|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۲۹۶۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰


ساعتی پس از آن که نتیجه کالبدشکافی خصوصی نشان داد که جورج فلوید بر اثر خفگی جان باخته است، پزشکی قانونی مینیاپولیس در آمریکا هم نتیجه بررسی‌های خود را رسما اعلام کرد و مرگ جورج فلوید را قتل اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، در گزارش دفتر پزشکی قانونی مینیاپولیس علت مرگ جورج فلوید «ایست قلبی-ریوی بر اثر بازداشت فیزیکی و فشار به گردن» اعلام شده است. نتیجه این گزارش رسمی در تعارض با گزارش پلیس مینیاپولیس است که پیش‌تر گفته بود «نشانی از خفگی ناشی از فشار گلو یا تلاش برای خفه‌کردن مشاهده نشده است.»

با وجود این، در گزارش پزشک قانونی آمده که فلوید از ناراحتی قلبی و عوارض مصرف موادمخدری چون فنتانیل و متاآمفتامین هم رنج می‌برده است.

روز دوشنبه، اول ژوئن، و ساعتی قبل از اعلام گزارش پزشکی قانونی، نتایج کالبدشکافی خصوصی که به درخواست خانواده جورج فلوید انجام گرفته نشان داد که او بر اثر خفگی جان باخته است. وکیل خانواده فلوید می‌‎گوید این خفگی نه تنها بر اثر فشار زانو درک شووین، افسر سابق پلیس که اکنون بازادشت شده، بر گردن روی داده بلکه نتیجه فشار زانوهای دو مامور پلیس دیگر بر پشت و کمر جورج فلوید هم بوده است.

مایکل بیدن، کارشناس سابق پزشکی قانونی شهر نیویورک که یکی از دو کارشناس استخدام شده از سوی خانواده جورج فلوید است، گفت: «علت مرگ از نظر من خفگی است که ناشی از فشار وارد شدن به گردن بوده - فشاری که راه رسیدن اکسیژن به مغز را گرفته، همچنین فشار به کمر هم موجب اختلال در تنفس متوفی شده است».

این دو پزشک در بیانیه‌ای که وکلای حقوقی خانواده فلوید عصر دوشنبه (اول ژوئن) صادر کردند مرگ جورج فلوید را «قتل» خواندند.

همزمان در بسیاری از شهرها از جمله واشنگتن، پایتخت، قوانین منع آمد و شد حتی در ساعتی از روز به اجرا گذاشته شده است. ویدیویی که حدود یک هفته پیش از دقایق پایانی زندگی جورج فلوید منتشر شد و در آن پلیس سفیدپوستی دیده می‌شود که زانویش را روی گردن او گذاشته موجب خشم عمومی در بیش از ۱۰۰ شهر آمریکا شده و طی روزهای گذشته موجب تظاهرات گسترده و در برخی شهرها با خشونت فزاینده همراه شده است.

در این ویدیو دریک شووین، افسر سابق پلیس مینیاپولیس دیده می‌شود که با وجود درخواست جورج فلوید که می‌گوید «نمی‌توانم نفس بکشم» زانویش را بر نمی‌دارد و حتی حدود سه دقیقه بعد از بیهوش شدن جورج فلوید هنوز زانویش را روی گردن او نگه داشته است.

دریک شووین که پس از این واقعه از نیروی پلیس اخراج شد، اواخر هفته گذشته بازداشت شد و در دادگاه مینیاپولیس رسما به قتل درجه سه متهم شد؛ هر چند دادستان گفت که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و با جمع‌آوری مدارک و شواهد ممکن است مدعی‌العموم اتهام سنگین‌تری برای شووین درخواست کند.

بنجامین کرامپ، یکی از وکلای خانواده فلوید که روز دوشنبه در کنفرانس خبری با خبرنگاران حاضر شده بود گفت: «بدون شک او -جورج فلوید- امروز زنده می‌بود اگر افسر دریک شووین به گردن او فشار نمی‌آورد و دو افسر دیگر پلیس به کمر و بدن او فشار نمی‌آورند... به این ترتیب آمبولانس وقتی رسید در حقیقت فقط خودرو نعش‌کشی بود».

بر همین اساس، خانواده فلوید می‌گویند هم دریک شووین باید به قتل درجه یک متهم شود و هم سه پلیس دیگری که به همراه او زانویشان را روی کمر و بدن جورج فلوید قرار داده بودند باید بازداشت شوند.

اعتراضات که از شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا آغاز شد جرقه جدیدی به خشم بخش بزرگی از جامعه آمریکایی منجر شده است که ناشی به خشونت پلیس علیه سیاهپوستان این کشور ارزیابی شده و بسیاری آن را به نژادپرستی نهفته در زیرپوست آمریکا نسبت می‌دهند. این اعتراضات ادامه خشم عمومی به موارد مشابهی چون کشته شدن مایکل براون در فرگوسن یا اریک گارنر در نیویورک است که منجر به ظهور جنبش «زندگی سیاهان مهم است» شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین