌دانند به‌طور دقیق باید چه میزان فاصله را با دیگران رعایت کنند تا از کروناویروس در امان باشند.

بر اساس نتایج تحقیق کنونی مشخص‌شده انتشار کروناویروس در هوا توسط بیماران مبتلا به کرونا چهار متر است. اما تحقیق دیگری که توسط سازمان بهداشت جهانی نیز منتشرشده خطر انتقال این ویروس را در فاصله یک متری می‌داند و فاصله‌گذاری یک متر و بیش از آن توصیه‌شده است.  

به دلیل تفاوت بین نتایج تحقیقات مختلف فاصله ایمن باید به چه میزانی باشد؟

قطرات تنفسی

وقتی نفس می‌کشیم، صحبت می‌کنیم و یا در زمان عطسه و سرفه هزاران قطره از دهان به بیرون پرتاب می‌شوند، اندازه این قطرات متفاوت و برخی در حد میلی‌متر و یا گاهی اوقات هزاران برابر کوچکتر از میلی‌متر هستند. قطرات بزرگتر ویروس‌های بیشتری در خود دارند و به دلیل سنگینی زودتر بر زمین می‌نشینند، اما قطرات ریزتر میزان کمتری ویروس دارند و مدت‌زمان بیشتری در هوا معلق باقی می‌مانند.

اندازه این قطرات بستگی به نوع فعالیت افراد دارند به‌عنوان‌مثال، سرفه موجب پرتاب قطرات بیشتر و بزرگتر خواهد شد. تنفس معمولی قطرات کمتر و ریزتری تولید می‌کند. سرعت انتشار این قطرات نیز بر اساس تنفس و عطسه متفاوت است به‌طوری‌که عطسه موجب پرتاب قطرات در فاصله دورتری می‌شود.

بار ویروسی

بار ویروسی به تعداد ویروس‌ها در یک نمونه (به‌عنوان‌مثال، در قطرات خارج‌شده از دهان و بینی) اشاره دارد و می‌دانیم تعداد ویروس در نمونه‌های تنفسی بیماران مبتلا به کووید-19 از چند هزار تا صدها میلیارد در میلی‌لیتر متغیر است.

بار ویروسی در افراد مختلف متفاوت است اما این میزان به مرحله بیماری نیز بستگی دارد و افراد بدون علائم نیز ویروس را منتشر می‌کنند.

دانستن بار ویروسی در قطرات تنفسی به ما این امکان را می‌دهد تا محاسبه کنیم که افراد در معرض چه تعداد ذرات ویروس قرار ‌گرفته و چه میزان از این ویروس‌ها موجب آلودگی آنان خواهد شد.

دوز عفونی

دوز عفونی تعداد ویروس‌هایی است که افراد را آلوده می‌کنند. هنگام محاسبه فاصله ایمن، هرچه به فرد آلوده نزدیک‌تر باشید، احتمال آلودگی با ویروس از طریق قطرات تنفسی بیشتر است.

دوز عفونی انواع آنفلوانزا از هزاران تا میلیون‌ها نسخه متفاوت است. اما هنوز تعداد دقیق آن در مورد بیماری کووید-19 مشخص نشده است.

با گذشت زمان و تحقیقات بیشتر در مورد چگونگی رفتار ویروس در انسان و سایر حیوانات و مقایسه آنها با سایر ویروس‌ها درک این تعداد میسر خواهد شد. درهرصورت، مطمئن هستیم که دوز عفونی بین افراد مختلف متفاوت است.

محیط‌زیست

چه در داخل خانه یا بیرون از خانه باشیم، در مدرسه، محل کار، وسایل حمل‌ونقل عمومی یا سوپرمارکت، جریان هوا، تهویه، دما و رطوبت بر قطرات تنفسی تاثیر دارند.

جریان‌های هوا در جهات مختلف قطرات را می‌چرخانند و تهویه مناسب باعث کاهش تعداد قطرات موجود در هوا می‌شود. دما و رطوبت بر میزان تبخیر آب از قطرات تاثیر دارد و همه این موارد درک ما از میزان فاصله ایمن در فضاهای مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سناریوهای پیچیده

بر اساس موارد ذکرشده در بالا می‌توان تصمیم گرفت که چه میزان فاصله‌گذاری ایمن است و به عدم ابتلا افراد به این بیماری کمک می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، سه ​​نفر در اتاقی هستند که تهویه ندارد. یکی از آنان آلوده و دو نفر دیگر سالم هستند. یکی از افراد سالم در نزدیکی فرد آلوده ایستاده مثلا در فاصله 80 سانتی‌متری و یک نفر دیگر دورتر مثلا در فاصله دو متری قرار دارد.

فرد آلوده سرفه می‌کند و ابر قطرات ایجاد می‌شود. قطرات بزرگتر حامل ذرات ویروس بیشتر به دلیل گرانش، سریع‌تر بر زمین می‌نشینند. قطرات کوچکتر که ویروس کمتری دارند بیشتر حرکت می‌کنند. بنابراین فردی که نزدیک به بیمار آلوده ایستاده در معرض خطر بیشتر از فردی است که در مکان دورتر قرارگرفته است.

البته سناریوی فوق بسیار ساده است و زمانی که یک پنجره باز باشد، هوا در جهت خاصی حرکت خواهد کرد. فرد آلوده ممکن است طی یک دوره زمانی مکرر سرفه کند و تهویه هوا داخل اتاق نیز بر آن تاثیر داشته باشد. درجه حرارت و رطوبت اتاق ممکن است منجر به خشک شدن ذرات کوچکتر با غلظت‌های بالاتر ویروس شود. قرار گرفتن در معرض بسیاری از قطرات کوچکتر در مدت‌زمان طولانی‌تر ممکن است معادل با قرار گرفتن در معرض چند قطره بزرگتر در یک دوره کوتاه باشد.

بی‌نهایت سناریو وجود دارد و داشتن یک قاعده که برای همه آنها صادق باشد، غیرممکن است.

این بدان معنی است که درنهایت، قوانین کشورهای مختلف بر اساس برخی از عوامل ذکرشده در بالا بهترین پیش بینی است، اما قابلیت تعمیم در همه موارد را ندارند.

بسیار بعید است که به خاطر جریان سریع هوا و رقیق شدن هوا در معرض قطرات عفونی در خارج از خانه قرار بگیرید، اما فضاهای شلوغ داخل ساختمان بدون تهویه مناسب بیشتر خطرناک هستند.

برای توقف این همه‌گیری همه باید همکاری داشته باشیم و فاصله خود را با دیگران تا حد امکان رعایت کنیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین