|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۲۹۶۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
اوپک و متحدانش در واکنش به نابودی تقاضا بر اثر بحران شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمتها، در آوریل با کاهش تاریخی تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ماههای مه و ژوئن موافقت کردند.

اوپک و متحدانش شامل روسیه که گروه اوپک پلاس را تشکیل می‌دهند روز شنبه با تمدید کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز به مدت یک ماه دیگر تا پایان ژوییه موافقت کردند.

به گزارش ایسنا، این گروه همچنین از کشورهایی مانند نیجریه و عراق که از سهمیه تولیدشان در ماه مه و ژوئن فراتر رفته بودند، خواست با کاهش بیشتر تولید در ژوییه تا سپتامبر، به جبران بپردازند.

اوپک و متحدانش در واکنش به نابودی تقاضا بر اثر بحران شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمتها، در آوریل با کاهش تاریخی تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ماههای مه و ژوئن موافقت کردند.

طبق توافق اولیه اوپک پلاس که ۲۳ کشور در آن حضور دارند، مقرر شده بود که تولید نفت به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز در طول ماه‌های مه و ژوئن کاهش داده ‌شود و سپس محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷.۷ میلیون بشکه در روز و از سال ۲۰۲۱ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل ‌شود.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس ویدیویی روز شنبه وزیران اوپک پلاس اعلام کرد که با خروج اقتصادهای مصرف کننده بزرگ نفت از قرنطینه مقابله با شیوع ویروس کرونا، تقاضا رو به بهبود است اما هنوز از وضعیت بحرانی خارج نشده‌ایم و چالشهای پیش روی ما به قوت خود باقی مانده‌اند.

در چند روز گذشته عربستان سعودی با سایر اعضای اوپک و برخی از کشورهای غیرعضو نظیر روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان برای تمدید کاهش تولید در سطح اخیر سرگرم رایزنی بود.

اکثر کشورهای مشارکت کننده در این توافق با ادامه کاهش تولید در سطح ۹.۷ میلیون بشکه در روز موافق بودند اما پایبندی ضعیف کشورهایی مانند عراق، نیجریه و قزاقستان باعث نارضایتی شدید سایر اعضای گروه شده بود که کاهش تولید را بیشتر از میزان توافق شده انجام داده بودند.

قیمت نفت که در آوریل به پایین ۲۰ دلار سقوط کرده بود، روز جمعه تحت تاثیر خوش بینی بازار به تمدید کاهش تولید فعلی اوپک پلاس، با پنج درصد افزایش، به بالای ۴۲ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت در سه ماه اخیر بود اما همچنان یک سوم کاهش نسبت به اواخر سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.

به گفته بیورن تورنهاگن، مدیر بازارهای نفت در شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، می‌توان انتظار داشت که قیمتها از روز دوشنبه قوی بمانند و محدوده بالای ۴۰ دلار را حفظ کنند.

عربستان سعودی و روسیه به بالا بردن قیمت نفت برای تامین نیازهای بودجه‌ای خود نیاز دارند اما از سوی دیگر باید مراقب باشند نفت به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه صعود نکند زیرا باعث بازگشت دوباره تولید نفت شیل آمریکا می‌شود.

از سوی دیگر هنوز مشخص نیست آیا عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت کاهش تولید داوطلبانه ۱.۱۸ میلیون بشکه در روز را که علاوه بر کاهش تولید اوپک پلاس در ژوئن اعمال می‌کنند، در ژوییه نیز ادامه خواهند داد.

ماموریت اوپک برای حذف یک میلیارد بشکه مازاد عرضه

توافق آوریل تحت فشار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که در تلاش برای جلوگیری از ورشکستگی صنعت نفت آمریکا بود، تصویب شد.

ترامپ که پیش از این تهدید کرده بود اگر ریاض اقدام نکند، نیروهای آمریکایی را از عربستان سعودی بیرون خواهد برد، پیش از مذاکرات روز شنبه با سران روسیه و عربستان سعودی گفت و گو و اظهار کرد که از بهبود قیمت نفت راضی است.

اگرچه قیمتهای نفت تا حدودی بهبود پیدا کرده‌اند اما همچنان پایین‌تر از قیمت مورد نیاز اکثر تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا برای سودآوری هستند. تعطیلی‌ها، اخراجها و کاهش هزینه‌ها در سراسر آمریکا ادامه دارد.

دن برویت، وزیر انرژی آمریکا پس از تصویب تمدید کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در نشست روز شنبه اوپک پلاس، در توییتر نوشت: من اوپک را برای رسیدن به توافق مهم امروز که در شرایط حساسی انجام گرفته و تقاضا برای نفت رو به بهبود است و اقتصادهای سراسر جهان در حال بازگشایی هستند، تمجید می‌کنم.

انتظار می‌رود با کاهش محدودیتهای قرنطینه در سراسر جهان، تقاضا برای نفت در ژوییه از عرضه فراتر رود اما اوپک باید یک میلیارد بشکه نفت مازادی که در مارس به ذخایر اضافه شد را از بازار حذف کند.

به گفته تونهاگن، تصمیمات روز شنبه به اوپک کمک خواهد کرد ذخایر نفت را در فاصله ژوییه تا اوت سه تا چهار میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

وزارت نفت نیجریه اعلام کرد که این کشور از ایده جبران تولید بالاتر در ماههای مه و ژوئن حمایت می‌کند.

قول عراق برای تقویت پایبندی به کاهش تولید نفت

عراق که یکی از بدترین نرخهای پایبندی به توافق کاهش تولید را در ماه مه داشت، موافقت کرد تولیدش را به میزان بیشتری کاهش دهد اما دقیقا معلوم نیست عراق چگونه با غولهای نفتی که در این کشور فعالیت می‌کنند برای کاهش بیشتر تولید به توافق خواهد رسید.

به گفته نمایندگان اوپک، طرح عراق، رسیدن به توافق با غولهای نفتی برای آغاز کاهش قابل توجه تولید از میادین نفتی تحت اداره آنها و همچنین توافق با منطقه کردستان برای مشارکت در کاهش تولید است.

پارلمان عراق روز شنبه به باقی مانده اعضای کابینه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق رای داد و احسان عبدالجبار اسماعیل به عنوان وزیر نفت رای اعتماد گرفت.

طبق آمار اوپک پلاس، عراق در ماه مه ۵۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه خود نفت تولید کرد در حالی که مازاد تولید نیجریه ۱۲۰ هزار بشکه در روز، آنگولا ۱۳۰ هزار بشکه در روز، قزاقستان ۱۸۰ هزار بشکه در روز و روسیه ۱۰۰ هزار بشکه در روز بود.

مکزیک حاضر به همراهی با اوپک پلاس نشد

روسیو ناهله، وزیر انرژی مکزیک روز شنبه اظهار کرد که مکزیک در تمدید یک ماهه کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز به سایر اعضای اوپک پلاس ملحق نخواهد شد.

تحت توافقی که در آوریل تصویب شد، مکزیک در برابر سهمیه خود برای کاهش تولید ۲۳ درصد معادل ۴۰۰ هزار بشکه در روز مقاومت کرد و تنها حاضر شد ۱۰۰ هزار بشکه در روز تولیدش را در ماههای مه و ژوئن کاهش دهد.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکزیک که قول داده است تولید نفت کشورش را بالا ببرد، روز جمعه اعلام کرده بود که این کشور در وضعیتی نیست که کاهش تولید بیشتری انجام دهد اما روسیو ناهله، وزیر انرژی مکزیک در نشست اوپک پلاس شرکت خواهد کرد.

وزیر انرژی مکزیک در ایالت وراکروز اظهار کرد: کشورهای دیگری وجود دارند که با پیشنهاد اخیر موافقت کردند اما ما در این باره نه گفتیم و به توافقی که در آوریل امضا شد، پایبندیم.

عدم تمایل مکزیک برای همراهی با سایر اعضای اوپک پلاس، در آوریل باعث اختلاف در این گروه شده بود. اما با دخالت آمریکا به نفع مکزیک و کوتاه آمدن عربستان سعودی، غائله فیصله پیدا کرد.

کاهش تولید نفت روسیه به ۵۱۰ تا ۵۲۰ میلیون تن

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز شنبه اظهار کرد که روسیه تولید نفت خود را از حدود ۵۶۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ به ۵۱۰ تا ۵۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا خواهد کرد.

وی که پس از برگزاری نشست اوپک پلاس صحبت می‌کرد، گفت: آمریکا تولیدش را به میزان ۱.۹ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد.

وزیر انرژی روسیه به خبرنگاران گفت: مسکو در ماه جاری به طور کامل به سهمیه تولیدش عمل کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس تا دسامبر هر ماه برای بازبینی وضعیت بازار، بررسی پایبندی و ارایه توصیه درباره کاهش تولید دیدار خواهد کرد. نشست بعدی این کمیته برای ۱۸ ژوئن برنامه ریزی شده است.

اوپک و اوپک پلاس نشست بعدی خود را در روزهای ۳۰ نوامبر و اول دسامبر برگزار می‌کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین